/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Førtidspension! Hvad med udbetaling af p~
Fra : Avant85
Vist : 1943 gange
100 point
Dato : 17-06-04 12:44

Kan man få de indbetalte pensionsordninger udbetalt før man er 60år, ( altså uden strafafgift ) når man er gået på førtidspension og har indbetalt til kapitalpensionen efter at være gået på førtidspension

Kommentar
Fra : return

Dato : 17-06-04 12:55

hej
og svaret er ganske klart NEJ

det kan man ikke men man får så lov at slippe billigere når man som dig er kommet på førtidspension mener at det er 40 % man skal betale

Kommentar
Fra : return

Dato : 17-06-04 12:56

hvis der er en kapitalpension hvor du har haft skattefordel indtil nu altså

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 17-06-04 13:33

Du vil få et helt konkret svar ved at ringe til forsikringsselskabet.

mvh ans

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-06-04 20:27

Hej avant85.
Der findes primært to typer pensioner i opsparingsøjemed. En kapitalpension og er ratepension. Kapitalpensionen skal ved normal udb. på aftalt udbetalingstidspunkt beskattes med 40% og i utide med ca. 60%. (Skattekode 3)Har man andre forsikringer, skal man være opmærksom på, at de også skal "berigtiges". Sidst på året (?) bliver dette ændret.
Ratepensionen bliver beskatte som alm. indkomst som ved alm. lønindkomst. (Skattekode 1).

Du skal være opmærksom på, at ved førtidspension - under forudsætning af at forsikringerne er tegnet i et forsikringsselskab - vil blive præmiefri, så hvis du fx indbetaler 25.000 kr. om året i præme, så skal du ikke betale det fremover, så din opsparing vokser trygt videre, som om intet var sket, så det er ikke sikkert, at det kan "betale sig" at hæve i utide. Det skal beregnes i hvert enkelt tilfælde.

Iøvrigt hvis du bliver førtidspensionist, så hus også, at du kan søge om, at få udb. eventuelle indefrosne dyrtidspensioner udb. - hvis du er fra de årgange.

Hej fra alka

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 21-06-04 22:23

Tak for svaret ans.