/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Svar fra Family Search
Fra : maya123
Vist : 695 gange
100 point
Dato : 17-06-04 05:52

Dear Maya,

To answer your question about how often our records are updated, This occurs whenever we receive new filmings or whenever new names are submitted by patrons.

The most effective way we can assist you is through our family history centers. You are welcome to research your family at the center nearest you. Each center is staffed by volunteers who can show you how to search for records of your family. Some of our records are on the Internet at www.familysearch.org, but most are in microfilms, fiche, books, and CDs at the Family History Library. A catalog that lists the library's records is available at each center and on our Website, www.familysearch.org If you find in our catalog a description of a microfilm or microfiche you would like to see, you can order it for a nominal fee and view it at the center when it arrives there by mail. Some centers also have machines that can print a photocopy from a microfilm or fiche.

The Family History Center in Copenhagen is:

Copenhagen Denmark
Maglegards Alle 83
Søborg DK-2860, Denmark
Phone: +45-39561890
Hours: Tue & Thurs 15:00-20:00; Sat 10:00-15:00
Attention: Correct telephone number is 45-39670759

You may also want to try the following web sites:

Denmark
• Danish - Census/Emigrants/Probate index: ddd.sa.dk/DDD_EN.HTM
• Census and marriage of Aarhus: www.folketimidten.dk/gb.htm

We hope this information is helpful and wish you success in your research.

Sincerely,

Family History Research Support
Help@productsupport.familysearch.org

FCH/ese

Jeg har ikke sådan et fremvisningapperat, som Senta foreslog, æv....i anden tråd.
Jeg vil prøve at ringe til Søborg på lørdag, men jeg tror nu ikke at jeg kommer det hele
meget nærmere end denne mail. Jeg har meget svært ved at forstå det gebrokkent dansk, den anden talte.
De har dog svaret hurtigt, mener jeg.

Måske en af jer vil ringe op for mig og spørge om hvornår og hvor ofte, specifik danske personer bliver opdateret, så vi får et mere konkret svar.
MVH maya

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 100 point
Dato : 17-06-04 07:57

If you find in our catalog a description of a microfilm or microfiche you would like to see, you can order it for a nominal fee and view it at the center when it arrives there by mail. Some centers also have machines that can print a photocopy from a microfilm or fiche.

Jeg læser denne tekst som en mulighed for at kunne se materialet på ekempelvis The Family History Center in Copenhagen for et nominelt (beskedent) beløb, så jeg antager at dette center også har det fornødne udstyr.

Jeg har ikke set nogen mulighed for at købe microfiches, men den er der sikkert et eller andet sted idet netop microfiches mangfoldiggøres a la fotokopiering når først masteren er lavet. For ca. 30 år siden fik vi ved kommunen første sæt af personlisten for 3.000 kroner og efterfølgende kopier for 30 kr stk. og der var en del microfiches i et sådant sæt når det skulle indeholde omkring 80.000 navne, personnumre, adresser o.s.v.

Fra den tid har kommunerne haft en del microfiche-læseapparater, og dete samme har banker og mange andre, men jeg tror at de efterhånden allesammen er bortgivet til bl.a. lokalarkiver.

Men jeg har set at en del af F.S.'s materiale kan købes relativt billigt på CD. De sælges enkeltvis, og de sælges i sæt.
De er absolut billigst pr. CD at købe et helt sæt. Men, men, der er mange sæt hvis man kikker.

Du vil ved nogle søgninger se at der nederst på siden med den udsøgte person skrives om netop CD købsmuligheden.
Jeg har aldrig udforsket denne del udover at det var muligt, idet jeg antager at jeg ville ende med at skulle købe alle sættene.

Hvis du beslutter at købe nogle af disse CD-er så lad mig høre. Det kunne jo være at vi har en fælles interesse i et eller flere sæt. Der handles jo også microfiches med kirkebøger blandt medlemmerne af DIS.
Med mange hilsener
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 17-06-04 08:06

To answer your question about how often our records are updated, This occurs whenever we receive new filmings or whenever new names are submitted by patrons.

Nu læser jeg desværre ikke så hurtigt engelsk og forstår det endnu langsommere, men ovenstående tekst siger da at materialet (altså også danmark) opdateres såsnart (whenever) de modtager nye film, eller såsnart nye navne bliver indsendt af kunder, gæster, publikum o.lign. (patrons).

Altså: Hvis du eller nogen anden indsender noget materiale om/med danskere (eller for den sags skyld alle mulige andre nationaliteter), så bliver det straks indarbejdet i F.S.'s database.

Det mener i hvert fald min store ordbog (tror jeg).
Med mange hilsener
Varla

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 17-06-04 08:18

Kære Varla
Tak for oversættelsene, så vidt jeg nu forstår, kan oplysninger fremsskaffes ved at købe
microfiches eller besøge et af centrene.
Så må jeg bare vente til det kommer online, da jeg ikke lige sådan kan komme til Søborg eller Allerød.
Min økonomi, står heller ikke til indkøb af en række CDer, hvor jeg måske ikke skal bruge så meget af oplysningerne og heller ikke er sikker på om de er gemt på CDerne.
Jeg venter pænt på opdateringer, eller vender mig mod Danske kirkebøger, det gode ved min arbejdsmetode er, at jeg tager det som det kommer.
Hvorfor jeg stillede hele dette opdateringsspørgsmål fra start, var vel også for at komme nærmere ind på hvornår, hvorledes osv Danske individer kom på F.S. og vi har været igennem det meste.
God Dag fra maya

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-06-04 09:35

Beklager jeg troede filmene kunne lånes hjem fra Centeret de kan åbenbart kun bestilles hjem og benyttes på mormonernes læsesal , ærgerlig.
Det med Cd'en , jeg vil lige take a' look i deres katalog inden jeg bestiller en CD, for at være sikker på det lige er den rigtige skive du køber, hvad der er på skiven o.s.v., hvis du vil det, derudover vil jeg nok prøve et af de andre tlf. nr. til Mormonernes Center i Danmark, der er mange Danske mormoner der arbejder frivillige i Centeret, de kan hvis de ved det fortælle dig hvad du kan gøre , ved de det ikke ,kan de finde ud af det og de kontakter dig enten pr. mail eller tlf.
Mormonerne er et meget hjælpsom folkefærd.
De der kortlæser kan du være heldig din Bank er indehaver af, hvis du spørger , og de har et , giver de dig det gerne , mod en flaske rødvin, de har dem kun til at stå i deres kælder til opbevaring.
mvh
Senta

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 17-06-04 09:57

Tak for svaret Varla.
Jeg har da lært noget mere om F.S og det var jo dejligt.
Om jeg vil gå videre og købe/anskaffe det og det andet ved jeg ikke endnu, nu ved jeg det findes.

Tak for kommentarer til senta
Jeg aflutter denne tråd nu, men jeg har masser af andre spørgsmål på lager :0)
Kan I begge have en god dag, her har de lovet regn igen igen.
MVH maya