/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Offset trykning - hjælp?
Fra : rackbox
Vist : 730 gange
120 point
Dato : 16-06-04 23:53

Jeg kunne ikke finde den rigtige kategori til dette sp. så derfor prøver jeg her:

Jeg har fået en offset enkeltfarve maskine forærende og har nu købt rensemiddel og fugtevand. Til trods for dette har jeg en del problemer med at få den til at virke. Et par gange i løbet af en serie kommer der nogle rimeligt pæne tryk ud af den, men ofte er der meget lidt farve på eller osse er der farve de steder, hvor det ikke hører hjemme.

Det er et hobbyprojekt jeg har p.t. og vil gerne høre om der er nogle gamle rotter i faget, der har lyst til at bidrge med nogle tips - måske endda komme forbi og vise mig hvordan jeg får maskinen op at køre på en god måde.

Håber at jeg finder den rette!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-06-04 07:49

Hej rackbox.
Dit problem er fugtevandet. Ofset virker på den måde, at hvor du er fx skrift modtages sværte og hvor der ikke er skrift modtages fugtevand.

Når dit tryk bliver sort, så er det fordi, at der ikke kommer nok fugtevand på din plade.

Når dit tryk bliver for lyst, så er det fordi, at din plade modtager fugtevand hvor der fx er bogstaver/billed.

Iøvrigt, så skal dit fugtevand have en ph-værdi, som jeg ikke lige kan huske, men jeg mener det er enten omkring 7 eller 5. Det kan måles med en "papirstrimmel" der er beregnet til dette.

Mangler der tryk, kan det evt. ogs¨være pga. at din plade ikke er blevet belyst nok. Hvis fx et "K" virker tyndt, så er pladen underbelyst. Du vil altid miste 1 densitet.
(En densitet er ét "farvetrin". I sort hvid består denne skala af 14 trin). Du skal således - specielt ved billeder belyse til et densitettrin mere.

Hvis ikke det virker, så vend tilbage, så skal jeg finde mine gl. bøger frem om emnet. Jeg har ikke arbejdet med ofset siden 1984.

Hej fra alka

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 17-06-04 08:30

Hvilken maskine (mærke ) er det

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-06-04 10:17

Du har ikke balance mellem vand og farve - det kan skyldes 1. dine farvevalser står ikke rigtigt. 2. dine fugtevalser står ikke rigtigt. 3. du har for meget vand på pladen, dette vil netop give svingende kvalitet. 4. Doseringen af fugtemiddel i vandet er forkert.

En af de grundlæggende fejl der gøres når man ikke er uddannet er, at hvis pladen tørrer så sættes vandoseringen op, men trykket bliver så blegt, så sættes farvedoseringen op og så tørrer pladen igen. Dette kan være en skrue uden ende, og man får netop de problemer du beskriver.

Det er næppe p.g.a. underbelyste plader der giver den svingende kvalitet men som tidligere nævnt forholdet mellem vand og farve.
Så du skal i gang med at justere din maskine.

Sluttelig skal jeg nævne, at der er en del at lære om offsettyk - og derfor var vi i lære i 4 år. Tal med dem du køber fugtevand og farve hos, de vil kunne hjælpe dig bedre, og måske hjælpe dig med de 4 punkter jeg indledningvis nævnte. Det vil være umuligt at pege på dit nøjagtige problem når man ikke står foran din maskine og ser den køre og ser trykket.

//bentjuul

Kommentar
Fra : kj

Dato : 17-06-04 13:27

kj
Offsettrykker, var selv nybegynder i 1964, og har kørt turen igennem som selvstændig i 34 år, har solgt min sidste maskine i februar.
Jeg vil gerne hjælpe dig, men vil gern først vide hvad maskine du har.
Kører den med fugt og farve separat, eller med fugtevand i farven. Hvad format har maskinen. Du må gerne maile til kj@kj-offset.dk

Kommentar
Fra : rackbox

Dato : 17-06-04 17:45

Hejsa!

Det var da utroligt! Hold op, hvor er der mange, der har forstand på lige netop det jeg går og bøvler med. Tak for de mange svar - her er lidt mere info:

Maskine: Gestetner 210
Format: hmm.. 10"x15" (B4?)
Plader: Papir - elektrostatiske

Fugtevandskoncentrat er i blandingsforholdet: 3% fugtevand til 97% vand (½postevand og ½demineraliseret vand)

Pladerne laver jeg ved at køre dem igennem min laserprinter (det er jo egentlig det samme som elektrostatfremkalderen gør) og derefter etcher jeg dem. Måske er min etch for gammel? Eller i forkert blandingsforhold?

Jeg er osse i tvivl om hvor afvaskesystemet sidder - det er ikke nævnt i manualen.

Jeg vil MEGET GERNE lade en ekspert og hobbyenthusiast komme forbi Gentofte og køre en serie sammen med mig - måske vedkommende har noget som skal trykkes i mange eksemplarer; så kan vi jo klare det samtidig

Kommentar
Fra : rackbox

Dato : 17-06-04 17:49

Ups - og den kører med separat fugt/farve

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-06-04 18:05

Hej rackbox
Jeg er meget sikker på at det er et justeringsspørgsmål af fugte/farveværker og at du selv får balance mellem vandet og farven der jo er nerven i offsettrykning.
Selvom min erfaring er stor har jeg kun arbejdet med "rigtige" offsetplader - jeg har ellers lavet alt lige fra visitkort til ugeblade og aviser.
Men "kj" vil gerne hjælpe dig, så mail til ham, desværre har jeg ikke selv mulighed for at komme forbi Gentofte.

//bentjuul

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-06-04 20:01

Ak ja, min startmaskine var netop en Gestetner 210.

Kommentar
Fra : rackbox

Dato : 17-06-04 20:08

Alka-> Har du erfaringer med denne maskine? Ved du hvor renseværket sidder og hvordan jeg bruger det til automatisk valse- og gummidugsafvask? (Jeg har købt rensemiddel specielt til maskinen)

Kommentar
Fra : rackbox

Dato : 10-07-04 10:42

Prøver lige at rykke sp. op igen.