/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Tilførelse af olie og oliepumpen!
Fra : hvidtiger
Vist : 897 gange
70 point
Dato : 16-06-04 19:53

Jeg har ced og være træt af Min kærestes Piaggio Zip fra 1997...Den kokser hele tiden til på tændrøret, hvilket gør at den kan sætte ud mens man køre og i værste tilfælde har meget svært ved og starte..Den får ikke en for fed blanding da jeg har sikret mig at luft og dysen er ok..Men jeg har lige fyldt Motuliloe på den efter den har kørt ca 200-300km...Jeg fyldte den helt op og nu har den brugt 600ml olie på de antal km..Det er aætså utrolig meget og ikke så underligt at den kokser til når den blander så meget olie..Jeg har skiftet remen til oliepumpen men der må jo være et eller andet galt med den pumpe siden den blander så meget olie i benzinen..Men hvad dælen kan det dog være??????????????...Den køre med tun, men det gør min Pgo også, men den køre nu aligevel ca 1000km på en liter olie..Så der er en stor forskel der...

Venlig hilsen
HvidTiger

Kommentar
Fra : permaler

Dato : 16-06-04 19:58

Tror ikke at du kan skrue ned for tilførslen! Men du kan jo koble oliepumpen helt fra og så bare hælde alm. knallertbenzin (2-3%) på den! Så finder du da ud af om det er oliepumpen den er galt med..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-06-04 20:51

I hver l benzin
10ml=1%
30ml=3%
Hvis vi antager at du har brugt 600ml olie a`3%, så er der nok til: 600/30=20 l benzin
Hvis den går 15 km/l, så skulle hun kunne køre 15*20= 300km
Vupti regnestykket passer hvis hun kører 15 km/l og har brugt de 600ml på 300km.
Så køb et tændrør der har et lidt mindre tal, og dermed bedre brænder sig rent, eller sæt en mindre dyse i, hvis den 4- takter ned ad bakke.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 16-06-04 21:54

Der sidder en dyse 85 i en 21mm karburator,,Jeg køre med lidt mere tun og samme karb og har en dyse 80 i...tror du ikke at den dyse 85 er temmelig stor når det er en 21mm???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-06-04 22:52

Det kan kun høres, om lyden ændrer sig lidt ned ad bakke og med fuld blæs, virker som den så holder lidt igen, hvis den har for stor dyse, så er det også som om at den ikke er villig til at tage alle omdr. Til gengæld er den så meget villig til at trække når det begynder at gå lidt opad.
Se også efter at tændrøret har den rigtige længde til det topstykke.
Endvidere kan det jo også være din kæreste kører kortere ture,(Bliver ikke ordentlig varm) og kører mere forsiktig. Det gør at tændrøret ikke brænder sig rigtig varm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 16-06-04 23:15

Jeg syntes at den køre fint både op og ned..Det var en langt tændrør der fulgte med Polini Corsa kittet, men der står intet om varmetallet på det tændrør..jeg har sat en kort tændrør i med varmtal 7, som den sagtens både kunne køre og starte med uden problemer..Sker der noget ved det??

Det sjove er jo at jeg endelig havde fået omdyset den og fået sat luftfilteret så den kørte godt, men stadig problemer med kokset tændrør..Men så her i går begyndte den på noget underligt..Når man holder stille eller starter den og giver fuld gas dør den..Men hvis man starter stille og roligt er der ingen problemer..Men det er belastende at den pludselig begynder på det!!!...Så har jeg både skruet luftskruen ind og ud, men intet sker..Så holdte jeg en hånd får indsugningen og gassede op og der kvikkede den op..Får pludselig får meget luft!..Hvordan hænger det lige sammen at det pludselig sker???

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 70 point
Dato : 16-06-04 23:39

Sker der noget ved det:
Nææ egentlig ikke, den kan blive lidt varmere nede ved de sidste gevind, men der sker nok ikke noget ved det. Og så mistes lidt af kompressionen, som går en anelse ud over trækkraften. Men dog et et varmetal på 7 lige i underkanten, hvis der køres hårdt, så kan der brændes hul i stempelet da tændrøret ikke kan fjerne varmen hurtigt nok. Jeg ville nok vælge 8 og med den rigtige længde.
Nu kender jeg ikke lige Motuliloe, hvor får du det fra?, du kan jo vælge 2-takts med mindre sod og røgudvikling, feks. fra thansen.
Hvis den får for meget luft (Det kan den faktisk ikke, men den kan få for lidt benzin), så skulle den blive varmere og bedre brænde tændrøret rent. Så der er noget der ikke stemmer?
En for fed blanding soder og 4-takter.
En for tynd blanding gir mange omdrejninger ved ubelastet baghjul, men overheder motoren, og kan få den til at sætte sig eller brænde hul i stempel.
Måske er fejlen at dyser og svømmerhus/svømmerventil og alle huller i karburatoren trænger til en god trykluftgennemblæsning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 17-06-04 23:12

Motul er en kvaliolie som jeg har brugt lige siden mor var dreng og morgensutter KUN var noget man gik i...Det er en olie som er antismoke osc specilet egnet til 2t scootere...

et langt tændrør med varmetal 8 er det gamle jeg har..Kan godt være at jeg burde sætte det i igen..

Lige et sprøgsmål mere......Jeg har selv en træls 21mm arreche karburator, som blev sat på isetdet for en 17,5mm dellorto, da den var gået i stykker..Men jeg har nu ikke fået mere fart ud af den.Men ALLE siger nu også at jeg burde købe en 21mm dellorto istedet hvis jeg vil have lidt mere topfart, da den jeg har nu ikke lige r den bedste...Tror du at det ville hjælpe lidt??

Dog er der lige et problem...Dellorto 21mm har jeg kun set med manuelchoker..Kan jeg godt bruge det til min selvom der er elchoker på??I så fald hvordan...

Venlig hilsen fra Hvidtiger

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-06-04 00:25

Jeg tror ikke du får mere fart på med Delortoen, det skyldes at dit tun ikke "er stort nok, hvis det have været et vildt Polini tun, såå var den passende, men også din arreche karburator kunne bruges.
Det er rigtig træls at montere en manuel choker model, da der jo ikke er et stel kabelet kan køre langs, og ikke et passende sted at montere chokerhåndtaget, endvidere er kabelet for kort eller langt, så det bliver nogle grimme nødløsninger.
Fejlen er som jeg siger: At folk ikke kan få karburatoren stor nok, og det giver et dårligt/langsomt flow af luft, så disse størrelser skal kun bruges ved mere trimmede maskiner. Derimod kan du jo prøve at give din 17,5 så meget luft som den kan, feks med et powerluftfilter.
Men hvis du vil prøve med størrer karburator, så har http://www.west-import.dk/ da en KARBURATOR der er beregnet til elchoker: AMAL - 21 mm (Varenr.: 1489)til 475kr, og efter min mening en lige så god eller bedre end Delorto, men om din elchoker passer på eller den skal købes seperat til modellen, må west import svare på.
Men jeg tror ikke det giver noget særligt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 18-06-04 13:41

Meb jeg køre med en amal 21mm på nu, og det er den der er utrolig svær og indstille..Laver dellorto ikke kun tunkarburator dvs min 17,5mm?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-06-04 16:50

Nej Dellorto laver også små karburatorer, og Amal skulle være lige så let at indstille.
Den skrue der er udfor gasspjældet er jo kun en der stikker ind under gasspjældet, og bestemmer hvor meget spjældet er løftet, lige som når man giver gas. Man skal dog altid have lidt frigang i gaskabelet, også når styret drejes til begge sider. (Det skal jo ikke være sådan at den går stærkere i tomgang hvis styret svinges)
Så først stillet gasspjældet til en rimelig tomgang.
Så stilles luft/tomgangsskruen 1,5 omg. ud, det er grundindstillingen. Hvis man drejer lidt (1/4 omdr.)indad fra grundindstillingen, vil man få mindre benzin til tomgangen, som vil resultere i flere omdrejninger. Det er ikke det man vil opnå, da den så tit ikke vil tage gassen så godt, det første sekund. Hvis man drejer for meget udad, går omdr. ned, for til sidst at blive for fed, så knallerten dør. Hved at gasse lidt op, og lade den falde helt til ro igen, og samtidig opservere hvor villig den er til at tage den første gas, skulle man kunne få den til at gå ordentligt i tomgang. Men det er et sted mellem 1 og 2 omgange ud, ellers er der noget galt, enten tilstoppede kanaler/dyse eller forkert gasspjælds-nåls indstilling. Den nål skal sjældent ud i yderstillingerne, altså oppe eller nede. Mange tror fejlagtig at nålen bare skal hæves så langt op som muligt i gasspjældet.
VH Palle Hansen
Jeg har lige sendt et tip, hvor der nederst står næsten det samme:
http://www.kandu.dk/dk/tip/8244

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-04 12:25

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Og du har jo allerrede brugt og mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-02-05 09:03

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-04-05 09:24

Husk at lukke.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : hvidtiger

Dato : 18-11-05 16:05

Tak for svaret pallebhansen.