/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Til Axelise
Fra : dova
Vist : 679 gange
1 point
Dato : 15-06-04 16:21

vedr. dine kommentarer i candida diæt spørgsmål: Hordan kan du uden at vide hvad jeg ved om candida ell. ernæring, tillade dig at udtale dig om hvorvidt jeg ved hvad jeg taler om? Candida er en naturlig gærsvamp som ALLE har i tarmsystemet, men hos visse personer, med nedsat immunforsvar ell. mangel på visse stoffer, kan den blive agressiv og brede sig uhæmmet. Men derudover er den også blevet kaldt alternative behandleres "kæphest" som de ynder at give skylden for en masse dårligdomme. Derfor min kommentar, og hvis det var forskellen mellem veganer og vegetar du ikke kan godtage, tror jeg du kan slå det op i en ordbog

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-06-04 16:37

dova, giver du os ikke lige et link??

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 11 point
Dato : 15-06-04 16:47

Jeg har læst spørgsmål og svar. Det lyder nærmest til at være trosbekendelsen om igen, man skal tro på at det virker, for at det virker.
Gad vide hvor mange "slankekure" der findes ??, og hvor mange af dem er videnskabelige bevist ?, så forstår jeg simpelthen ikke der stadig findes så mange overvægtige, lægerne havde for længst taget "kurene" til sig, men hvorfor gør de nu ikke det ?????????

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 21:35

dova,
lad dog Axelise være - du blandede dig i mit spørgsmål på en meget ubehøvlet og uvedkommende måde - Axelise havde givet et strålende svar på mit spørgsmål som jeg påskønner meget - du prøvede bare at retfærdiggøre at du spiser kød, og aner tydeligvis IKKE hvad en vegetar er. I USA er man meget længere fremme mht candida, ligesom vi er det med visse ting her. Men det udelukker altså ikke, at problemet findes.
Ellebye,
med al respekt, så drejer det sig ikke om en slankekur, men mere en sundhedskur - jeg er enig med dig i, at der er mange dårlige slankekure, men den her drejer sig altså om candida og almindeligt bedre velvære - jeg gider slet ikke slankekure, men har netop droppet hvidt mel, mælk mm i en periode - og det virker heldigvis.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-04 21:57

Om det var uvedkommende kan jeg ikke følge eftersom dette er et åbent forum hvor enhver har ret til at fremkomme med kommentarer, og det kan man så lide eller ikke. Men grunden til at jeg prøver at forsvare mig mod axelises inkompetente kommentar til min bemærkning, er at jeg fatter ikke hvorfor så mange tilsidesætter sund fornuft og glad springer på en hvilken som helst kur. Og hvis du er så klog så ved du også, at candida ikke er en sygdom, men et symptom på ubalance i kroppen. og symptomer behandler man normalt ikke men derimod årsagen. Candida kan i øvrigt kun konstateres ved mikroskopi af afføringsprøver eller slimhindeskrab.

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 22:09

Det var tydeligvis uvedkommende, da jeg bad om opskrifter, ikke fordømmelse af mine spisevaner. At det er et åbent forum betyder vel ikke at man skal finde sig i alt? Og hvis du selv er så klog, så ville du også vide, at vegetarmad intet har at gøre med om man har en overvækst af candida eller ej - det har tværtimod penicillin, menstruationscyklus, stress, indtagelse af for mange hurtige kulhydrater mm. Men du har jo tydeligvis måttet revidere din opfattelse af hvad en vegetar er, siden du ikke har kunnet tilbagevise definitionen.
Om du er enig eller ej i, at candida kan være et problem, så kan du vel ikke være imod at man skifter hvidt mel ud med groft mel, minimerer sukker-indtaget og lader være med at drikke mælk, som så mange alligevel er mere eller mindre intolerante overfor - så jeg synes altså ikke, det er en skør kur, men tværtimod et skridt i den rigtige retning - ikke blot for mig, men nok for størstedelen af den danske befolkning. Og det har intet at gøre med at jeg springer på hvilken som helst kur, jeg er tværtimod meget mad-interesseret, og kunne ikke drømme om at følge en eller anden modekur - men når man får det dårligt af det, man spiser, så må man jo gøre noget ved det...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-04 22:23

Hvis du nu læser min kommentar rigtigt vil du se at jeg ikke fordømmer dine spisevaner. det kan kun være dig selv der har et kompleks med at indrømme at du er vegetar og med hensyn til at tilbagevise definitionen, har jeg så vidt jeg ved ikke sagt dig imod i din forklaring på forskellen på en vegetar og en veganer. Du må for min skyld også selv om hvordan du tackler dit problem, har vist ikke givet udtryk for andet . Men der udover er det stadig vigtigere at behandle årsag end symptom, og jeg har lært så meget om de ting, at jeg ikke gider at nogen siger at jeg ikke ved hvad jeg taler om.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-04 22:28

Jeg glemte lige at tilføje, at ud over min uddannelse indenfor plejesektoren har jeg en uddannelse som ernærings/kostvejleder.

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 22:30

Hvis der er nogen, der fordømmer mine spisevaner er det da dig! Var det ikke noget i stil med ,at jeg ikke ville være ved at jeg var vegetar mm? Hvordan du kan få den opfattelse er mig ubegribeligt! Og så synes jeg ærlig talt, du burde indrømme, at du tog fejl mht din egen definition af vegetarer, både overfor Axelise og undertegnede.
Enten er du meget dårlig til at forklare dig, eller også går vi bare helt skævt af hinanden, men jeg må sige, at jeg finder halvdelen af dine udtalelser direkte selvmodsigende - jeg behandler da netop årsag og ikke symptom ved at prøve at fjerne de madvarer, der fremkalder væksten i candidaen...Hvis jeg bare behandlede symptomer ville jeg da bare tage en masse medicin?
Jeg tror desværre ikke, at du ved så meget om de ting, med de udtalelser du er kommet med!

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 22:32

Ja, og jeg må så sige, at der indenfor alle fag findes gode og dårlige ansatte/uddannede...hvis en ernærings/kostvejleder ikke kan definitionen på en vegetar, så vil jeg nødig have vejledning der! Og jeg kan overhovedet ikke se, hvorfor jeg skulle have komplekser som vegetar?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-04 22:39

Jeg tror nu mere det er dig der har problem med at forstå, end at jeg skulle være dårlig til at forklare mig. Men det er så mest dit problem. Jeg gider ærlig talt ikke mundhugges mere med dig, udover at give dig det råd at nærlæse mine kommentarer til dit spørgsmål en gang mere og så vil du se at jeg i hvert fald ikke er i tvivl om forskellen på en vegetar og en veganer, hvordan du så har fået den opfattelse.

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 22:43

Ja, jeg er også færdig med at diskutere med dig, det er for usagligt. Du har bestemt ikke forstået forskellen på en vegetar og en veganer, og jeg har svært ved at tro på, at du skulle have en seriøs uddannelse indenfor ernæring.
God nat,
Hondaen

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 22:48

Her et citat, der viser, at du enten har forståelses- eller formuleringsproblemer:

"En rigtig vegetar spiser fisk eller fjerkræ. Dem der ikke gør hedder veganere. og hvis man ikke ved nok om hvilke stoffer kroppen har brug for, for f.eks. dannelse af nye celler o.s.v. kommer de hurtigt til at lide af diverse mangelsygdomme som gør mere modtagelig for f.eks. candidasvamp."

Mine svar er så:

"Nej, veganere spiser hverken fisk, fjerkræ eller mælkeprodukter. Vegetarer spiser mælkeprodukter og kaldes også lakto-ovo vegetarer, hvis de spiser æg"
samt
"Lige en ekstra bemærkning, nemlig at hvis en vegetar både skulle spise fisk og fjerkræ, så er der ligesom kun oksekød og svinekød tilbage, og så burde man måske hellere sige at man ikke kan lide oksekød og svinekød i stedet for at kalde sig vegetar ".

Det forklarer vist, hvad jeg mener med dine problemer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-04 23:02

Jeg forstår godt nok ikke hvor du vil hen Jeg synes jeg meget tydeligt giver udtryk for, at en veganer IKKE spiser fisk fjerkræ o.l men at vegetarer gør. Det fatter jeg ikke at du ikke kan forstå, og med hensyn til mangelsygdomme, kan jeg da godt uddybe lidt, at den alvorligste, især for veganere er mangel på B 12 vitamin, og det går ud over dannelse af f.eks. røde blodlegemer og kan beskadige nervesystemet. Læger anbefaler at især veganere får tilført B 12 vit. fordi det kun kan optages i kroppen fra animalske produkter.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 15-06-04 23:23

hmm tror ikke dova VIL give sig...en vegetar...spiser æg og mælkeprodukter...(ikke nødvendigvis fjerkræ og fisk, det KAN de gøre)
En veganer spiser overhovedet ikke hverken mæleprodukter eller fisk og fugl..

Er det så svært at forstå??

Med venlig hilsen

Sus..som bestemt håber at hun ikke har trådt forkert i spinaten

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-04 23:31

Jeg kunne nok også have skrevet: Almindeligvis spiser vegetarer o.s.v. men jeg mener ikke der er tvivl om at jeg udmærket er klar over forskellen. Så nej jeg mener ikke det burde være svært at forstå såfremt man ikke blindt fokuserer på at man føler sig ramt på et ømt punkt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-04 23:55

Hej mango , det er ikke over for mig at du har jokket i spinaten hvis du er i tvivl om det. Men altså der findes jo mange forskellige varianter af vegetarisme, men den mest "almindelige" som folk kender til er jo den med ingen kød udover fisk o.s.v.. Og med hensyn til om jeg vil give mig. Nej det vil jeg godt nok ikke i sager hvor jeg ved jeg har ret, og hvor der kan findes belæg der understøtter min påstand.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-06-04 01:11

En veganer spiser ikke kød, fjerkræ, fisk, mælkeprodukter, æg eller andre animalske produkter. Hvorfor nu det? Det er der mange grunde til - dyreværnsmæssige, sundhedsmæssige, ressourcemæssige, religiøse/spirituelle - og veganerne er derfor også forskellige som mennesker. Men fælles for os er, at vi (blandt andet) tænker over dét, vi putter i munden.

-------------------------------------

Det skulle vist udryde al tvivl om veganar

ellebye

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 16-06-04 09:35

Ok, måske skulle jeg have gjort det yderligere klart, at vegetarer heller IKKE spiser fjerkræ og fisk, men her er vi så altså helt uenige. Jeg synes blot, at jeg havde gjort klart, at det var det jeg så ved en "rigtig" vegetar. Jeg er meget klart imod, at man kalder sig vegetar, hvis man har en kost, der blot udelukker svinekød og oksekød - så må man bare sige, at man ikke kan lide de to slags kød, ellers synes jeg man devaluerer meningen med ordet vegetar! Men måske synes nogen, der er mere status i at kalde sig vegetar end at indrømme, at man er kræsen? (Ikke, at der nødvendigvis er noget forkert ved det)

Nedenstående er taget fra Fødevaredirektoratets hjemmeside:

Hvad er en vegetar?
En vegetar er en person, der afstår fra at spise kød, fjerkræ, fisk, havdyr og produkter heraf.

Det er mest almindeligt, at vegetarer spiser både æg og mælk. De kaldes lakto-ovo-vegetarer. Nogle spiser kun mælkeprodukter og kaldes lakto-vegetarer, mens andre er veganere, som hverken spiser æg eller mælkeprodukter.

Veganere spiser sædvanligvis heller ikke honning og bruger i det hele taget ikke produkter fra dyr, som fx læder, silke, uld, lanolin og gelatine. Nogle veganere afviser også at spise mad med gær i. Kost-veganere spiser en vegansk kost, men afstår ikke nødvendigvis fra at bruge læder og silke og andre produkter fra dyr.

Semi-vegetarer er personer, der spiser mindre kød end gennemsnittet. En semi-vegetar er dermed ikke vegetar.

Pesco-vegetarer spiser fisk og fiskeprodukter og er derfor ikke egentlige vegetarer.

Ordet pseudo-vegetarer bruges ofte af vegetarer til at beskrive semi-vegetarer og pesco-vegetarer.

Kosher er et jødisk regelsæt for sammensætningen af maden. Kosher er hverken vegansk eller vegetarisk.

Hvorfor vegetar?
Der er mange forskellige årsager til, at mennesker vælger at være vegetarer. De hyppigste er
etiske, fx hensyn til dyrs ret til at leve.
religiøse.
sundhedsfordele.
hensyn til miljø og økologi.
hensyn til fordelingen af fødevarer i Verden.

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 16-06-04 09:47

Her er i øvrigt linket til Fødevaredirektoratet, hvor man også kan læse om at lakto-ovo vegetarer ingen problemer har med B12. Jeg har dog aldrig sagt, at Dova ikke har ret i at veganere kan have problemer med dette - men siden jeg ikke selv er veganer (som jeg har gjort opmærksom på) har jeg slet ikke de overvejelser. Som du kan se på nedenstående, har vegetarer dog ingen problemer med protein, calcium mm, det er blot skrøner, og det er simpelthen så irriterende, at vi vegetarer altid skal have skudt i skoene, at vi mangler proteiner og diverse, specielt når det kommer fra f.eks. overvægtige kødspisere, som intet aner omkring ernæring, og som har stor risiko for at dø af fedmerelaterede sygdomme. I det mindste har de fleste vegetarer sat sig bare lidt ind i, hvor vigtig en varieret kost er.
http://www.altomkost.dk/madtildig/Goderaad/Vegetar/Vegetarmad_og_ernaering/forside.htm

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-06-04 12:16

;-D Jeg synes at kunne udlede at du næsten beskylder mig for at være overvægtig kødspiser, men nu har jeg jo ikke sagt noget om, hvorvidt jeg selv spiser kød eller ej, vel?. Og jeg så også lige forklaringen på hvorfor vi er uenige om definitionen på en vegetar: IFØLGE DIN MENING SPISER EN RIGTIG VEGETAR IKKE KØD. Nej men det rokker jo ikke ved den kendsgerning, at der som du samtidig selv siger, findes nogen der gør. Og i sådan en diskussion tilsidesætter din personlige mening vel ikke de reelle facts.

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 16-06-04 12:21

Jeg har aldrig sagt, at du er en overvægtig kødspiser, jeg skrev f.eks. fra overvægtige kødspisere, det var en generel betragtning, at vi tit skal høre på meget, lidt ligesom når overvægtige mennesker giver gode råd og slankekure og man tænker "hvis det virkelig virkede, hvorfor er du så overvægtig selv?" ;). Du spiser sikkert ganske fornuftigt selv, og om du spiser kød eller ej, er mig ligemeget - jeg prædiker ikke for kødspisere. Omvendt er jeg træt af, at kødspisere har så travlt med hvad jeg vælger at spise... Og hvis du har læst ovenstående fra Fødevaredirektoratet kan du se, at jeg har ret i, at vegetarer ikke spiser nogen form for kød eller fisk, for det er jo netop definitionen på en vegetar.

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 16-06-04 12:21

Jeg har aldrig sagt, at du er en overvægtig kødspiser, jeg skrev f.eks. fra overvægtige kødspisere, det var en generel betragtning, at vi tit skal høre på meget, lidt ligesom når overvægtige mennesker giver gode råd og slankekure og man tænker "hvis det virkelig virkede, hvorfor er du så overvægtig selv?" ;). Du spiser sikkert ganske fornuftigt selv, og om du spiser kød eller ej, er mig ligemeget - jeg prædiker ikke for kødspisere. Omvendt er jeg træt af, at kødspisere har så travlt med hvad jeg vælger at spise... Og hvis du har læst ovenstående fra Fødevaredirektoratet kan du se, at jeg har ret i, at vegetarer ikke spiser nogen form for kød eller fisk, for det er jo netop definitionen på en vegetar.

Godkendelse af svar
Fra : dova

Dato : 20-06-04 18:35

Tak for svaret ellebye.