/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Spørgsmål til Varla
Fra : maya123
Vist : 672 gange
100 point
Dato : 15-06-04 13:47

Kære Varla:
Da jeg egentlig også ville give point i et andet slægtsforskningsspørgsmål, fandt jeg lige et tillægsspørgsmål, her:

CITAT:
Jeg har således fundet fejl hos Wiberg, Elvius, Vahl, Langholz (det var mest en undladelsesfejl idet han havde overset en generation, og det kunne en sammenligning af aarstal have henledt opmærksomheden på. Jeg har fundet fejl i Adelsaarbøgerne, og jeg har set en sådan fejl gentaget hos Knud Gether, selv om netop Knud Gether gør utroligt meget ud af sit kildemateriale.
CITAT SLUT

Wiberg og Elvius kender jeg, men vil du skrive ganske kort om de andre, bare et par titler, hvad jeg kan finde, tak.......så må jeg da nok bestille bøger hjem...jeg er mest intresseret i fogeder, præster og købmænd. Gerne 16-1800. Hvis du ved et par kilder om Skippere før 1700, så modtages de også.
MVH maya

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 110 point
Dato : 15-06-04 14:17

Provst Jens Vahl kan nok bedst søges på www.bibliotek.dk

Forfatter: Jens Vahl
Titel: Slægtebog

men her er et link der gerne skulle omfatte det hele:

http://bibliotek.dk/sogning.php?base=dfa&field1=forfatter&term1=Jens+Vahl&field2=titel&term2=sl%E6gtebog

husk at blive oprettet som låner på dit lokale bibliotek, så kan de skaffe bogen hjem til dit eget bibliotek. Men der er nogle bøger som kun kan beses på bilioteket. Oftest er det Frederiksberg Bibliotek fordi de har landet største samling og den sender de ikke til nogen som helst. Ikke engang til lokale bibliotek.

Langholz, Carl har udgivet BOGEN ANETAVLER FOR BERØMTE DANSKERE

Forfatter: Carl Langholz
Titel: Berømte

men her er et link:

http://bibliotek.dk/vis.php?base=dfa&field1=lfc&term1=Langholz%20Carl

og...
Forfatter: Knud Gether
Titel: Middelalder

og et direkte link:

http://bibliotek.dk/vis.php?base=dfa&field1=lfc&term1=Gether%20Knud

Forfatter: Max Grohshennig
Titel: Præstehistorie

og et direkte link:

http://bibliotek.dk/vis.php?base=dfa&field1=lfc&term1=Grohshennig%20Max

Husk at de fleste forfatter har udgivet flere bøger og værker, og ofte i samme emneområde.

Foreløbig god fornøjelse.

Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 15-06-04 14:21

PS Jeg glemmer helt:

Forfatter: Paul Nedergaard

glem titlerne, han har udgivet dyngevis af bøger og hæfter, og han er den som kommer tættest på nutiden.
Historisk set har vi Wiberg fra reformationen ca. 1536 til ca. 1870, Elvius indtil 1869-1884, Grohshennig fortsætter hvor Elvius slap, og Paul Nedergaard kommer så igen derefter.
MVH
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 15-06-04 14:56

På Projekt Runeberg (Lysator) kan man finde utrolige mængder af informationer og nyttige oplysninger - også for slægtsforskere.

Jeg kommer normalt ind på Runeberg ved at finde et relevant link via www.google.com (tror jeg det hedder nu)

Der findes også:
http://da.wikipedia.org/wiki/Litteratur

og mange andre link. Jeg ved kun at der kommer hundredtusindvis af muligheder når jeg søger i Google, men det var på Lysator jeg fandt flere oplysninger om La Cour familien, efter først at have fundet et grundlag på F.S. sammenholdt med de oplysninger jeg dels havde i forvejen, dels fandt i en af Jens Vahl udarbejdet Slægtebog over borgmester (i Varde omkring 1500) Christjern Nielsens efterkommere.

Eksempelvis som en søgning i Google der bare hedder "La Cour Runeberg", men selvfølgeligt uden anførselstegn.

Kender du i øvrigt den mulighed i Google som hedder sitesøgning.

Du åbner Google og i søgefeltet skriver du eksempelvis:

La Cour site:www.lysator.liu.se

søger google på alt som hedder La Cour på www.lysator.liu.se

Kan også bruges på andre sites. Du skal blot huske at fjerne http//, og i stedet skrive site - se eksemplet ovenfor

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 15-06-04 14:58

Min internetforbindelse er p.t. lidt langsom, men hvis der er andet du kunne tænke dig at få oplyst, så skal jeg svare efter bedste evne.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 15-06-04 23:50

Kære Varla
Tak for alle dine "perler", jeg er " gammel" I virkeligheden og også gammel på nettet ( 9 år), så jeg er på biblio med pin og det hele, men mange nye oplysninger har du givet, tak.

Jeg kender også Lysator og har selv skrevet lidt for wikipedia, bare slog op på maya123
Jeg takker dig i denne sene time for de oplysninger og vil bestille og kigge efter:
Jens Vahl
Carl Langholz
Knud Gether
Paul Nedergaard
Grohshennig
Hvad er der galt med din forbindelse, hvis du har TDC har de været ude i store problemer de sidste par dage.
Tanker fra en træt maya, der lige er kommet hjem fra en nevøs studenter middag.
MVH maya

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 16-06-04 00:18

Jeg har i mellemtiden haft problemer med snart den ene, snart den anden server, og tjekkede derfor for uventede virusopdateringer. Der var ganske rigtigt en ny fra i dag, hvilket er førtidigt, og dermed udtryk for et aktuelt "stormvejr".

Sådanne angreb giver sig jo oftest udtryk i hårde belastninger på serverne indtil forsvaret er "helt oppe igen".

For 2-3 år siden forestod jeg endnu den daglige drift af en del servere. Deriblandt både et administrativt netværk og et undervisningsnetværk med ialt flere hundrede computere, så når bare jeg tænker mig om, så kan jeg fortsat genkende tegnene.

Nu nøjes jeg med et pensionist LAN hjemme i parcelhuset. Det vil i løbet af sommeren blive udbygget til såvel soveværelse, gæsteværelse og til kælderen (hvor børnebørnene så kan sidde og spille på internettet).

mvh
Varla

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 16-06-04 00:19

PS der skal selvfølgelig stå "slå op" he he og nervøs ja ja

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 16-06-04 00:21

Jeg kan godt genkende tegnene, selv om jeg ikke mere kan huske hvad det nu er de betyder.

Hilsen fra pensionisten
Ejvind (Varla)

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 16-06-04 00:24

Tak for svaret Varla.
Din stakkel, problemer kommer sjældent alene, jeg er bare glad for at komme tilbage på Amager, efter en god aften med forret, steg og is, he he...
Du skal nok klare det hele, Varla....LAN og småproblemer....
MVH maya og et lille