/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
candida diæt opskrifter
Fra : Hondaen
Vist : 15175 gange
200 point
Dato : 15-06-04 11:08

Hej,
er der nogen, der har erfaring med candida diæten og dermed nogle gode opskrifter? Helst vegetariske. (Jeg har selv googlet hele nettet igennem og er ikke interesseret i links til diverse sider, men derimod i madidéer fra brugere som selv har været/er på en sådan diæt). Behøver ikke "hele" opskrifter, bare idéen i retten...
På forhånd tak,
Hondaen

Kommentar
Fra : mango

Dato : 15-06-04 11:11

Du kan med fordel bruge de opskrifter som DDV bruger, da de er sukkerfrie og meget kulhydrat fattige..det er jo sukker og hvidt mel du skal undgå ved den diæt ikke sandt?

Nu tør jeg jo ikke give dig et link til siden med opskrifterne men sig til hvis du gerne vil have den aligevel

Venligst Sus

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 11:14

Hej Mango,
tak skal du have - jo, sukker, hvidt mel, hvide ris, mælkeprodukter, frugt, andre sukkerting, osv...men jeg kigger lige på DDV, måske er der noget, jeg kan bruge...
Hondaen

Kommentar
Fra : return

Dato : 15-06-04 11:19

hej
her er et link hvor du kan lave alt muligt mad

http://www.aletanet.dk/candida/opskrifter.asp

håber at det kunne bruges

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 11:24

Hej return,
takker, men det var lige præcis det jeg ikke ville have ;)
Som jeg skriver har jeg selv googlet hele nettet igennem, jeg har set den side, jeg er interesseret i folks egne erfaringer.
Mvh Henriette

Kommentar
Fra : mango

Dato : 15-06-04 11:27

hej Henriette
jamen problemet er bare at det ikke er på den side opskrifterne er..men p..nej du skal først spørge efter den *GG*

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 11:37

Hej Mango,
grunden til at jeg skriver at jeg ikke vil have links er, at jeg er småtræt af pointrytteriet herinde - folk svarer på hvad som helst de intet aner om, jeg er faktisk kun interesseret i svar fra folk, der selv har været/er på diæten. Jeg ved godt, at der er en del herinde, som synes det er fint at google for hinanden, men jeg er personligt ikke interesseret i den slags svar...

Kommentar
Fra : mango

Dato : 15-06-04 11:38

hej Henriette
jeg har haft og har en fantastisk god erfaring med Aloe vera, det kan virklig holde det i skak

Kommentar
Fra : mango

Dato : 15-06-04 11:39

forstår dig godt..men tror såmænd ikke det er alle der er pointryttere..kun er de vilde med at hjælpe

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 11:41

Det kan være, men nogle gange er det altså rent tidsspilde...
Drikker du aloe vera juicen?
Jeg kan personligt mærke, at det hjælper at holde igen på mel/mælk, jeg føler mig meget friskere og veltilpas, men hvor er det bare kedelig mad ;)

Kommentar
Fra : mango

Dato : 15-06-04 11:44

ja jeg drikker Aloe vera..hver dag og kan faktisk ikke undvære den..ja det er frygtelig kedeligt ..altså maden!
Men sørg nu for at få den rigtige Aloevera..FLP..aloeveraen

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 11:47

Smager det ikke grimt?

Kommentar
Fra : mango

Dato : 15-06-04 11:56

jo i starten smager det "meget sundt" men i løbet af ca 21 dage (sjovt nok det er det antal dage det tager at vænne sig til noget nyt) synes man ikke at det smager grimt..dvs man har vænnet sig til smagen. Jeg synes stadig ikke at det smager vildt godt, men bestemt heller ikke grimt.
Jeg har drukket det siden august sidste år...
Det har hjulpet mig med:
at holde med at ryge..faktisk uden problemer
givet mig meget mere energi
holder min mave igang
givet mig lyst til at leve mere sundt
og så har jeg faktisk ikke været syg overhovedet siden jeg startede med at tage det

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 12:00

Det må jeg prøve...men efterlyser stadig mere spændende candida-opskrifter end de naturris med broccoli jeg har tygget på i nogle dage nu ;)

Kommentar
Fra : mango

Dato : 15-06-04 12:08

*LOL* ja..oki jeg lægger lige hovedet i blød..

Kommentar
Fra : mango

Dato : 15-06-04 12:15

er du helt vegetar eller spiser du fisk og fjerkræ?

her er en Chilli sin carne

5 g fedtstof til stegning (olie eller plantemargarine)
60 g løg
1 fed hvidløg
1 dåse hakkede tomater (240 g drænet vægt)
220 g kogte kidneybønner
champignoner, peberfrugt og squash efter smag
32,5 g koncentreret tomatpuré
5 g kakao
chili
spidskommen
SØD
evt thailandsk karrypasta
salt

:

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 12:23

Hej Mango,
jeg er rigtig vegetar;) , så jeg spiser hverken fisk eller fjerkræ...takker for opskriften som jeg vil prøve, men udelader nok lige champignonerne,)
Hondaen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-04 12:30

En rigtig vegetar spiser fisk eller fjerkræ. Dem der ikke gør hedder veganere. og hvis man ikke ved nok om hvilke stoffer kroppen har brug for, for f.eks. dannelse af nye celler o.s.v. kommer de hurtigt til at lide af diverse mangelsygdomme som gør mere modtagelig for f.eks. candidasvamp.

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 12:37

Nej, veganere spiser hverken fisk, fjerkræ eller mælkeprodukter. Vegetarer spiser mælkeprodukter og kaldes også lakto-ovo vegetarer, hvis de spiser æg. Men det er en helt anden diskussion, som jeg ikke gider have for 10.000 gang. Og min candida skyldes ikke fejlernæring, men at jeg tager noget medicin for en hudsygdom - ikke fordi det egentlig kommer dig ved, men fordi jeg godt vil fastslå, at vegetarer kan være meget, meget sunde!
Mvh Hondaen

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 12:52

Lige en ekstra bemærkning, nemlig at hvis en vegetar både skulle spise fisk og fjerkræ, så er der ligesom kun oksekød og svinekød tilbage, og så burde man måske hellere sige at man ikke kan lide oksekød og svinekød i stedet for at kalde sig vegetar - ja, der blev jeg lige lidt gnaven, men jeg har bare hørt på den diskussion i alt for lang tid. Og candida har intet at gøre med om man er vegetar eller ej. Vegetarer har i øvrigt en højere gennemsnitlig levetid, så helt forkerte på den er vi nok ikke;)
Mvh Hondaen
(som foretrækker bare en anelse saglighed, men ikke fordømmer kødspisere eller gider at prædike om at andre også skal være vegetarer)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-04 13:04

Der er ingen steder noget videnskabeligt bevis på, at vegetarer lever længere end andre, og bortset fra det lyder det lidt som om du er ked af, at vedkende at du er vegetar siden du mener det er nemmere bare at sige at du ikke kan lide kød. Er det mon ikke fordi du inderst inde tvivler på dine egne evner til at forsvare hvorfor du ervegetar.

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 13:09

Jo, der er skam beviser, og jeg er en stolt vegetar, ikke fordi jeg ikke kan lide kød, men pga dyrevelfærd, og hvis du gad at læse ovenstående ordentligt, ville du se, at jeg ikke spiser nogen form for kød/fisk - og i øvrigt ikke har gjort det i 15 år.
Men - spørgsmålet var ang. candida opskrifter, og du har tydeligvis intet at bidrage med i denne sammenhæng, så jeg foreslår at du åbner din egen tråd, hvis du vil diskutere vegetarinisme.
Hondaen

Accepteret svar
Fra : Axelise

Modtaget 200 point
Dato : 15-06-04 13:29

Hej Henriette.
Jeg har været hele candida-kuren igennem op til flere gange. Første gang var i 1987, hvor min behandler (Anne Straarup) konstaterede, at jeg ikke blot havde candida, men også samtlige andre svampe....
Nåmen tilbage til kuren. Jeg helt med på, at du ikke må få sukker, mælkeprodukter, kød, eddike, svampe, alkohol, gærprodukter, hvedemel osv. Jeg fandt det meget svært i starten, men vænnede mig efter nogle uger til den nye livsstil, og kunne mærke en meget stor fysisk forbedring i mit system.
Af mad-ideér kan jeg foreslå dig alle slags rodfrugter (rødbede, kartofler, pastinak, gulerødder osv.) skåret i halvstore tern, vendt i olivenolie og drysset med salt og peber. Bages i ovnen ca. 45 min. ved 200 gr. Det smager sindssygt godt. Hvis du skal frådse, kan du lave en hjemmelavet mayonnaise og tilsætte en masse hvidløg, - det smager skønt til alle slags rå, kogte eller bagte grønsager. Iøvrigt er jomfruolivenolie meget anti-svamp, så det kan du bare bruge løs af. Hvis du ikke vil lave mayonnaise selv, har Irma verdens bedste øko-mayonnaise.
Jeg lavede også ofte couscous-salat:
Køb couscous i en indvandrer-grønthandel og hæld ca. 3-4 dl. i en sigte. Sæt sigten over en gryde med kogende vand og læg låg på. Vend i couscous'en en gang imellem og damp videre, til grynene er møre. Tilsæt olivenolie, masser af citronsaft, salt, peber, hvidløg samt andre krydderier efter smag samt 1 dåse hakkede flåede tomater.
Dernæst tilsætter du alle de friske grønsager, du har lyst til. F.eks: agurk i tern, majs, kogte kikærter, kogte kidney beans, dampede grønne bønner, grønne ærter osv. Lad det hele stå og trække i nogle timer i køleskabet, så suger semuljegrynene(couscous'en) al væden og smagen fra de våde ingedienser. Smager skønt som selvstændig ret eller som tilbehør.
Røsti smager også pragtfuldt: Riv nogle store bagekartofler, pres væden ud af dem ved at lægge dem i et klæde og vride. Steges som en pandekage på en pande med olivenolie til den er gylden over det hele og knasende i siderne. Lad den dryppe grundigt af på flere lag køkkenrulle. Drysses med salt.
Kikærtesalat er en salat, der smager godt, men som desværre giver lidt "luft i systemet" (du må gå en tur og prutte af bagefter!) Kog kikærter og bland dem med olivenolie, citronsaft, hvidløg, salt, peber og masser af frisk, finthakket persille. Tilsæt evt. også andre friske krydderurter som friskhakkede basilikumblade, mynte osv. Hvis du ikke holder dig meget stramt til kuren, kan du komme en stor spsk. stærk dijon sennep i dressingen, det smager rigtig godt. Men der er jo eddike i sennep, så det er faktisk forbudt på kuren.
Jeg ved godt, at der er hvidløg i alle nævnte retter, men det både fordi, jeg elsker hvidløg, men også fordi hvidløg er anti-svamp, så det er godt at bruge.
Desuden kan du i helsekosten købe GSE-kapsler, som står for Grapefruit Seed Extract, og det er bittert som ind i helvede, derfor kan det fås som kapsler, så smager man det ikke. Og disse kapsler slår candida ned. Bukkehornsfrø er ligeledes meget anti-candida og kan også fås som kapsler, vistnok blandet med hørfrø, men det gør jo ikke noget. Bukkehornsthe vil jeg ikke anbefale dig, det smager grusomt, - det er meget nemmere med kapslerne. Man kommer efter et par dage til at dufte lidt af karry i armhulerne. Det er fordi bukkehorn er én af grundkrydderierne i karry, som jo er et blandingskrydderi.
Da jeg var på kur, spiste jeg rugbrød fra Aurion. Det kan fås i de fleste helsekoster og er et brød helt uden gær. En skive eller 2 om dagen måtte jeg godt få.
Til morgenmad plejede jeg at spise en grød, som var lavet af en blanding af boghvede og havregryn + lidt salt. Jeg lod grøden stå til den blev kold, dryssede solsikkekerner over samt små stykker frisk æble eller ½ banan i skiver. Men de første par uger må du vist slet ikke spise frugt, vel? Jeg måtte efter de første 2 uger godt få ½ æble eller ½ banan om dagen, og det tog jeg så til morgenmaden.
Jeg kan ikke lige komme på andre gode idéer lige nu, men jeg vil gerne være dig behjælpelig, hvis du skulle have flere spørgsmål.
Mange hilsner
Malene

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 15-06-04 13:31

Til Dova.
Du aner jo ikke, hvad du snakker om!!!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-06-04 13:34

Hejsa

Drik Forever Living Products' Aloe Vera juice i saftevand eller andet.

Så smager det ikke så slemt.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 13:35

Hej Malene,
1000 tak (for begge svar;) - meget, meget inspirerende og sagligt...er dog lidt i tvivl om kartofler, det lyder som om der er delte meninger omkring hvorvidt det er godt?

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 15-06-04 13:35

Hun må ikke få noget med sukker, så saft duer ikke.

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 13:36

Hej Hanne,
det må jeg prøve - måske Mango også kan bruge det tip;)

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 13:38

Årrrrhhhh, det havde jeg lige (lykkeligt) glemt, men vil da prøve det når jeg har lidt mere styr på den dumme svamp

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 15-06-04 13:42

Hej Henriette.
Ja, - natskygge planterne som tomat, kartoffel og aubergine f.eks. er der nogle, der ikke går ind for. Jeg ved ikke helt nok om det, ved bare, at det brugte jeg på min kur. Men spørg din behandler, - jeg forestiller mig, at der må være nogen, der har stillet diagnosen for dig, og som har fortalt dig, hvad du skal gøre. Så følg hendes eller hans råd.
Du kan iøvrigt også lave hommus:
300-400 g kogte kikærter
ca. ½ dl olivenolie
1 stor spsk tahin eller Gomasio (helsekost)
hvidløg
saften af 1 citron
salt
spidskommen
Det hele blendes sammen.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 15-06-04 13:46

Sorry...det er mig igen. Men jeg har jo erfaringer med candida, så jeg kommer hele tiden i tanker om noget nyt.
Det er MEGET vigtigt at du holder dig til kuren meget stramt, da candida skal udsultes. Hvis du snyder en lille smule, gør du efter sigende bare ondt værre. Det er nærmest som en bændelorm, du skal sørge for, at den ikke har noget somhelst at leve af. Ellers er dine anstrengelser spildt. Og candida svampen skulle efter sigende blive endnu værre, hvis man udsulter den og så alligevel fodrer den lidt (ved at snyde). Ved dog ikke, om det er rigtigt....

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 13:48

Jeg spørger bare, fordi jeg på nettet kan se, at folk er meget uenige, jeg takker for alle opskrifterne og rådene...

Godkendelse af svar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 13:49

Tak for svaret Axelise.

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 13:51

Uhhh, din sidste kommentar rammer hårdt, for det er godt nok svært at holde sig 100% til en så restriktiv diæt - men som skrevet tidligere, så kan jeg allerede mærke en forbedring, så jeg går ud fra, at 90% måske også har en virkning? I al fald kan ingen påstå, at jeg ikke har spist nok hvidløg og olivenolie de sidste dage - stakkels naboer...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-04 14:51

Jeg tror ikke du uden at vide hvem jeg er eller har kendskab til hvad jeg ved om ernæring, har ret til at udtale dig om hvorvidt jeg ved hvad jeg snakker om. Alt for ofte er letpåvirkelige personer lette at få til at hoppe med på en vogn om mere eller mindre "smarte" diæter til løsning af diverse "lidelser" som der ikke er videnskabeligt bevis for eksisterer:-ll

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-04 14:52

Den sidste var henvendt til axelise!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : stormb

Dato : 15-06-04 15:26

Jeg ved godt, du skrev, at du ikke ville have henvisninger, men der er ingen der har nævnt
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/allergi/candida/candida.php
Der er masser af sider med opskrifter på netop candida-kuren
Mvh stormb

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 15-06-04 17:21

Tja Dova....
Du har ihvertfald ikke evnet at svare på det, Hondaen rent faktisk spurgte om..... Kun kommet med nogle ubrugelige kommentarer af lommepsykologisk karakter. Men du ser det måske som din mission at skulle "omvende" folk, hvis de tror på en kur eller en diæt, som du ikke tror på???

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 15-06-04 20:55

Bliver lige nødt til at kommentere et par ting:
Stormb, tak, men jeg har som du sikkert har gættet, selv fundet den side og finder den mindre seriøs. Tak alligevel.
Dova, du lyder ikke særlig seriøs selv, jeg er absolut ikke letpåvirkelig eller hopper på smarte diæter -jeg har en stærk kritisk sans og har taget stilling til f.eks. dyrevelfærd og valgt at handle og spise efter min overbevisning - og de fleste kødspisere, som angriber vegetarer er oftest dem, som har dårlig samvittighed over at spise kød - jeg er desværre sikker på, at du hører til i den kategori, ellers havde du nok ikke forsøgt at starte en diskussion i en tråd, der intet havde med det spørgsmål at gøre? Du kan da være ligeglad ellers - hvad jeg spiser er vel dig irrelevant? Jeg gør jo hverken dyr eller mennesker fortræd? Og som Axelise ganske rigtigt påpeger, så er dine kommentarer af lommepsykologisk karakter - og helt ubrugelige. Du har jo ikke engang forstået det mest basale i at være vegetar???
Mvh Hondaen

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 20-11-09 12:30

Så fik jeg læst hele tråden og aner ikke engang hvor gammel den er - ok ret gammel, nå men nu er det skrevet, måske en anden vil svare.
Første interesse fordi jeg har fået candida i udbrud. Jeg har ingen behandler og behøver det heller ikke - og det er ikke arrogance, men jeg har selv den indeværende viden og alligevel er andres mening og især oplevelser guld værd.
Der er rigtig mange teorier og meninger om den famøse svamp. Nogle mener, at den skal udsultes helt og aldeles - og skal man så holde kuren for altid for at undgå, den kommer igen? Andre mener, at den blot skal holdes i ave, da det er en snylter, der bare godt kan lide mennesker. JEg hører til sidste kategori. Vil bare have den under kontrol, så den ikke giver halvinvaliderende symptomer.

Det er dejligt at læse, at nogle har prøvet diverse kure og midler. Selv har jeg i et par dage brugt grapefrugtkerneolie i vand til mundskyl (Jeg har fået svamp i ganen og svælget - måske affødt af et tandlægebesøg! - vildt ubehageligt), men olien er nogle år for gammel ifølge udløbsdatoen - omvendt kan netop denne olie (og kernene) undgå forrådnelse osv men kan vel godt blive harsk!? Har i al fald bestilt nyt olie nu.
En anden naturremedie, der skulle have helt utrolig virkning på alle typer mikroorganismer (og faktisk også kræft iflg. forskning) er teen Ipe Roxo, der er inderbark af et specielt træ. Jeg synes den smager fantastisk og drikker gerne 4 liter om dagen, hvis ellers det hjalp - men holder det til 4 kopper.
En nævner hvidløg og olivenolie. Jeps og tilføjer man så grapefrugtkerneolie (og læg mærke til, at anvisning på dosering SKAL overholdes) og Ipe Roxo og så for en tid udelukker sukker, mel (hvorfor mælk?) og gærprodukter og senere begrænser det, så tror jeg det virker. Axelise, det er fantastiske opskrifter du har nedfældet. Vil tillade mig at kopiere dem. For første gang har jeg i dag spist havregrød (må smøre den stakkels ømme gane) uden sukker. Troede ikke det kunne lade sig gøre, men det smager faktisk ganske godt. Jeg behøver slet ik sukkeret!
Jeg har et lidt klamt - synes nogle måske - spørgsmål til jer, der har haft eller har candida. For 1 md. siden var jeg ret sikker på, jeg var blevet smittet med børneorm, da der var mystiske trevler i min afføring, ej runde, men lidt flade og underligt fibrede. Nu, da jeg har fået trøske, tænker jeg: Kan candia ha bredt sig så meget, at mycelinet kan ses med det blotte øje og kommer med ud? Har nogen oplevet lign?

Min kommentar til Dova er som I andres. Uvidende ignorant. Jeg har også være vegetar i 10 år. Valgte dog at blive fisk og fjerkræsspiser igen pludselig, men kender til de evindelige diskussioner KØDÆDERE meget ofte sætter igang. Egen tanke, at de måske spiser for meget og vegetaren med sin overvejelse og beslutning trykker på en "dårlig" samvittighed. Come on, er du så uvidende, at du tror, at vegetarer ikke har overvejet det MEGET nøje, før det bliver vegetarer, eller sætter sig ind i hvilke aminosyrer, de får brug for?
Ps. nyere forskning har vist, at der er en bestemt aminosyrer, man ikke kan få gn. vegetarisk føde og ej danner selv, men som kan fås som supplement i form at pulver ell. piller. Jeg er dog ikke velbevandret her længere.
Sikke langt svar, håber nogen har overskud til at læse det.

Kommentar
Fra : naka73

Dato : 23-01-10 11:34

Hej

Jeg er også lige blevet sat på kuren da jeg har døjet med svamp siden jeg var i Brasilien sidste forår og det er så første gang at jeg har haft det og kan ikke lige komme af med det igen.
Jeg kan ikkke helt finde ud af hvad jeg må spise, jeg har fået at vide ingen hvedemel, sukker, gær og i nogle opskriftbøger som omhandler candida står der opskrifter hvor der bliver brugt fuldkornspasta, cous cous, bulgur og sigtemel.
Det forstår jeg ikke fordi i de første ting er da lavet på durumhvede det står der i hvertfald på pakken og så troede jeg ikke at jeg kunne bruge det.
Jeg håber at der er nogle som kan hjælpe mig fordi jeg har ikke så meget forstand på det hele.
Det kunne også være dejligt hvis der var nogen som havde en god opskrift på noget rugbrød, boller, pizza dig, eller til brug af madpandekager, tortillas eller lignende.
I skriver også meget om at det er vigtigt med vitaminer, hvor købes alle de specielle vitaminer.

På forhånd tak

Nadia