/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Plast maling på mursten
Fra : bhermann
Vist : 3782 gange
100 point
Dato : 15-06-04 10:06

Jeg har en indendørs murstensvæg, som er malet flere gange med plast maling. Nu vil jeg have den pudset op istedet og efterfølgende beklædt med væv. Jeg har kradset hele overfladen op med et rivejern. Derudover har væggen fået en overhaling med vinkelsliber med kaborondum sten (sådan hedder det vist). Mørtlen kan stadig ikke binde, muren vil simpelthen ikke suge.

Hvordan får man alt malingen af væggen. Sandblæsning er selvfølgelig en måde, men jeg tænkte mere i noget kemi. Væggen er på ca. 12m^2. Jeg aner ikke om murstenene har fået en eller anden primer, inden væggen fik sit første lag maling for mange år siden.

Nogle gode råd?

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 15-06-04 10:14

Du er selv inde på det jeg også tror. Normalt giver man murværk o.l. primer inden maling, så du har et problem. Jeg kan ikke foreslå andet end det du allerede er igang med. Hvis du har nem adgang til sandblæserudstyr er der sikkert den ideelle løsning. Måske kommer der nogle gode ideer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-06-04 12:15

Jeg ville nok forsøge med enten fliseklæber og sandspartel eller simpelthen bruge den lette løsning med gipsplader direkte på væg. Er det en ydervæg kunne der måske endda være noget komfort i en varmvæg (gipsplader med flamingo på bagsiden til enten opklæbning eller montering på speciallægter).

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-06-04 12:17

Jeg tror du har fået et gevaldigt problem, spørgsmålet er, om du overhovedet får murstenene til at binde mere, der skal virkelig sandblæses, også noget af murstenene væk i overfladen, helt afhængig, hvor langt ind i murstenene plasticmalingen er trængt ind.
Helt ærlig ville jeg hellere råde dig til at sætte en gibsvæg for murstenene, og så lave resten af arbejdet på gibsfladen.

Måske, men kun måske, kunne du prøve at afsyre væggen, men jeg tvivler inderst inde at det hjælper. Alt er afhængig af hvor "mættet" murstenene er.

ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-06-04 12:18

Bjarne altså.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-06-04 12:31

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 15-06-04 12:36

Ellebye og BjarneD, nu bliver I lidt indforståede. Jeg kommer her ikke så tit, så jeg kender ikke Jeres grimasser????

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-06-04 12:40

undskyld, men det var vist bare en to sjæle en tanke.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-06-04 12:44

Ude i venstre side, under "kom godt i gang" finder du alle koder til det vi kalder "smyles", når man kender koden kan man blot skrive den, og den vises som billede på skærmen.
Et lille eks. den jeg selv har brugt: nu laver jeg den med mellemrum som selvfølgelig skal fjernes.

: o D kolon, lille o, stort D.

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 15-06-04 12:52

Fint nok. Tak for Jeres svar i øvrigt.

Ja, den med gipsplader havde jeg tænkt på, men det er lidt fusket Men det vil selvfølgelig virke, og indenunder vil jeg stadig have en fin basis for ophængning af tunge ting osv.

Hvis bare jeg vidste, om væggen oprindeligt er primet. Hvis den ikke har fået nogen primer, var jeg for så vidt frisk på at fjerne alt malingen med en en varmepistol, men det er jo ren spild af tid, hvis det stadig er primeren, der er problemet.

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 15-06-04 12:56

Fint nok. Tak for Jeres svar i øvrigt.

Ja, den med gipsplader havde jeg tænkt på, men det er lidt fusket Men det vil selvfølgelig virke, og indenunder vil jeg stadig have en fin basis for ophængning af tunge ting osv.

Hvis bare jeg vidste, om væggen oprindeligt er primet. Hvis den ikke har fået nogen primer, var jeg for så vidt frisk på at fjerne alt malingen med en en varmepistol, men det er jo ren spild af tid, hvis det stadig er primeren, der er problemet.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 15-06-04 13:04

Du har nok ret i, at gipsplader i denne sammenhæng ikke er en almindelig løsning, men med opklæbning af pladerne har du jo sådan set bare lavet en "blød pudsning", og du ødelægger i hvert fald ikke væggen mere end den er.
Den korrekte løsning er en sandblæsning, som ville være nødvendig hvis du ville have en vandskuret væg, men det er jo nok et spørgsmål om pris og tidsforbrug.
Jeg har selv anvendt gipsplader til indvendig isolering og når man anvender pladerne korrekt får man en både solid og flot løsning. Med hensyn til ophængning er det jo ikke noget problem når der ikke er hulrum, men man kan faktisk hænge ret tunge ting op på gipsplader ved hjælp af de rigtige plugs.

Held og lykke med projektet, hvad det end ender med.
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : bhermann

Dato : 16-06-04 10:58

Tak for svaret BjarneD.