/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Taber pels
Fra : snusi
Vist : 2621 gange
100 point
Dato : 15-06-04 07:40

Hej.

Jeg har en cairnterrier som bliver trimmet flere gange årlig. Den er blevet trimmet for ca. en uge siden, og denne gang fælder den voldsomt efter trimningen. Det er faktisk kun underuld tilbage, og det er det den taber. Jeg har børstet den flere gange, men selvom jeg får meget med hver gang, fælder den stadig voldsomt. Det plejer ellers at være sådan at når den er trimmet, går der lang tid før den behøver at børstes og den fælder næsten ikke. Hvad kan/skal jeg gøre?

snusi

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 15-06-04 07:58

Jeg tror det er tilfældigt, at du kan sammenholde trimningen til, at han er gået i fæld.

Det er ganske naturligt at hundene smider pelsen på denne tid af året.

Der er ikke så meget andet at gøre, end at vente på det vokser ud igen.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 15-06-04 07:59

Utøj af en eller anden slags kan få den til at fælde i utide og mangel på b-vitamin, du kan også lige have ramt den tid hvor den naturlige fældning er i cyklus i værstefald kan du da tage en snak med din dyrlæge evt. få taget et skrap og få undersøgt om der er noget grueligt galt, da du jo siger at det ikke er normalt, svamp af en eller anden karakter kan også være årsagen, det er svært at sige, jeg syntes du skal få det undersøgt, du skal muligvis give den et bekæmpelses bad. Men det vil din dyrlæge kunne fortælle dig.
mvh Bevi54

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-04 12:14

Så vidt jeg husker er en cairn terrier en af de racer der normalt ikke fælder, ligesom en ruhåret gravhund. Det er vel derfor den skal trimmes. Jeg havde samme problem med en gravhund, og den blev til sidst næsten skaldet under maven især, indtil dyrlægen fandt ud af, at den havde en sjælden sygdom, Cushings syndrom. Det startede også i forb. m. at den blev trimmet.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 15-06-04 17:36

Ja, det undrer også mig, at en cairn terrier skulle fælde... Det kunne nok godt tyde på, at der er noget galt.. Du må nok lige snakke med dyrlægen.

Link til cushings syndrom:
http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_cushings_syndrom.html

Men din terrier er jo ikke så gammel, jeg mener hun er 4-5 år, så sandsynligvis er det noget helt andet. Hun har da ikke fået medrol, prednisolon eller lignende binyrebarkhormon, har hun ?

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 15-06-04 20:52

Hej Birgitta

Jo, hun har faktisk fået binyrebarkhomon i forrige weekend. Vi havde været i skoven og hun spiste lidt græs, som hun gør nogle gange. Derefter havde hun besvær med at trække vejret, og jeg kørte straks til dyrlæge, som først mente at det ville forsvinde af sig selv. Efter en laang nat, hvor jeg faktisk var noget nervøs med den vejrtrækning hun havde, tog jeg igen til dyrlægen, som mente at der eventuelt kunne have været noget på det græs som måske havde stukket hende i halsen, og derefter hævede det i luftrøret. Hun fik en sprøjte med binyrebarkhomon, som skulle få hævelsen til at trække sig sammen, hvilket også skete i løbet af den næste dag.
Kan det virkelig være derfor hun taber pelsen?
Jeg spurgte dyrlægen om der skete noget ved en enkelt behandling med binyrebarkhomon, hvilket han sagde nej til.

Ang. fældning, ja en cairnterrier fælder næsten ikke, kun hvis jeg har været doven og ikke har børstet hende

Ja, hun bliver 4 år i august.

snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-06-04 17:37

Næh, der burde ikke ske noget ved en enkelt behandling med binyrebarkhormon.. men hvis nu hun i forvejen har lidt overproduktion af naturligt binyrebarkhormon, så kunne det da være, at sprøjten kunne udløse hårtabet... Har du kikket på mit link? -Jeg tænker på, om hun har andre af symptomerne på cushings syndrom?

Hvis dyrlægen mente, at der absolut ikke var nogensomhelst risiko ved at give binyrebarkhormon, så ville han vel have givet hende sprøjten første gang I kom med hende...

Men hvis det er på grund af sprøjten, så vil hårtabet jo sandsynligvis gå over af sig selv når virkningen af medicinen fortager sig.. Taber hun stadig lige meget pels?

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 16-06-04 22:58

Hej snusi !

Hvis din hundefrisør havde lidt travlt den dag, kan han/hun måske have "glemt" at af-ulde din hund. En Cairn-terrier har flere lag pels, og det er det yderste lag der fjernes ved trimning. Men samtidig bruger hundefrisøren meget tid på at fjerne uld i bunden af pelsen.

Og iøvrigt er der altid hjælp at hente hos hundens frisør, specielt når det drejer sig om pelsproblemer - så prøv at ringe og spørge om han/hun kan hjælpe dig med problemet.

Karin

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-04 20:11

Jeg skrev om Cushings syndrom. Det er en sygdom hvor hundens naturlige produktion af binyrebarkhormon kommer helt ud af kontrol enten p.p.a. en sygdom i hypofysen eller i binyrerne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-04 20:15

Birgitta. Min gravhund var 4 år. det er den alder det normalt viser sig sagde dyrlægen, og dengang ( sidst i 80erne) var der ikke så mange behandlingsmuligheder , men prognoserne i dag er bedre hvis det bliver opdaget i tide, men vist nok en dyr behandling.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 17-06-04 22:12

Hej igen

Jeg synes ikke min cairn har nogle af de symptomer der beskrives ved cushings syndrom, det eneste er at hun taber pelsen. Hun er blevet trimmet samme sted hver gang, så jeg tror ikke det er hos frisøren jeg skal finde løsningen. Det er sikkert et tilfælde at det lige falder sammen med pelstabet.
Jeg skal alligevel til dyrlæge i næste uge, så vil jeg høre hvad han mener.
Jeg har badet hende i dag, og da faldt der også meget pels af, så et eller andet er der i vejen.
Hun har heller aldrig været så blød i pelsen som nu. En cairn har en strid pels, men det har hun bestemt ikke nu.

Snusi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-04 00:13

Det kan selvfølgelig ogsåskyldes andre mindre alvorlige ting, hormonforstyrrelser og andet, men min gravhund fik altså også blød pels, så jeg synes du for en sikkerheds skyld skal spørge dyrlægen som du selv siger. Jeg håber det ikke er noget alvorligt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-06-04 13:34

Hej snusi. Vi kan da håbe på, at det bare er den indsprøjtning, der har udløst et Cushing syndrom-symptom
Så vil det jo gå over, når medicinen er helt ude af kroppen igen.
Men det er godt, at I skal til dyrlæge i næste uge.

dova, -det var jo fordi du nævnte Cushings syndrom, jeg slog det op på nettet. Og "netdyredokteren" skriver jo, at det er en sygdom, der som regel først opstår i 8-11 års alderen. Jeg har ikke selv ret meget erfaring med Cushings syndrom, så når jeg blander mig i debatten, så læser jeg selvfølgelig selv det link, jeg henviser til. For så lærer jeg et og andet undervejs selv.. Og hunde er og bliver min store interesse. Men man skal ALTID lægge mærke til, at når der står, at en sygdom "oftest" opstår i en bestemt alder, så betyder det jo at den også godt kan opstå i andre aldre, -det er bare ikke lige så almindeligt.

Forøvrigt fik min sidste hund, -en stor hanhund med allergi-, binyrebarkhormon det meste af livet. Og han havde forskellige symptomer: Han fældede, -ikke voldsomt, men konstant. Hans hals var ret kort og tyk. Det har jeg læst, kan forekomme hos mennesker, så jeg går ud fra, at det også kan forekomme hos hunde. Og hans temperament ændrede sig, han havde en "kort lunte" overfor andre hunde. Det kan da også være, at han tissede og drak mere end normalt, men det tænkte jeg ikke så meget over dengang.
Men som sagt, der var tale om langvarig påvirkning med små doser binyrebarkhormon.
Det er noget andet med én indsprøjtning mod et akut problem.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 18-06-04 16:45

Tak for svaret Birgitta.

Det var ikke nemt at finde ud af hvilken kommentar jeg skulle vælge som accepteret, da der jo kom en god debat igang om emnet.

Jeg har været hos dyrlægen i dag, kunne ikke vente til næste uge. Min cairn var i løbetid i februar og sidst i marts blev hun falsk gravid, som hun er blevet efter hver løbetid. Denne gang kunne hun dog ikke nøjes en falsk graviditet, hun tog lige en igen her i maj måned, som var meget hård ved hende, og os. Hun var meget agressiv overfor alt og alle, deprimeret, træt, ingen madlyst osv.

Dyrlægen sagde i dag at det er derfor hun taber pels, det har simpelthen været hårdt for hende (forståelig nok) med to falske graviditeter efter en løbetid.
Han sagde også at pelsen ville komme igen, når hun nu kommer "ovenpå" igen.
Det er dejligt at hun ikke skal have medicin, eller anden behandling for pelstabet.

Mange tak for alle svar.

Nu kan jeg så koncentrere mig om den studenterfest vi skal have i morgen.
Min datter blev student i tirsdags, og der skal festes hele natten til søndag

Snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-06-04 17:40

Hej snusi, og tak for accepten af mit svar.
Og tillykke med, at den bette vupper ikke har alvorlige sygdomme. Jeg synes nu godt lige din dyrlæge kunne have givet hende en vitaminindsprøjtning til at hjælpe hende ovenpå igen. Du kan selv give hende en blandet B-vitaminpille daglig, det kan forkorte fældeperioden. Det får Silke i øjeblikket. B-vitaminer er vandopløselige, så de kan ikke overdoseres.

OG-tillykke med din (2-benede) pige. Jeg håber, at hun får en rigtig god fest. Jeg mindes min egen datters studenterfester for en del år siden, hver gang jeg hører en vogn med glade studenter.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 18-06-04 22:28

Hej Birgitta
Er det en speciel B-vitaminpille, du skriver en "blandet".
Det vil jeg bestemt give hende, da hun efterhånden ser noget ynkelig ud med den pels.

Snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-06-04 18:23

Silke får en "Livol stærk B-vitamin". Der er 5 forskellige B-vitaminer i. Hun får dem kun når hun fælder, og jeg bilder mig ind, at det hjælper.. Hun er i hvert fald altid pæn og blank i pelsen. Hun får også en tørfisk hver dag. Det er også godt for pelsen, der er jo masser af fiskeolier i. Og ellers kvalitetsfoder og et godt liv, så kan man vist ikke gøre så meget mere for at få en god pels.

Men pyt med at hun er lidt bar lige nu. Det er såmænd bare behageligt for hende på denneher årstid. Pelsen skal såmænd nok komme igen inden hun får brug for den til efteråret.