/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Høj fart = varm køler
Fra : cymri
Vist : 2574 gange
50 point
Dato : 14-06-04 23:07

Hej
Min Chrysler Neon bliver varmere jo hurtigere jeg kører ...
Ventilatoren virker , jeg har lige skiftet termostaten..
Kører jeg bykørsel, er der ingen problemer ..MEN ..kører jeg motorvej, skal jeg gerne holde omdrejn. under de 3000 , ellers bliver motoren varm ...den når ikke det røde, ved de omdr. men den bevæger sig der op af ...
Køleren er lidt slidt i bunden og vel ca 5% af lamellerne er rustet væk.
Lidt historie ...for ca 3 uger siden kørte jeg tør for vand ved bykørsel ..stoppede med det samme og fik fyldt noget vand på ...opdagede at kølern var lidt utæt ..fik hullet stoppet med noget 'køler-tæt'købt på tanken , så nu sku køleren være tæt..lidt vand fylder jeg dog stadig på ..jeg kørte så en tur til Aalborg ugen efter ..140 af motorvejen , og så røg den op i det røde igen ...Bilen blev stoppet , der var vand på ..og kørte mod Aalborg med ca 3000 omdr. ( 100km.t. )
siden har jeg ikke turdet kører stærkere end de 100 km ..
Hvad kan være problemet ...??
er det kølern der skal skiftes ???
eller er det måske vandpumpen ???
Er det kommet af overophedningen ?+ ( ingen problemer før jeg kørte tør for vand )
Jeg tror ikke at toppakningen er gået da der er ikke nogen bobler i kølervand, ved dækslet taget af , og ingen ( så vidt jeg kan se ) vand i olien.
Håber at det er nok til at præcisere problemet, og jeg håber på et hurtigt svar ..mange tak
( har desværre ikke så mange point )
Poul

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 60 point
Dato : 14-06-04 23:09

En ombytterkøler ville nok være sagen
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-06-04 23:11

Det der tætner er kun en nødløsning det sidder jo alle vegne og virker lidt som "blodpropper i årer" Ny KØLER PÅ

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-06-04 23:13

Hvis det var pumpen ville det være et problem ved alle omdrejninger det er din køler der ikke kan nå at køle når du kører hurtigt
Mvh Sune

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-06-04 23:29

Det kunne også være din mekaniske thermostat som hænger lidt.
Den sidder på motoren under slangestudsen på vej til toppen af køleren.
Hvis du med åben kølerdæksel (fra kold motor) starter og venter til motoren bliver varm - skal der komme kraftigt "flow" nede i køleren. (hvis du altså kan se vandet)
Og som "Sunowich" >>Det der pulver er kun en nødløsning.
Er der ordenlig luftgennemgang i din køler.
Emesen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-06-04 23:45

Øhh Emmersen Han skriver i anden linie at therno er nyskiftet
Mvh Sune

Kommentar
Fra : cymri

Dato : 14-06-04 23:51

ja ..der er lige kommet ny thermostat ..efter uheldet ....
hvad mener du med luftgennemgang 'emesen' ..mener du, at der kan være en luftprop et sted efter at jeg har fyldt vand på igen ...???
TIA '
Poul

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-06-04 23:56

Vandgennemgang

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-04 00:00

Har selv haft problem med periodevis for varm motor. Problemet var "klumper" der cirkulerede i køleanlæg og nogen gange stoppede kanaler i topstykke.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 15-06-04 07:19

Hvis idn køler er rust lidt, lyder det som om den har siddet nogle år, og måske kunne vær delvist tilkalket/stoppet. Kølertætneren kan måske have forværret det, så den ikke køler ordentligt. Prøv at afmontere kølerslangerne i begge ender og sprøjt vand igennem for fuld tryk, men modsat den normale gennemstrømningsretning. Hvis der så er noget der har kilet sig ind, så kan du måske får det løs igen. Ellers lyder det som en ny køler.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-06-04 08:12

Du siger ikke noget om du har kommet kølervæske i bilen, eller om du bare kører på alm. vand ??
Hvis det er tilfældet vil jeg da råde dig til at få hældt noget kølervæske på.
Kølervæske kan tåle noget højere temp. end vand. Den normale temp i din køler er over 100 C, så hvis du bruger alm vand får du aldrig den optimale temp.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-06-04 08:12

Du siger ikke noget om du har kommet kølervæske i bilen, eller om du bare kører på alm. vand ??
Hvis det er tilfældet vil jeg da råde dig til at få hældt noget kølervæske på.
Kølervæske kan tåle noget højere temp. end vand. Den normale temp i din køler er over 100 C, så hvis du bruger alm vand får du aldrig den optimale temp.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-06-04 08:25

Når køleren er synligt tæret (med 5%) så kan du givetvis regne med at den er mere tæret der hvor du ikke kan se. Og glem ALT om kølertætningsmidler. Det er KUN beregnet til en nødrep./løsning.
En ombytterkøler vil være bedste løsning..lidt dyrere men mest effektivt på lidt længere sigt. Og har du bare lidt fingerfærdigheder mht mekanik og biler, så er der ikke de store ben i at skifte den selv.
Anskaf dig evt. en værkstedsmanual til netop din bil.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-06-04 08:44

>>Sunowich<<
Ja - thermostat i forbindelse med ventilator.
Nyere biler har 2 thermostater en elektrisk til blæsermotor og en mekanisk til at åbne for vandet over til køleren (medvirkende til at holde temperatur oppe på en god arbejdstemperatur, og delvis til at kabinen kan varmes hurtigere op)
Emesen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-06-04 08:50

Ja ja emersen det er kølerthermostat der åbner ved et forudbestemt gradtal vha. bimetalfeder jeg anakker om Blæseraktiveringsventilen går jeg ud fra virker da det både kan ses og høres
Mvh Sune

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-04 11:51

Dette lyder mærkeligt, men det kan lade sig gøre: hvis en motor har været for varm, kan det stik med føler til at måle temperatur, have taget skade så der siver lidt vand ud i. Så kortslutter det og viser mere end faktisk temp. Viser sig ved længere ture og bliver værre indtil den kan vise at bilen er for varm selv om den lige er startet kold.

Kommentar
Fra : cymri

Dato : 15-06-04 18:11

Thulin .
Jooo'æææh ..den kører kun på vand nu ...og kan lyde meget rigtigt det med kølevæske ...men det er temp. viser der går højt op ...og ..om det er vand eller kølervæske ...temperatur er vel temperatur ...
hvis, målern viser 90 grader er det vel lige meget hvad jeg fylder i bilen ..???

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 15-06-04 19:50

Hmmm--
Da det er et lukket kølesystem, kan kølevædske/vand nemt
komme et godt stykke over 100" c. Men med så høj temp.
Ny køler!!!!
Forudsat den el. styrede køleventilator virker.
PS.
Hvis maskinen er med aircon. Så check lige om ventilatior også
kører når aircon er slået fra. (defekt kontakt/føler)
/steen b.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-06-04 22:54

Cymri har du undersøgt noget????

Kommentar
Fra : cymri

Dato : 16-06-04 22:30

Hej
Jeg har med stor interesse læst hvad i skriver ...og det er jo nok en ny køler jeg skal invisterer i ..
Jeg har også lige fået noget kølervæske på ...
Men undskyld mig ...jeg har noget travlt for tiden, så jeg har ikke haft så meget tid til at prøve forskellige ting ..
men jeg giver pointen i de nærmeste dage ...ok ...

det der undrer mig , er at problemet kom efter at jeg var kørt tør for vand ...tager en køler specielt skade af det ..??

Poul

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 19-06-04 23:36

Nej det gør den ikke - men som det er blevet sagt før; den er ikke særlig glad for det kølertætner... Kølere kan ikke tage skade af lidt højere temp...
En anden gang du skal igang med nødløsninger, så virker kaffegrums eller kaffepulver også ganske ok, og giver en behagelig duft, når det åbnes for køleren... - eller for den sags skyld reven, tørret ingefær skulle også virke udemærket har jeg hørt...

Godkendelse af svar
Fra : cymri

Dato : 20-06-04 21:57

Tak for svaret Sunowich.

Jeg vil ha fat i en ny køler ...eller få renoveret den gamle, hvis det kan betale sig prismæssigt ...