/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
fugning og reparation af trappe.
Fra : susno
Vist : 3964 gange
50 point
Dato : 14-06-04 21:45

Kan nogen fortælle mig hvad jeg skal bruge til at fuge med mellem mine mursten .
Jeg har et gammelt hus der giver sig lidt hist og her og skal små-fuges ind imellem. Er det det samme materiale man bruger til at fuge revner i en "beton trappe"?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-06-04 22:55

Du skal fuge med bakkemørtel /cement 6 mørtel til en del cement Det du skal blande til beton er sand og cement evt.3 sand til en del cement så bliver det hårdt . Fuge skal jo være mere åndbar
Mvh Sune

Kommentar
Fra : mango

Dato : 14-06-04 22:59

Det er for stærkt, du skal bruge 1 til 10
med venlig hilsen
mango (som har fået rådet af sin mand som er murer)

Accepteret svar
Fra : rosekamp

Modtaget 50 point
Dato : 14-06-04 23:03

Du skal bruge ganske almindelig mørtel og meget lidt cement i forholdet 1 cement og 12 dele mørtel. Du har brug for en gammeldags fuge der kan give sig lidt, og huse fra før 30`erne er meget ofte muret op i ren mørtel dvs. uden cement. Jo mere cement du tilfører mørtelen jo hårdere bliver den og vil derfor typisk springe fra i fugerne i et hus af ældre dato opmuret i bløde mursten. Særdeles bevaringsværdige huse reparerer man med mørtel tilsat læsket kalk da det minder meget om den gode mørtel man brugte i gamle dage men som desværre ikke laves mere.

Bjørn Sejersen (murer)

Kommentar
Fra : mango

Dato : 14-06-04 23:13

dejligt at se Bjørn..rart når det er folk der har forstand på det, som svarer

Jeg mener hvis ikke man ved det..så lader man spørgsmålet stå..og lader dem der ved det, svare...
Du har jo helt ret, jeg havde glemt at sige til min mand at det var et gammelt hus
Venlig hilsen
sus

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-06-04 12:58

>Bjørn Sejersen: Det trøster mig, at du som fagmand heller ikke lige har en adresse, hvor man kan få rigtig kulekalk, der har ligget nogle år, men vent lige lidt: For et par måneder siden var der vist én her på kanalen, som kunne henvise til en østjysk tømmerhandel, hvor de solgte kulekalk. Det var ganske vist i forbindelse med hvidtning af facader, men kravene til kalken er jo det samme - smidighed og nåleformede krystaller, så der bliver god sammenhæng, når kalken karbonatiserer (pyha, svært ord). Vi skulle jo gerne ende med noget i retning af Stevns Klint, der kan tåle at stå ude om natten og ikke som Møns Klint, der hele tiden skrider sammen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-06-04 13:19

Jo, altså: DR's hjemmeside under "friland" påstår, at alle seriøse byggemarkeder tager kulekalk hjem på bestilling, og skal man bare bruge en mindre portion til reparation, kan man spørge menighedsrådet til en gammel kirke om adressen på den murer, der går og hvidter og reparerer på den. Han må have de rigtige materialer hjemme (men tag for en sikkerheds skyld hen til kirken og se efter, om det ER det rigtige). I mangel af kulekalk kan man basere reparationsmørtelen på jurakalk, som også skulle give en fuge, der ånder og er en smule elastisk. Og så skal jurakalken, der er hydraulisk, ikke holdes fugtig nær så længe i fugen som klassisk kalkmørtel - selv om min hjemmelsmand siger, at mørtel med vellagret kulekalk hærder meget hurtigere end mørtel med ulagret læsket kalk.

Godkendelse af svar
Fra : susno

Dato : 15-06-04 17:24

Tak for svaret rosekamp.Som altid ,når jeg skriver ind til kandu, bliver jeg forbavset over så megen deltagelse og entusiasme der bliver vist. Jeg har sletikke forstand på disse ting; men synes dit svar lyder overbevisende - og så er du jo murer.
Tak for hjælpen
Venlig hilsen Susno