/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Mørtel pletter på træ
Fra : bhermann
Vist : 3892 gange
100 point
Dato : 14-06-04 21:23

Kender I det? Man har stået og pudset, og selvfed står man og hygger sig over en væg, der er blevet rigtig lækker. Men i sin iver har man stænket til højre og venstre og selvfølgelig ikke fået dækket ordentlig af.
Denne gang fik jeg tilsvinet et teak bundstykke på en terrassedør. Det er som om, at skidtet skal bare skal sidde der 2 minutter, så er der en plet for altid. Min oplevelse er også, at problemet er uafhængigt af, om der er cement i eller ej. En ren kalkmørtel er også nådesløs.

Findes der tricks til at fjerne den slags pletter?

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 14-06-04 21:28

Eddikesyre 1:4 skader ikke træet. Du kan også bruge saltsyre, men så skal du fortynde 1:10 og skylde efter, når de har virket.

mvh
anyway

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-06-04 21:37

Det er jo kalken der bleger træet meget, og at give syre ovenpå, vil blege meget mere.
Så mit forslag er vand vand og atter vand. Det afblegede område vil ikke forsvinde, men dæmpes noget, og efter et år vil det ikke være at se. (Hvis du da ikke ætser med noget yderligere)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 14-06-04 21:47

Nu siger du bleget. Men i det her aktuelle tilfælde har teak træet fået pletter, som er mørkere end det øvrige træ. Så er det cement, som har lavet pletterne her? Er vand stadig rådet?

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 14-06-04 22:23

Jeg ville ikke betænke mig ved at bruge det jeg anviste. Bundstykket skal jo alligevel efterbehandles med olie uanset hvad du forsøger dig med.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 14-06-04 22:52

teaktræ indeholder meget naturlig olie, men skal naturligvis også behandles med et olieholdig middel en gang imellem, men den misfarvning der er opstået er en ætsning der har trukket olien op til overfladen, og bør bare skures med vand.
En meget lille svat Eddikesyre vil da heller ikke gøre fra eller til, men slet ikke i forholdet 1:4. Men som jeg siger om godt et år kan man ikke se noget, hvis det er udendørs, som jeg formoder.
VH Palle Hansen
NB: Man tilråder heller ikke syre mere, når man har cementslør/udtræk fra murværk, men beabejdning med en stiv kost og vand.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-06-04 23:49

Du tar da bare lidt blanding og smører hele panelet så bliver det enst misfarvet

Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : bhermann

Dato : 15-06-04 10:07

Tak for svaret pallebhansen.