/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan fjernes siv og dunhammer ?
Fra : sonnic
Vist : 9743 gange
50 point
Dato : 14-06-04 19:34

Jeg er den heldige indehaver af en lille sø på ca. 1 hektar ½ x ½ km.
Nu er det sådan, at der efterhånden er kommet en del tække-siv og dunhammer på steder jeg ikke ønsker dem.
Skulle der være nogle her, med erfaring og viden om hvordan jeg fjernes disse på en rimelig nem måde, jeg har forsøgt med klipning (le) uden nævneværdigt resultat.
Kemi er udelukket pga. fisk og pader i søen.

Hilsen Villy S.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 14-06-04 20:00

-få fat i en tagtækker.Han vil være henrykt for at få lov til at fjerne dine siv.....

Nej bare for sjov,det bliver nok ikke nemt,!

mvh michael

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-06-04 20:21

Der er vist ikke en nem måde. Du kan læse her http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/ukrudt/1276.html

Den bedste årstid er, når der er is på vandet og det er der jo et stykke tid til.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-06-04 21:08

Jeg kender kun den hårde måde: Få løsnet forneden med en greb og så HIV-OHOJ! Og hvis du gør det i højsommeren, så tag lange bukser på og hav nedrullede ærmer. Det kan jeg sige af bitter erfaring; jeg har endnu ar efter sidste sommer, hvor jeg ryddede for dunhammer. Der boede en masse små afskyelige gnavende insekter i stilkene, og da de blev hjemløse, forsøgte de sig hos mig. Om aftenen (ental - mine søer er ikke så store) kunne jeg tælle 38 bidmærker, og de var dybe. Men her i foråret var der kun, hvad jeg kunne ruske op med håndkraft eller med en rive (check, at stiften, der holder hoved og skaft sammen er hel og stærk!). Fordelen ved metoden er, at man klokkeklart kan se, hvor langt man er nået, og at man får det hele (næsten) med. Og belært af erfaringen ved jeg, at man ikke skal gå og vifte med modne dunhamre!
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 14-06-04 21:08

Jeg kender kun den hårde måde: Få løsnet forneden med en greb og så HIV-OHOJ! Og hvis du gør det i højsommeren, så tag lange bukser på og hav nedrullede ærmer. Det kan jeg sige af bitter erfaring; jeg har endnu ar efter sidste sommer, hvor jeg ryddede for dunhammer. Der boede en masse små afskyelige gnavende insekter i stilkene, og da de blev hjemløse, forsøgte de sig hos mig. Om aftenen (ental - mine søer er ikke så store) kunne jeg tælle 38 bidmærker, og de var dybe. Men her i foråret var der kun, hvad jeg kunne ruske op med håndkraft eller med en rive (check, at stiften, der holder hoved og skaft sammen er hel og stærk!). Fordelen ved metoden er, at man klokkeklart kan se, hvor langt man er nået, og at man får det hele (næsten) med. Og belært af erfaringen ved jeg, at man ikke skal gå og vifte med modne dunhamre!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 14-06-04 22:54

Blot en lille bemærkning: Hvis din sø er ½x½ km svarer det altså til 25 hektarer.
Da jeg i sin tid arbejdede som vejmand "slagtede" vi altid dunhammere og siv i regnvandsbassinerne langs motorvejen om vinteren når de var frosset til. Det groede så godt nok op igen om foråret. Ellers er der kun den gode gammeldags metode som ovenfor beskrevet,

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-06-04 23:21

Vinter og rendegraver en lidt dyrere måde men temmelig effektiv
Mvh Sune

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-04 01:32

Pallenoc har ret med de 25 hektar . 1/2X1/2 km er 250000 kvadratmeter = 45,6 tønde land = 25 hektar. Ikke at det som sådan har med spørgsmålet at gøre, bare en lille sidebemærkning.

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 15-06-04 02:28

Tak for de mange svar.

Er lige kommet hjem fra avisen, så derfor det sene svar på alle besvarelsene.

1: ans: Et godt link. Jeg har læst artiklen, og han har nok ret det kræver "fodarbejde" i 2-3 år at opnå det jeg gerne vil. tak for linket.

2: pbp_et: Du bekræfter den artikkel som ans, henviser til, på en måde glæder det mig at jeg ikke er allene om dette problem, jeg kender alt for godt det at være et "byttedyr" når jeg fjerner insekternes vandte hjem, og må ofre blod og sved.
Vi burde lave en forening til insekternes bevarelse.

3: dova: Ja vi har snakket om at bruge en rendegraver til at fjerne sivene og dunhammerne med, men brinken er desværre for blød, så det kan ikke lade sig gører.

Jeg lader spørgsmålet stå åbent et stykke tid endnu, det kan jo værer at der komme en ilter sjæl der har den ultimative løsning på vores problem.

Igen tak for de mange svar. jeg vender tilbage.

Villy Sonnichsen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-06-04 08:43

Selv om du nok er træt efter arbejdet på avisen så hedder jeg altså Sune mig med rendegraveren Og når det en sjælden gang er frost må brinken da være mere frossen og dermed hård ellers er der noget med rendegravere der har flyderpontonner men prisen er jo så en anden sag

Mvh Sune

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-06-04 12:43

Den barske måde er at låne en harve, fæste solide kæder eller reb i den og så smide den ud, så den lander med tænderne ned i bunden. Forlæng kæder eller reb ind til fast bund og træk så stadset op med en traktor eller en bil med krog og tilstrækkelig motorkraft. Det skal så "bare" gøres hele vejen rundt. Hvis harve, traktor og kæder er stærke nok, kunne man jo gøre det på langs ad søbredden. Så skal man med mellemrum fiske harven op og børste tænder på den. Det er samme metode, man bruger, når man skal rense et jordstykke for kvikgræs.

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 15-06-04 22:04

Har hørt følgende fra en god ven: Hvis siv klippes under vandoverfladen dør de..... det skal gøres i foråret eller først på sommeren. Har ikke set beviser, men hvis du alligevel skal ud og klippe dem, kunne det måske gøres lidt under vandoverfladen?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-06-04 13:18

Det gælder ikke dunhamre. Her skal man have "jord"stænglerne med op, ellers skyder de bare med det samme igen (egen erfaring).

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-06-04 00:29

Husk at lukke spørgsmålet!!!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-06-04 00:54

Nåda Sune - det kunne jo være, at der kom nogen med den ultimative løsning, så man slap for det hårde slid eller den rå maskinkraft.

Godkendelse af svar
Fra : sonnic

Dato : 23-07-04 10:27

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-07-04 23:31

Held og lykke med projektet. Jeg er lige kommet tilbage fra ferie og fra mine søer. Der var en enkelt overstander, som nemt kunne snuppes med en rive. Men hvis dit vand nu er så stort, så tænk over det med den gammeldags harve med lange stive tænder. Jeg tror, den kan gøre meget ved selv flere hundrede meter bred. Jeg har bare 150 meter og begýndte i tide. email: pbp_et@hotmail.com og fortæl om dine fremskridt.