/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Strasstene ???
Fra : Mone
Vist : 410 gange
10 point
Dato : 14-06-04 15:08

Er der nogen der ved havd "strasstene" er for en slags sten??
Jeg har set ordet i forbindelse med nogle smykker.

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-06-04 15:45

Prøv at kigge på

http://www.brollopstorget.se/Annonser/?details=8241

Der er billeder at strassten.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-06-04 15:45

Prøv at kigge på

http://www.brollopstorget.se/Annonser/?details=8241

Der er billeder at strassten.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-06-04 16:20

Strassstene har ikke noget med ægte sten at gøre . De er lavet af glas, mest blyglas der er slebet. Oftest er de samlet af to dele hvor der så er puttet et lag med farve imellem der giver glans og farvespil.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 14-06-04 23:07

>>Hanne.. Ja, den side har jeg været inde på, inden jeg stillede spørgsmålet.
Men jeg får jo ikke nogen forklaring på "hvad" strasstene er, kan jo kun se dem,
som jeg også havde set dem et andet sted. Men tak fordi du prøvede

>>Dova.. Nej, jeg var godt klar over, at det ikke har noget med ægte sten at
gøre, men jeg havde bare aldrig hørt det udtryk før. Er det, det samme som
vi også kalder "zirkoner"??

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 10 point
Dato : 15-06-04 01:42

Nej det er ikke det samme Zirkoner er rigtige sten ,men ikke af særlig holdbar kvalitet i forhold til dyre sten . Det der er kunstigt ved zirkoner er, at man "brænder" dem, og så bliver de enten klare eller blå og ligner diamanter og safirer. I naturen er zirconer brunlige.

Godkendelse af svar
Fra : Mone

Dato : 15-06-04 18:11

Tak for svaret dova.
Så blev jeg da lidt klogere.

Mvh
Mone