/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Frithængende emhætte/emfang
Fra : Vatos
Vist : 3259 gange
50 point
Dato : 14-06-04 14:10

Til vores nye køkken skal vi have en frithængende emhætte/emfang.

Hvad skal man vælge, så ens penge pung ikke tømmes helt. Samtidig skal den jo også kunne suge og ikke larme vildt.

Kan denne "bambus" emhætte noget? eller skal man vælge anerkendte mærker?
http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=2359&n=60105

Erfaringer og kommentarer er meget velkomne

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-06-04 15:08

Den ville jeg anskaffe mig hvis jeg stod og skulle bruge en idag.
Men etabler afgangen rigtig.Altså ikke med rècirkulation,det dur ikke ,det bliver aldrig rigtig godt.
Har selv en såkaldt mærkevare,langt dyrere,men slet ikke pengene værd.
Hilsen Keldd.(Blik og Rør)

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 14-06-04 15:55

hej
husk motoren/blæser uger skal sidde på loftet så er der ingen larm
ole

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 14-06-04 15:56

hej igen
suger ikke uger

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 14-06-04 16:01

Hejsa,

Da jeg for nogle år siden skulle have en frithængende, undersøgte jeg markedet, og fandt ud af at Trepol faktisk var eet af de billigste mærker, det til trods for at de KUN laver håndbyggede ting

Vi investerede i sådan en ting, og lad mig sige det på denne måde... Vi fortrød IKKE!! motor på loftet.. selvfølgelig

Trepol er forøvrigt dansk..

Det kan selvfølgelig være at det har ændret sig siden, men check det lige ud.

Mvh
Bent

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 14-06-04 16:39

Når du skal købe en suger - så hold dig 100 km væk fra de pling/plang italienske pulverlakerede 2000 m3's ventilatorer. De duer ikke til andet end at larme. Om du så hiver dem ud fra rundetårn, kommer de aldrig til at give den oplyste luftmængde. Endvidere er scirocco ventilatorer aldeles uegnet til den slags idet de griser til, og efterfølgende falder dramatisk i ydelse.

En god tommelfingerregel siger: Køb en Systemair K160XL kanalventilator + 1 stk LDC 160 900 lyddæmper fra samme. Pris henholdsvis 1080 + 375 kr excl moms. Forbindelserne fra emhætte til hætte udfører du i ø160 rør og tilhørende bøjninger - husk at isolere. Alle samlinger skal have 3 skruer. Har du eternittag, køber du en standard 15 x 15 cm taghætte og borer selve hætten af. Løft den et skruehul så du får noget mere lysning. Bank en stump rør firkantet og put den indeni. Fug den fast med mugfri silikone. Den løsning vil give dig op til 4 - 500 m3/h hvilket er aldeles fint (skulle Thermor klare 2000 m3/H i en ø160 slange ville hastigheden blive 27 m/sek -> 99 km/h. Det tror jeg ikke engang de selv tror på).

Fuske-løsningerne med slange og alskens mik/mak - hold dig fra det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-06-04 16:46

Check den emhætte ud "live" og vurder selv om den er samlet ordentlig, er til at gøre ren osv osv. Køb den, hvis den er OK, riv maskinen ud af den og smed den væk, monter en ny ventilator som beskrevet og så er du kørende.

K160XL'eren bruger til orientering 0,47A, så den kan køre med de trinløse reguleringer der almindeligvis er indbygget i emhætter. Disse plejer at være 1,5Amp's LS eller sommetider 3,5Amp's.

Skal det være rigtig blæret monterer du en bette lyddæmper på tryksiden ligeså. Så mindsker du støjen udendørs ganske gevaldigt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-06-04 16:49

Hvod'den var det lige? Hvor er vi henne i landet?

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 14-06-04 20:36

København

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 15-06-04 10:30

Jeg har snuset lidt omkring på nettet, og fundet en emhætte.

Den er flot, og har rimelig spec. og pris (ca. 4700 kr)

http://www.gorenje.dk/default.asp?id=22173

Hvad lyder dommen på?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 15-06-04 20:33

Den ser rigtig ud,men nu begynder det at koste.
Så du må springe i det.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-06-04 08:40

Den er flot Vatos, men de der nye fancy'e nogen er knap så gode som dem med "kasse" under. Bevares - det virker, men de skal bruge luft. Den viste er med motor indbygget. Køb en uden og monter ventilatoren på loftet - det vil du ikke fortryde.

Emhætterne fra Gybo www.gybo.dk er vildt flotte produceret. Det er rigtig håndværk, men beklageligvis også i den dyrere ende. Lad være med at købe blæsere ved Gybo - det er for dyrt. Thermors emhætter er almindeligvis også samlet flot - men igen - køb ikke blæsere ved Thermor - de er ikke gode, og prisen er alt alt for vild.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-07-04 12:00

Hvad fandt du på Vatos?

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 06-07-04 12:42

Ikke noget endnu, jeg er stadig på jagt !!!!!

Jeg synes dit forslag lyder lige en tand for indviklet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-07-04 13:13

Slet slet ikke. Forskellen mellem at bruge de rigtige dele kontra fusk delene er nærmest ikke eksisterende. Skriv igen når du kommer nærmere, så må vi se hvad vi kan hjælpe med.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-07-04 17:12

Jeg ville nok også gøre som 3773 foreslår,men det kræver jo et et plans hus.
Løsningen kunne jeg ikke bruge,så ville jeg få 160 rørene op lige under sofaen,så jeg måtte lige bagud,oppe under loftet,og ud gennem væggen og en kasse uden om 35cm. rør.
Men klart nok, 3773`s løsning , kunne jeg virkelig godt have brugt den gang det var aktuelt for mig.(Og hvis jeg havde haft et et plans hus).Men jeg skifter da min ventilator efter 3773`s anvisning,ingen tvivl om det,som den rådne emhætte er nu, kan den knap og nap tage røgen fra en cigarret
Og har du et et plans hus,Vatos,så er løsningen god,og det er ikke indviklet alle kan deltage.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-07-04 17:15

Ikke et 35cm rør,afstanden var 35cm,røret 125Cm,gik lidt stærkt.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 07-07-04 07:55

Jeg har et 2 plans hus med stuen på 1. sal !

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-07-04 09:09

Og så har du vel køkkenet neden under må vi gå ud fra.
Har du tænkt på hvordan afgangen skal være,hvis du monterer i loftet??Er din kogeø i midten af køkkenet,eller er den
langs væggen(komfur,kogeplade eller hvad ),lad os lige høre,der er lige et par ting der skal på plads her,men vi klarer
det,bare skriv.
Hilsen Keldd (Blik og Rør) Lad endelig være med at overveje recirkulation,har over hovedet ingen effekt,kun inden i hovederne på sælgerne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-04 10:17

Hvis kogeøen er under skunken er det uproblematisk at lave, så gemmer du bare rør, lyddæmper og ventilator i skunken. Er kogeøen inde i midten af huset, tjaee......er der plads til at køre et rør til tagrummet, f. eks langs en skorsten og efterfølgende inddække det. Alternativt kan røret føres ud gennem væggen, og man kan istedet sætte en vægventilator op.

Under alle omstændigheder er slange noget lort. Det støjer og giver utrolig høj tryktab. Er der plads til slange er der også plads til rør. Recirkulation er noget forfærdentlig skrammel der slet ikke duer, og iøvrigt ikke er lovligt iht arbejdsmiljølovgivningen, men sådan er der så meget.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 07-07-04 10:33

kogeøen er midt i rummet, hverken under skunk eller noget.........det bliver noget med at trække rørene i en forholdvis pæn kasse oppe ved loftet. Jeg regner med at lave hul i væggen til aftrækket.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-07-04 11:02

Ja,det kan du gøre.
125cm.spiroventrør kan du bruge,det er tynde metalrør ikke særlig dyre,og så hul igennem væggen.
Hullet i væggen,slå det med en hammer og mejsel,pas på hvis der er hulmursisoleret,ha`noget rockwool klar til at stoppe op,så du ikke får hulmursisoleringen ud i hovedet.
Hæng røret op i patentbånd,(Metalbånd med huller i)og byg en kasse rundt om af 16mm krydsfiner.
Der kan laves andre materialevalg,men det her er håndværksmæssigt godt.
Nu ved jeg af gode grunde ikke hvilken forudsætninger du har for at lave den slags selv,men hvis du kan pumpe en cykel ,kan du også klare det her,( så´n ca).Så skal du bare vælge din em hætte,tag nr.2 du foreslog.
Spørg hvis der er noget du ikke helt har fat i.
Og se efter på den du beslutter dig for,at du kan få røret ud gennem siden,oppe under loftet,så du undgår at skal skære i det rustfri stål de fleste er lavet af,men ellers kan vi også fortælle dig hvordan du skal lave den operation.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-04 11:04

Du kan så anvende VVR160 eller VVR200 , henholdsvis 3532,- og 4230,- incl murgennemføring med en smule lyddæmpning. 160'eren er lige lille nok til en frithængende emhætte.

Alternativt kan du anvende KV160XL ventilatoren som du indbygger i en eller anden slags kabinet udvendig på væggen. Det er meget billigere.

Fedest er det at føre et ø160 rør fra emhætten og op. Hen under loftet eller i etageadskillelsen (inddækkes om fornødent.) Op i skunken. Monter lyddæmper + vent + evt lyddæmper og før afkastet op gennem taget. Husk og lav en service låge ind til ventilatoren.

Prisen er K160XL 1080,-
Lyddæmper 375,-
4 bøjning 484,-
6 meter rør 301,-
evt ekstra lyddæm 290,-

+ duka 15 x 15 taghætte + lidt isolering og skruer+ inddækningen af røret + lidt fragtomkostninger (med mindre du selv henter tingene).

Alle priser excl moms.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-04 11:06

VVR ventilatoren kan du se på www.exhausto.dk

Systemairs vægventilatorer er alt for klejne (desværre - for de er klart billigst).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-04 11:08

Fy Keldd, du er ikke ventilationsmontør. Patentbånd er FORBUDT, det er noget FUSK......Læs DS 452.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 07-07-04 11:12

3773: Hvilken kasse havde du tænkt dig? Det må jo godt se godt ud !!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-04 11:12

Endnu mere FY Keldd. Åndsvagt at køre det i ø125 rør. Brug minimum ø160. Hvis du slæber f. eks. 350m3/h gennem et ø125 rør får du ca 8m/sek = støjer og giver tryktab. Samme luftmængde i et ø160 rør giver kun 4,8 m/sek, hvilket er langt mere tåleligt. Tryktabet stiger i anden potens!!!!!!!!!!!!! Derfor er slange og små rør = dårlig ventilation.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-04 11:15

Altså hvis jeg brugte KV160XL ventilatoren. Uha..... det skal være noget du kan adskille. Det kommer lidt an på hvor fingernem du er.

Jeg vil stadig helst have skidtet liggende i skunken, kan du ikke det?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-04 11:17

Hvis du tænker inddækningskassen rundt om ventilationskanalen, bør den retteligt udføres i ikke brændbart materiale, f. eks. gips på stålskelet - så er det deluxe. Men medgivet, træ, f.eks. MDF eller krydsfiner er nemt at arbejde med, omend lidt uheldigt ren brandmæssigt (igen DS 452).

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 07-07-04 11:17

jamen, jeg mener der skal jo hænge en emhætte over komfuret ? Du taler om ventilation og rør.....*s*

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-04 11:23

-> Keldd

På en eller anden måde lidt nedværdigende overfor ventilationsfolk, at insinuere at deres håndværk er på linie med at pumpe cykler. Medgivet at meget ventilationsarbejde også ser sådan ud, men hvem har så lavet det? Er det en elektriker, tømrer, smed eller cykelsmed? Du kan altid genkende en ikke fagmands arbejde inden for VE-arbejde - så hænger skidtet nemlig i patentbånd.

Hvad synes du om hjemmelavet VVS-arbejde Keldd? Det må du også have en holdning til. Ligeledes vil jeg vædde en hund på at du ikke holder af plastictagrender, købt i silvan og ophængt af herr Jensen selv, fordi "det er jo bare lige".

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-04 11:24

Vatos.

Emhætten skal forbindes til det fri. Dertil anvender du et rør (ventilationskanal om du vil). Agter du at føre det i slange, så holder jeg her.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 07-07-04 11:26

så nu skal det ikke handle om hvem der giver de rette informationer. Jeg skal sgu nok undersøge om det jeg laver er lovligt. Jeg er selv bygningsingeniør (dog med fokus på IT) og kender en kølemontør, så jeg skal nok få lavet det ordenligt.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 07-07-04 11:27

3773: Skal jeg købe en bambus-emhætte og skille den ad?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-04 11:28

Citat mig selv:

En god tommelfingerregel siger: Køb en Systemair K160XL kanalventilator + 1 stk LDC 160 900 lyddæmper fra samme. Pris henholdsvis 1080 + 375 kr excl moms. Forbindelserne fra emhætte til hætte udfører du i ø160 rør og tilhørende bøjninger - husk at isolere. Alle samlinger skal have 3 skruer. Har du eternittag, køber du en standard 15 x 15 cm taghætte og borer selve hætten af. Løft den et skruehul så du får noget mere lysning. Bank en stump rør firkantet og put den indeni. Fug den fast med mugfri silikone. Den løsning vil give dig op til 4 - 500 m3/h hvilket er aldeles fint (skulle Thermor klare 2000 m3/H i en ø160 slange ville hastigheden blive 27 m/sek -> 99 km/h. Det tror jeg ikke engang de selv tror på).

Fuske-løsningerne med slange og alskens mik/mak - hold dig fra det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-04 11:37

Gu' fandeme er det lovligt, det jeg skriver til dig. Kan bygningsreglementet og de tilhørende normer og vejledninger i søvne.

Den med at anvende en vægventilator er sådan lige la la, idet bygningsreglementet forskriver afkast over tag-skægshøjde. Men det er der ikke nogen der vil fange dig på, idet man ved renovering godt kan acceptere afkast ud gennem væg.

Hvilken emhætte du vil ha' er det kun dig og din pung der ved. For du et slagtilbud på noget med indbygget maskine, ville jeg (min personlig mening) rage motoren ud af den og lave ovenfor nævnte løsning med en ventilator i skunken og tilhørende rør og lyddæmpere.

PS Tro ikke at kølefolk begriber noget som helst om ventilation. Nærmest lige så lidt som ventilationsfolk ved om køl. Tro mig, kender begge brancher særdeles godt. Den ene hold er knaldgode til at gøre noget ved luften, de andre kan flytte den. Skægt nok har man aldrig interesseret sig synderligt for hvad "de andre" lavede.

PSPS: Iøvrigt forbeholder jeg mig ret til at reagere, hvis de givne råd er uforlignelige med normer og regler.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-07-04 11:39

3773,nu er det jo ikke kronjuvelerne det her,og længden fra kogeøen er sikkert begrænset,så vatos
125cm rør er passende(man kalder rørene for ventilationsrør).
Og 3773hvad er der galt med patentbånd,og siden hvornår er det forbudt?Du skal jo lige sætte tingene i perspektiv.
Vatos,jeg må gå ud fra at din afstand fra emhætten og til væggen er højst 3m,og så er 125 cm er rigeligt.Det du skal lave er ikke nogen bondegård,og der er heller ikke problemer i det,når du først kommer igang.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-07-04 11:46

Har dit stropjern min 50mm2 gods Keldd? Eller er svarende til M6? Læs ventilationsnormen.

En indsnævning støjer lige meget hvor lang den er.

Ø125 er fint ved en væghængt emhætte der kan fungere ved luftmængder på 180 - 250m3/h. Har du frithængende emhætter er nødvendig luftmængde det dobbelte. Fordobling af luftmængde i et givet rør er en firedobling af tryktabet og en ottedobling af energiforbruget (hvis du kan huske dine pumpeligninger).

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-07-04 12:00

Ja,jeg husker helt fint,netop derfor,men nu vil jeg ud og slå noget græs.
Mange hilsner på den her solrige dag-
Keldd.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-08-04 13:45

Fik du fundet en løsning Vatos?

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 20-08-04 14:27

Desværre er pengepungen blevet lukket, så det er sat lidt på hold.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-08-04 14:41

Surt

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 22-09-04 12:30

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 22-12-05 21:00

3773: Nu er der snart penge i pungen til 'din' løsning !! Så det kan være jeg har brug for et par tips undervejs.

"Kassen" bliver denne
http://butik.el-stroem.dk/product.asp?product=861&sub=172&page=1

For at kunne installere ventilatoren i skunken, så skal jeg føre rør 1 meter langs loftet og så igennem loftet op i skunken. Hvordan sikre man sig at man ikke lige rammer en gulvbjælke??

Hvordan klare Systemair K160 XL sig med det fedtstof der slipper igennem?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-12-05 10:20

Flot emhætte Vatos.

K160'eren er nogenlunde ligeglad med den smule griseri der måtte slippe igennem, ifald filtret i emhætten bare er tålelig godt. Kanalventilatorerne har store bagoverbøjede skovle, og er nogenlunde upåvirket, selv af middelkraftig tilsmudsning. Scirocco ventilatorerne (f. eks. Thermex) derimod, falder dramatisk i ydelse allerede ved lettere tilsmudsning. Bliver de bare middelgrov tilsmudset, har vi været ude for at trykydelsen falder med 75%, hvilket i runde tal resulterer i ca halv luftmængde.

Husk at montere den, så du kan komme til den. Ca hver tredje/fjerde år, bør du pille den ned, skille den ad, rense den. Det er ikke så svært.

Husk du skal have plads til en lyddæmper - længde 900 mm.

Den med at undgå bjælker er bøvlet. Kig efter søm. Mål. Om fornødent borer du et søgehul, og prøver med et stykke ståltråd - det er vi normalt henvist til. De der "smarte" dimser der skal fortælle hvad der er i væggen, er ikke pålidelige.

Læg en mail på HVAC(snabela)sol.dk så skal jeg sende dig en "ternet" skitse - en gang i det nye år.

...og hav en god jul Vatos.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 23-12-05 11:21

Super. Jeg har smidt en mail.

Hvilken betydning har bøjninger? Hvis jeg skal have plads til en lyddæmper, så skal der en ekstra bøjning til....