/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kirsebærtræ
Fra : falc
Vist : 495 gange
100 point
Dato : 14-06-04 11:31

Jeg har et 3års træ.Bærene bliver tidligt røde og falder af(ikke alle)Hvad kan det skyldes? falc.

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 14-06-04 11:47

prøv at tilsætte jorden lidt kalk og lyder måske mærkeligt man giv det en ½l kærnemælk

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-06-04 12:03

Husk også at blotlægge jorden i en radius på ca. 30 ca. rundt om træet, så vandet lettere trænger ned til rødderne, eller/og grav en plasrør ned ved siden at træet, så vandet endnu lettere når rødderne.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 14-06-04 12:28

Det kunne være, det ikke var blevet bestøvet. Hvis det er et sødkirsebærtræ, er det for næsten alle sorter et krav, at der i nærheden er et surkirsebærtræ, som blomstrer samtidig SAMT en lokal bestand af honning- eller humlebier (eller en flittig havemand med en stor vatpind). Blev jorden i øvrigt forberedt (løsnet dybt og dækket med kompost), da du plantede? Og hvad med den netpose, der sad om rodklumpen fra supermarked eller planteskole - blev den klippet op og taget af? Men personlig tror jeg meget på den med sexualpartneren/mangel på.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-06-04 14:06

Plant et andet kirsebærtræ i nærheden,og kald på bierne,
og så er det ellers rigtigt som pbp skriver.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-06-04 14:41

Eller forær naboen eet.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-06-04 15:12

Vi er ret skrappe i panelet her.
H.Keldd.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 14-06-04 19:00

Hej Falc

Hvis der udvikles bør, der bliver røde, så er træet bestøvet.

Mon ikke der er tale om et svampeangreb - f.eks. Grå Monilia?
Gul Monilia giver frugterne nogle brune pletter.
Hvis der er tale om aflange, vanskabte frugter - såkaldte blommepunge -
er der også tale om svampeangreb.
På Miljøstyrelsens hjemmeside under "kemikalier", kan du finde
de midler, der er godkendte til forebyggelse - du har et lille
årstid til at finde ud af det.

Ved helt unge træer, der ikke trives alt for godt, kan der være tale om en
nødforanstaltning af træet, der udvikler er løsningsvæv, så den ikke skal
føde på frugterne. Her skal der ikke sprøjtes!

Mvh.
2603ph

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-06-04 21:12

2603ph
Tror du ikke mere det er på grund af manglende vand. Vi er jo, næsten hvor i landet vi befinder os, gevaldig bagud med regnmængden, og et 3-års træ er vel nok mere følsomt overfor manglende vand, da rodnettet langt fra er færdigudviklet.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 15-06-04 09:44

Hej ellebye

Det er jeg ikke uenig i, hvilket fremgår af de sidste 3 linier med at
træet ikke trives godt!

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-06-04 12:33

>falc: Prøv at løsne jorden ved siden af træet, så du kan få en hånd ned og føle efter, om træet har sin fodpose endnu fra planteskolen. Hvis den sidder der, skal den skæres op og så vidt muligt fjernes. Du behøver ikke grave træet op, men grav fem huller mere rundt om, så du kan få en hånd med en kniv ind og flå i nettet. Det ligner sækkelærred, men er sandsynligvis polypropylen, så det opløses ikke af bakterier og svampe de første mange år. Ved samme lejlighed kan du så løsne rundt om med en greb og grundvande. Dæk bagefter med nogle centimeter kompost, så vandet ikke bare damper af, og så ormene har noget at omsætte.

Godkendelse af svar
Fra : falc

Dato : 15-06-04 13:46

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : falc

Dato : 15-06-04 13:48

Tak for alle svar.falc