/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bro og søbred
Fra : nicc
Vist : 685 gange
190 point
Dato : 14-06-04 10:25

Er der nogen der ligger inde med en smart måde hvorpå man kan trække en 4 - mands jolle op på land. Der er to meter fra vandspejlet lodret op, og breden er lidt blød. Det skulle helst være så billigt og nemt som muligt, men det kunne jeg vel næsten have ladet være usagt.

Anordningen skal væer på en privat fællesvej, så det skal ikke være for voldsomt heller.

tak for interessen
Nicc

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-06-04 10:32

Brug en bådtrailer med bil som modvægt.
Eller traktor hvis i kan låne det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-06-04 10:36

Hvis det virkelig er LODRET tror jeg kun at løsningen er en kran. Er der ikke andre steder hvor det kan lade sig gøre at få jollen op, og hvordan er man kommet fra jollen op på land ad en 2 m høj blød, lodret skrænt?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-06-04 10:40

Hvis det nu ikke er helt lodret skulle det kunne lade sig gøre med et spil enten monteret på en bil eller en trailer. Et elspil vil nok være det letteste da der skal bruges mange kræfter på at dreje håndsvinget på en bådtrailer.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 14-06-04 10:42

Du kan jo bruge samme princip som de davinder man hejser redningsbådene ned med fra færger og andre store skibe. Det er ret enkelt at bygge sit eget hejseværk á la det på sådanne skibe.
Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-06-04 11:14

Min tanke var pallenoc´s løsning monteret på en bådtrailer.

Kommentar
Fra : nicc

Dato : 14-06-04 11:53

hmm meget sofistikeret... men er der ikke en simplere løsning som en slidske?!
Det var mere noget i den retning, jeg mangler en plan over hvordan den skulle sættes op...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-06-04 12:03

En sliske behøver kun at være to stolper.

Kommentar
Fra : nicc

Dato : 15-06-04 09:01

noget mere håndgribelige anvisinger ville være dejlige

:P

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 15-06-04 22:56

to stykker tømmer med kølruller monteret for hver 60-80 cm. måske skal de sidde lidt tættere for neden hvor de skal bribe båden. For enden af tømmeret monteres et spil.
Kølruller: prøv www.biltema.dk og søg efter kølrulle
De har for øvrigt også billige ophalerspil.

Accepteret svar
Fra : sipelip

Modtaget 190 point
Dato : 16-06-04 00:15

To runde stolper beklædt med gammelt gulvtæppe, så er kølruller ikke nødvendige - bare sørg for at jollen ikke har kontakt med andet end stolperne, og søm tæppet fast på undersiden af stolperne. Afhængig af vinklen på skrænten behøver du ikke nødvendigvis et spil, men et almindeligt håndspil burde være nok hvis ikke det er meget stejlt.

Hvis du kan finde en gammel jollevogn og køre den op og ned på et par faste brædder på bredden, ville jeg nu personligt foretrække det.

Godkendelse af svar
Fra : nicc

Dato : 16-06-04 15:30

Tak for svaret sipelip.