/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Familie Search og batch-numre
Fra : maya123
Vist : 586 gange
100 point
Dato : 14-06-04 06:19

Er der nogle her, der ved hvor ofte DANSKE oplysninger bliver opdateret.
Der står godt nok på selve FS, at de opdatere dagligt (tror jeg der står), men det rer jo på verdensplan.
Jeg har i 1½ til 2 år, ledt efter en række Danske personer på FS, som burde være der og har selvfølgelig tænkt, hver uge......nnååhh i næste uge er de der nok osv....tiden går og der sker intet...
Jeg har også prøvet alle tænkelige måder med batch osv og gået efter
http://www.genealogi-kbh.dk/FamilySearchHjemmeside.pdf
og
http://80.62.84.41/php/batch_nr/igi_soeg_form.php
Uden resultat, så jegt håber at I har en bedre opdaterings-viden om Danske optegnelser.

MVH maya123

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 14-06-04 06:22

Der kom lige et par slå-fejl i ovenstående, beklager.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 14-06-04 10:18

Det er mit indtryk at der hverken er nogen planmæssig eller regelmæssig opdatering, samt at opdateringer beror på enkeltmedlemmers interesser og tid, herunder slægtsforbindelser til de pågældende medlemmer.
Dertil kommer formentligt nogle interesserede slægtsforskere som ser en interesse i at indsende oplysninger med henblik på at finde andre slægtsmedlemmer.
Men også jeg hører meget gerne nærmere hvis det foregår på mere reguleret vis.
mvh
Varla

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 100 point
Dato : 14-06-04 13:56

data på Fs opdateres daglig, jeg sætter et stort? ved dette, jeg vil sende en mail angående dette spørgsmål på denne adresse, om du får svar vej jeg ikke men et forsøg.
Senta

Family History Library Building:

• Located at 35 North West Temple Street, Salt Lake City, Utah, 84150-3400
• Dedicated October 23, 1985
• 142,000 square feet on five floors (four open to the public)
• Humidity, temperature, and lighting designed to protect the collection from deterioration
• Public phone number: 801-240-2584 or 800-346-6044
• FAX: 801-240-3718
• E-mail: Click here to send us an e-mail
• Website: www.familysearch.org

Background:

How often will the site be updated?

A:
New web sites are added daily.
Updated versions of collections such as Ancestral File, the International Genealogical Index, and the Family History Library Catalog™ will be put online as soon as they are made available to the public.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 14-06-04 19:34

Jamen Senta har da ret, og alligevel ikke ret.
Selvfølgeligt laver man en daglig opdatering, men kun af hvad der er indberettet, og det var egentligt det jeg mente, men fik udtrykt meget ubehjælpsomt.

Du kan altså ikke regne med at lige netop dine data bliver undersøgt hver dag og derefter omgående indberettede.
Fortsat held og lykke samt god fornøjelse.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-06-04 23:00

Du kan prøve at sende en forespørgelse til http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/index.html
angående opdateringer på FS.http://80.62.84.41/php/batch_nr/igi_soeg_form.php
mvh
Senta

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 15-06-04 05:59

Hej Varla og Senta
Vi får nok aldrig opklaret det spørgsmål, der drejer specifik om en Dansk opdatering.

Jeg har skrevet til A.F den 15 april.
CITAT:
>Hej Arne
>Jeg har brugt din side med batchnumre og den er vældig god, meeeenn hvornår bliver den opdateret, så der kommer flere søgemuligheder. Den har stået på 8.007 rigtig længe.
>
Ja, for det er det antal der findes. Jeg kan da ikke opdatere siden med
noget der ikke eksisterer.?
CITAT SLUT

Det var alt.

At jeg så er uheldig, at det er mange af de personer jeg netop leder efter, der ikke er på F.S (og måske heller ikke kommer der), er jo bare ærgeligt. Så vidt jeg kan forstå på jer er det så som så med de opdateringer.
Men ok vished er bedre end uvished
God dag, jeg lader lige spørgsmålet stå lidt.
Tanker fra maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 15-06-04 06:02

Ps de 8.007 er hvad han har af personer i databasen, hhmmm har F.S. så "kun" 8.007 Danskere i databasen?

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 15-06-04 07:53

Det er min opfattelse at F.S. har langt, langt flere danskere i sine databaser end nævnte 8007.
Dette også selv om der er utroligt mange "gengangere" i F.S. - altså gentagne og identiske registreringer af samme personer.

Men, p.g.a. ufuldstændige/mangelfulde registreringer i F.S. skal man undertiden "sammenstykke" oplysningerne ud fra flere registreringer, og hvad der stadigt undrer mig, er at F.S. kan have ret forskellige datoer for samme begivenheder for de samme personer.

Man skal altså vælge om man vil tro på F.S., eller man vil tro på F.S.

Så sent som i går havde jeg et tilfælde hvor et barn var født 4. april, men på andre registreringer var der anført 24. april.
Årstallet var dog det samme. Det er årstallene nemlig heller ikke altid. I dette tilfælde antager jeg der kan være tale om fødsel og daab. Det er dog ikke altid rigtigt, men jeg noterer forbeholdende ved mine personer og hvordan jeg så har fundet datoerne.

Så skal man også være opmærksom på at der selvfølgeligt kan være flere personer med samme navn/navnekombination som selvfølgeligt har forskellige årstal/datoer, og måske endda slet ikke er i slægt heller.

Når det er sagt, så gælder samme forhold naturligvis også for de data man finder alle mulige andre steder. Selv de tilsyneladende mere troværdige har fejl.

Jeg har således fundet fejl hos Wiberg, Elvius, Vahl, Langholz (det var mest en undladelsesfejl idet han havde overset en generation, og det kunne en sammenligning af aarstal have henledt opmærksomheden på. Jeg har fundet fejl i Adelsaarbøgerne, og jeg har set en sådan fejl gentaget hos Knud Gether, selv om netop Knud Gether gør utroligt meget ud af sit kildemateriale.

Jeg selv har også fejl, og jeg har de seneste 5-6 år forsøgt at rette nogle af disse. Ret mange af mine fejl blev genereret i en gedcom overførsel, og jeg opdagede dem først 2-3 år senere, og ved ikke hvor mange der er eller hvornår de alle er rettet.

DERFOR VÆR ALTID KRITISK, OG SKRIV TIL KILDEN HVIS DU OPDAGER FEJL. HELST MED DE RIGTIGE DATA I STEDET. DET ER DEN BEDSTE CHANCE FOR AT DE BLIVER RETTET ELLER SLETTET.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-06-04 08:52

FS. er en god søgemaskine men, men, du skal altid ha' i baghovedet at de data der er, ikke er korrekte, FS. eller mormonernes arbejde er frivillig, de modtager ikke løn for deres store arbejde. men de får betaling for de cd'er de sælger hvor de originale data er på, det tror jeg er deres måde at overleve på.
Normalt koster alt hvad du søger efter i USA, penge ,men på FS. er det gratis.

et eks. jeg har en ane der er død i 1872, han står som død på FS. i 1832. tankevækkende.
Derfor siger jeg FS. er god med forbehold, alle data skal tjekkes i kirkebøgerne.

Derudover kan du fortsat skrive , sende en mail til FS. angående opdateringer af Danske data.
Senta

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 15-06-04 09:22

Jeg sidder netop "dybt begravet" i en eftersøgning i F.S. - det har jeg nu gjort et par dage om netop denne person.
Efter at have konstateret at der er flere forældrepar har jeg søgt at finde en forklaring, og det krævede et større analysearbejde.
Jeg konstaterede først at sønnen (enebarn) var født før de meget dydige forældres bryllup (højtstående militærmand), og undrede mig - ikke umuligt, men alligevel.
Fandt dernæst et andet forældrepar med mange børn, heraf adskillíge døde som små eller tidligt.
Der tegner sig nu et billede af en familie med mange børn og trange kår ude på heden i Ringkøbing amt. Formentligt også økonomisk meget trængte, som i nød og elendighed bortadopterer (måske ikke så officielt som i dag) overlader sønnen til bedre vilkår. (Han er barn 8 ud af 9 børn hvoraf 3 allerede er døde - der er altså 4 små børn at forsørge, og det 9. barn fødes ret kort tid efter.)

Jeg tror derfor nu (understreger "tror") han er bortadopteret, men denne konklusion kommer jeg først til efter at have fundet en mængde andre data og sammenlignet.

Nu mangler jeg så at finde ud af om faderen og "adoptivfaderen" er i familie (de har samme sjældne efternavn). Moderens familie viste det sig at jeg allerede havde 4 generationer længere tilbage, men det er tilfældigt fordi det er en helt anden sammenhæng jeg søger netop denne familie - en gren af borgmester Christjern Nielsens efterkommere - fordi Christjern Nielsens efterslægt flere steder er gift sammen med Troels Winthers efterslægt, og den er jeg en del af.

Det var en lang historie, men konklusionen er at man undertiden skal vidt omkring for at finde et godt grundlag for konklusioner og yderligere eftersøgning. SANDHEDEN ER DERUDE, MEN IKKE UDELUKKENDE I F.S.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 15-06-04 09:26

PS jeg synes du skal give pointene til Senta. Jeg har svaret mere generelt, men dit spørgsmål gik på F.S. og om dette ved Senta langt, langt mere end jeg gør, og det bærer hans/hendes svar også præg af.
Så når det drejer sig om F.S., så er Senta næsten altid et godt bud.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-06-04 09:37

Hvad skal vi gøre hvis vi ikke har FS.?

specielt når du bruger nettet, inden besøget på arkivet.

Deres data stemmer ikke altid med fakta, dobbelt op med aner er der også, men du har muligheden for at finde de rigtige oplysninger i kirkebogen, det er hjælp til selvhjælp, jeg tager deres oplysninger med et "gran salt" samtidig er spørgsmålet, du ved data fra FS. ikke stemmer, men kan du undvære deres data base ?

senta

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 15-06-04 10:07

Et forsinket PS:
Med hjælpaf opysningerne i F.S. har jeg nu fundet nogle personer der ved søgning gav mig en henvisning til Salomonsens Leksikon (Lysator) og derfra har jeg nu fundet sammenhængen mellem nævnte personer.
I øvrigt viste det sig at familien slet ikke var så fattig og boede ude på heden. De havde blot mange børn og broderen havde åbenbart ingen.

Jeg søger videre, men mit udsøgningsgrundlag er i vid udstrækning baseret på F.S. oprindelig søgning.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 15-06-04 13:25

Kære Varla og senta
Uanset om jeg får det svar jeg leder efter eller ej, har I begge givet mig mere indsigt i F.S. end jeg før har haft, tak for det.
Jeg giver jer fuldstændig ret i det med at dobbelttjekke, men indtil nu har jeg ikke haft meget glæde af F.S., da mine aner ikke er der, eller dem der er der, er nogle oplysninger jeg havde på forhånd. Det kan jo være at det kommer i fremtiden. F.S. kan være en fordel, hvis man næsten intet har på en person og finder lidt på F.S., så kan man gå på arkiverne med det.
Det tal 8.007, er det A.F "reklamere" med på sin HP og det er jo ikke mange. Han skriver jo også at der ikke er flere. I kom så med nogle forklaringer, tak.
Jeg har lige ringet til Allerød, men det var en der ikke forstod Dansk, der tog telefonen, så jeg skulle ringe i aften efter 17, men der skal jeg noget andet.

Jeg har så lige sendt en mail til F.S. og her får I lov til at læse mit ret dårlige skole-engelsk, men sig det ikke til nogen og lad være med at grine "på" mig.

Dear F.S
I am not very good to english, but hope you vil understand.
The guestion is:
How often will, specifel DENMARK persons be updatet, on your site?
We are a group of god peoble, there often use yours very good sites, but we can't understand, why we ofen don't find our relative on your site?
Please, have a nice day from maya

Så må vi se om jeg får svar, det håber jeg.
Jeg giver Senta point, men skal vi ikke lige lade denne tråd være åben lidt for at se svaret? Eller..........
God dag til jer begge fra maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 15-06-04 13:28

P.S....hvis senta vil have det lukket, er det ok for mig, vi kan altid åbne en ny
Tanker fra maya

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 15-06-04 13:31

Jeg griner ikke. Jeg har købt 1 engelsk-dansk (ca. 1750 sider) og 1 dansk-engelsk ordbog (ca. 650 sider)
Mit danske ordforråd kan sagtens rummes i en lille standardordbog, men modsat har jeg købt en ret stor engelsk-dansk. Utroligt så mange ord de bruger. Så hvis der er noget jeg kan hjælpe med, så sig frem. Jeg tror du har min mail.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 15-06-04 13:41

Hej igen Varla
He he, ja jeg har også rigeligt (har jo studeret engang), men jeg havde lidt travlt....ren dovenskab, inden min middagslur. Har desværre ikke din mail, har lige været i min adressebog og kigget, men ellers tager jeg kontakt her.
MVH maya

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-06-04 14:02

Jeg er nysgerrig efter at se svaret fra FS. hvis og når de svare.

Derudover ved jeg at mange Mormoner der er på et års studie, frivillig ulønnede arbejde , ophold, rundt i verden , bruger lidt af tiden til at afskrive data fra kirkebøgerne, frivillig indtaster, og sender nye data til mormonernes database i Utah, til fri afbenyttelse til os der er flittig bruger af deres ubetalte database.

Det handler om at blive forstået, og det kan FS.udmærket med dine Engelske gloser .

Senta

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 15-06-04 14:22

Ejvind @ Varla.dk
fjern selv mellemrum
mvh
Ejvind (Varla)

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 16-06-04 00:05

Godaften eller snart godnat senta
Ja du har fuldstændig ret og jeg håber heller ikke du tager noget af det jeg leder efter som "brok", det er ihvertfald ikke meningen.
Jeg ser kun en fordel i hele programmet, fejlen er nok, at jeg og måske flere nybegyndere (et par år), tror at de kan finde mere hos F.S. end de rent faktisk kan. Det er helt sikkert min egen fejl og mig der har været naiv, sådan er det nogle gange. Jeg ved godt det med at dobbelttjekke og at man ikke kan finde alt på nettet.

Derfor er det meget rart vi har denne debat, for den har jeg aldrig været med til, de har ikke været helt dernede på DIS, hvor vi rent faktisk tæller hvormange individer F.S. så har noteret/indtastet fra det lille land, Danmark?
Jeg tager også hatten af for dem der gjort et stykke arbejde, lønnet eller ulønnet.
Natte-tanker fra en natravn, alias maya

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 16-06-04 00:12

Tak for svaret senta.
Jeg laver en ny tråd, når og hvis jeg får svar fra F.S.
Jeg lukker her, fordi jeg har flere spørgsmål ude og du ved, de ældre og mange tråde, ppyyyhhaada
For lige at fortælle dig om noget "gammelt", jeg havde en tråd eller to om Johnsen og Weisenbach, den er jeg ikke kommet videre med, men arkivalieronline er på vej med Holmans herred, sååå..... jeg venter.
Nat Nat og tak fra maya

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-06-04 11:18

Hej Maya, du ved godt at du kan låne film med kirkebøger e.v.t. folketællinger på de forskellige mormon center der forefindes, det koster et lille beløb jeg kan ikke huske hvor meget , de kan skrives hjem, prøv at spøge hvis du ringer til Allerød igen.
Det kræver så igen at du har et , jeg kan ikke huske hvad apparatet hedder ???, det er der andre der ved , hvad sådan en dims , til fremvisning af mormonernes film hedder.

Mormonerne har fotokopier af næsten alt i deres center i Utah, jeg ved ikke hvor meget der kan hjemlånes, men spørg i Allerød når du taler med dem.
god dag til dig
tak for pointene

Senta