/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
mercedes ryger og går ujævnt i tomgang
Fra : kaw203
Vist : 1354 gange
100 point
Dato : 13-06-04 17:57

Mercedes 300TD går meget ujævnt i tomgang og giver grå røg fra udstødningen. Når jeg speeder op begynder den at lyde mere regelmæssigt. Kan det være noget "vacuum" der ikke er i orden?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-06-04 18:07

Det er højst sandlynligvis brændstofdyserne der er slidt, så forstøver de ikke ordentligt og motoren kan ikke forbrænde dieselolien ved tomgang.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-06-04 18:09

Forresten, hvis det kun er ved helt kold motor, er det normalt for en gammel "cedes", jeg har selv kørt sådanne i 14 år.

Kommentar
Fra : kaw203

Dato : 13-06-04 18:12

Det var noget som kom fra den ene dag til den anden. Jeg fik checket dyserne for et år siden, der var de ok

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-06-04 18:22

Så skal du nok til at finde ud af, om der er underkompression i motoren så der kan komme motorolie op på stemplerne, det kan den ikke forbrænde i tomgang men godt hvis motoren arbejder. Det gør der forresten også hvis pakningen ved turboen bliver utæt, det problem har jeg lige fået med min nuværende bil, og det er så meget at bilen først går jævnt når den er varm.

Kommentar
Fra : kaw203

Dato : 13-06-04 18:27

Der er ikke turbo i denne. Jeg tror at "T" står for stationcar og "D" for diesel

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-06-04 19:30

Hvis det er en model 123 fra før 1985, står T for turbo, så der er måske lagt anden motor i, hvis det er sådan en model. Muligvis kan det være vacuumregulatoren, men så ville jeg mene, at du også skulle have problemer ved kørsel. Jeg tror stadig på et eller andet m. dyser eller muligvis pumpe.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 13-06-04 20:04

Vaccum problem meget muligt, i indsugningssystemet er det ofte at man anvender undertrykket til andre regulerings formål, såfremt der her er en læk som tillader falsk luft i at strømme til så har du nøjagtigt det problem som du her beskriver.
OW

Kommentar
Fra : kaw203

Dato : 13-06-04 20:06

Det er en model 124 fra 88

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-06-04 20:16

Vakum problemer som "oldwiking" siger ville jeg tjekke først.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-06-04 20:17

Går motoren bare ujævnt, eller har den fået mislyd? Hvis det er vacuum, kan du som regel høre det i motorrummet (det hvisler eller hvæser)

Kommentar
Fra : kaw203

Dato : 16-06-04 00:39

Hvordan fordeler jeg point i dette tilfælde. Har fundet ud af at det enten er toppakningen eller topstykket der er problemet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-06-04 19:05

Ja det ka du jo ligesom ikke , det burde næsten være muligt at acceptere sin egen kommentar som svar, når ingen giver det rigtige. Jeg ville ikke umiddelbart have sagt toppakning, for det er yderst sjældent der sker noget i den ende af motoren, medmindre den har været kørt varm.