/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmepumpe
Fra : Landevejen
Vist : 3613 gange
200 point
Dato : 13-06-04 17:55

Jeg har iøjeblikket oliefyr som eneste opvarmning. Min v.v.beholder er moden til udskiftning og mit oliefyr er gammelt men økonomisk godt kørende (10 % tab). Jeg skal have opvarmet en bolig (2 plan) på 150 m2, forbrug ca.2600 L. olie/året.
Jeg er i gang med at isolere, men har ikke mulighed for brændeovn og vil helst undgå at skulle indkøbe brændsel/olie.
Er der nogen der har erfaring med økonomien i varmepumper, til opvarmning af både centralvarme og varmt vand?
Hvor meget EL bruger et sådant anlæg?
Når man tager den øgede EL regning med i regnestykket kan det så betale sig at anskaffe sig varmepumpe?
Jeg har gode muligheder for nedgravning (jordvarme).

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-06-04 18:16

Jeg kan anbefale solvarme kombineret med anden varmekilde.
Det varme vand får du fra solvarmen om sommeren.
Resten, vedrørende energiforbrug o.s.v. kan andre sikkert svare på.

Kommentar
Fra : Landevejen

Dato : 13-06-04 18:29

det skulle gerne være en totalløsning, ellers giver det jo ingen mening at skifte

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-06-04 18:32

Der kommer sikkert flere forslag.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-06-04 18:44
Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 13-06-04 19:54

Prøv at snakke med WWW.SUNVIND.DK han er en af dem der "know how", hils ham fra OW

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 13-06-04 19:57

undskyld det skulle være som efterfølgende
Prøv at snakke med WWW.SUNWIND.DK han er en af dem der "know how", hils ham fra OW

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-06-04 16:56

Den er lidt ond den her. Økonomien i den slags varmepumper har altid været sådan la la. Det forstået således at der ikke har skullet meget til at vælte økonomien. Beklageligvis er der lavet og produceret uhyggelig mange varmepumper, hvor folk har været plaget af temmelig store vedligeholdelses omkostninger. Ligeledes har besparelsesberegningerne ikke kunnet hænge sammen.

Et par ting skal være iorden, inden du tænker på den slags.

Din hedeflade skal være rigelig stor. Med dette forstås at du skal have meget stor radiatoroverflade, således du kan køre med en relativ lav fremløbstemperatur. Tvinger du en varmepumpe op på for høj kondenseringstemperatur ryger effektfaktoren og besparelsen forsvinder. Det mest optimale er gulvvarme. Du skal have mulighed for at køre med et relativt højt vandflow.

Har du tilstrækkelig strøm inde i huset. Anskaffelsesomkostninger kan flyve helt hen i skoven, hvis du skal til at have ny forsyningsledning.

Må du lave VP. Kig i din lokalplan.

Jordvarme er bestemt en god opfindelse og sammen med en ekstra energifanger på taget, så du kan kyle lidt varme i jorden igen, skulle dækningsgraden kunne nå 100%. Umiddelbart tror jeg dog ikke på at du får den store økonomiske gevindst med så lavt et energiforbrug.

Hvad med en Nilan Sunshine olie? pris i 2001 21 948,- + moms + brænder + det løse. Så kan du køre olie OG sol.

Man har også udgaver til gas pris = lige over de 40000,-

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-06-04 17:00

http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/ kunne sikre dig et nyt fyr uden du blev ruineret.

drømmer du om VP der ikke går i stykker og ikke koster, kunne du overveje Panasonic E9 escroll luft/luft. 19000,- komplet monteret incl moms. Tre års fuld garanti + 5års kompressorgaranti. Den kan bare ikke bruges til total opvarmning.

Kommentar
Fra : Landevejen

Dato : 18-06-04 09:00

Som Teil og 3773 er inde på er den bedste løsning nok en solfanger som suppl. oliefyret. Ved nogen så hvor lave ude temp. en sådan kan køre ved? Jeg har pæne store radiatorer jeg har kunne opvarme huset med 70C fremløb mens udetemp. var -11C.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-06-04 09:19

Davs

Se det var jo en klar indikation af at VP løsningen ikke ville være heldig til dit hus. En VP kan slet ikke komme så højt op i temperatur. Men never mind....

Solfangeren giver ikke det store om vinteren, pga af det relativt lave solindfald. Den vil dog stadig kunne dække dit forbrug til varmt vand (næsten). Det kræver dog du har en nogenlunde størrelse solfanger og ikke mindst en rimelig stor tank. Fidusen med at lade solfangeren deltage i selve opvarmningen er relativ lille, idet solfangeren i sagens natur giver meget varme når du ikke har noget at bruge varmen til. Beklageligvis kan du kun gemme varmen i vand (meget stor beholder), hvorfor investering i den slags sjældent render specielt godt rundt. Skulle du spøge med noget der duede, skal du have en beholder fyldt med et eller andet der smelter ved 60 - 70°. Så har du en tilstandsændring i lagermediet - så kan du virkelig gemme noget varme. Beklageligvis har ingen lavet sådan en dims så du må selv igang.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-06-04 09:30

Hvis du har pladsen:

Et nyt lille støbejernsoliekedel. En god brænder med forvarmning og trækafbryder, f. eks. Riello. En 200 liter varmtvandsbeholder med to spiraler - en i toppen fra oliekedlen - en i bunden for solfanger. Tre pumper. En for radiatorkreds (evt lille trykstyret), en til varmtvandsspiral (termostatstyret), en til solfangerkreds (termostat-styret), så har du et simpelt godt anlæg der rimeligvis passer sig selv. Antagelig kan du rykke 500 - 600 liter olie af forbruget om året, lidt afhængig af varmtvandsforbrug.

Hent selv din olie og spar ca 4 - 500 kr pr 1000/liter mere hvis der er benzinkrig.

Hvis dit hus er rimelig åbent, køb evt den lille e-scroll jeg skrev om tidligere. Den har en effekt nogenlunde som en lille brændeovn. Mulig besparelse - i omegnen af 1000 liter olie. Strømforbrug til VP'en ca 1750 - 2000 kWh - mere hvis du køler lidt om sommeren.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-06-04 09:37

Varmepumpe-sælgerne ville iøvrigt uden at blinke have solgt dig en varmepumpe til centralvarme uden at skele til dine radiatorers størrelse. Vi har set det en million gange, at folk har fået en fin varmepumpe - f. eks jordvarme. Når de så begynder at køre med det, finder de ud af at de er nødt til at køre på max fremløbstemp stort set hele fyreingssæsonen, måske ovenikøbet med lidt drift på elpatronen når det er rigtig koldt. Så har den slags varmepumper en temmelig dårlig virkningsgrad - og regner du elpatronen med, går det helt galt.

Kommentar
Fra : Landevejen

Dato : 18-06-04 11:38

jeg er ikke enig med dig (3773) om det er en høj fremløbstemp. for jeg kan nøjes med 50C fremløbtemp. når udetemp. var -2C og det er efter min erfaring (15 år som varmemester) i den lave ende.
Jeg har masser af plads indendørs til e.v.t. lagertank, gammelt butikslagerrum 6,2 m x 2,8 m (min. 1,8 m til loftet) og vil helst undgå at skulle indkøbe brændsel. (har ikke bil). Så alt i alt er det nok et spørgsmål om hvor meget lagerkapacitet det kan betales sig at opstille. Kan jeg fremstille 50C (renttabelt) i en solfanger ved 0C ude?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-06-04 11:55

Muligt du ikke er enig Landevejen, men hvis du taler varmepumper er 50° og derover varmt. Jeg er enig hvis man ser sort og hvidt på det som en standard varmeinstallation. Varmepumper kan du klemme op til ca 55°, men det er så absolut max. Problemet er at virkningsgraden falder voldsomt ved så høje kondenseringstemperaturer. Ligeledes er du temmelig hård ved kompressoren, med heraf følgende nedsat levetid. Derfor skal varmepumperne helst køre med lavere temperaturer, gerne ned til 35 - 40° (meget mere egnet når man har gulvvarme). Det er derfor jeg ovenfor skriver at din hedeflade skal være væmmelig stor, hvis du vil have en VP til at køre ordentlig.

Ved 0° er det normalt vinter og almindeligvis temmelig lav solhøjde. De få timer hvor der er nogenlunde klar sol, vil solfangerpanelet lave noget, men om du når 50° er rimelig usikkert. Du kan ikke bare ukritisk sige hvor meget temperatur du får. Bruger du de solfangertanke man normalt bruger (to spiraler), vil solfangerpanelet altid levere en eller anden form for varme, når der er sol. Men i sagens natur ikke meget når det er vinter.

Det kunne være fristende at brokle lidt ekstra vandtanke ind, når man har så meget plads til tingene som du har. Men som varmemester ved du også, at vandtankene helst ikke skal være alt for store, idet du så kan komme til at kæmpe med dårligt vand i varmtvandstankene. Hvis du kunne finde en ekstra tank, på måske 1000 liter, kunne du spøge med opskriften ovenfor, en ekstra 1000 liter lagertank i serie på radiatorsiden med en spiral i fra solfangeren. Så kan du sætte et temmeligt stort solfangerpanel på, idet du så kan gemme varme, både i din (nye) 200 liters varmtvandsbeholder og din 1000 liters lager tank. Jeg er bare lidt bange for at priserne begynder at flyve lidt, med så voldsom en installation. Desuden er dit forbrug jo ikke særligt høj. Jeg tror stadig at indlægget fra 9.30 er det du er tjent bedst med -pris/ydelse. Selvfølgelig kan alt jo hænge sammen, hvis man kan score nogen af delene.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-06-04 11:59

En Nilan SV300 260 liter kombibeholder med bundspiral for solfanger, topspiral for fyr + elpatron i toppen (så kan du slukke fyret hele sommeren) kostede i 2001 kr 7689,- + moms.

Termostat, anode og hele balladen er med.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 18-06-04 12:06

Billigste løsning kunne være sådan en tank - tilkoblet dit nuværende fyr - på biblioteket og lån en bog, byg din egne solfanger. Der holdes også aftensskolekursus i den slags. Lidt pumper og krims krams og mon ikke du skulle kunne skære mellem 500 og 1000 liter olie af dit forbrug. Oliefyr er jo lidt nogle svin om sommeren hvor de ikke rigtig laver noget.

Opbygningen med sådan en ka'l giver dig 99% af din varmtvandsproduktion i overgangsmåneder og sommermåneder + måske 20 -40 % af dit varmtvandsforbrug om vinteren. Hjælp til radiatorvarme - nærmest ingen. Du får lidt ekstra besparelse på ingen tomgangstab at have på oliekedlen når denne er slukket.

Godkendelse af svar
Fra : Landevejen

Dato : 18-06-04 12:13

Jeg frygter du har ret i det med økomomien. Hvad angår lagertank skal den selvfølgelig indeholde dødt vand da lagervandet kører i et lukket anlæg og aldrig kommer i kontakt med brugsvandet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-06-04 12:52

Det jeg var bange for, var hvis du valgte en meget meget stor varmtvandsbeholder. De kan komme til at lugte træls, hvis du ikke har tilstrækkelig forbrug.