/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Digitale billeder
Fra : clou
Vist : 462 gange
150 point
Dato : 13-06-04 14:42

Hej igen derinde

Så har jeg endnu engang brug for Jeres altid hurtige hjælp.

Når jeg indlæser mine billeder fra mit digitale camera, bliver de ALTID mørke, så jeg bliver nødt til at redigere farverne. Når jeg ser billederne på skærmen på vort camera, ser de fine ud. Hvad kan der være galt?

Jeg kører Windows XP Professionel - altid fuldt opdateret!

På forhånd tak for svaret

Med venlig hilsen Clou

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-06-04 14:56

En god ide ville nok være at indstille dit kamera, det er ikke windows der er noget galt med.
Har du undersøgt om du har sat kameraet til blitz, eller til solskin, eller til mørkt vejt, osv. Indstillingerne på kameraet bestemmer jo lyset på billedet.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-06-04 14:59

Det kan da heller ikke udelukkes, at du har sat din skærm for mørk.
Hvordan bliver billederne når du udskriver dem direkte??

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-06-04 15:07

Du skal indstille din skærm. prøv din frem med lys/kontrast/farve
Hvis du kan så er der også skærmindstillinger i kontrolpanellet
i skærmindtillinger kikker du efter advanceret > faveindstillinger
stil alt sammen neutralt først og lav indstillingen på skærmen
for et godt resultat når du eks. udprinter eller får 'fremkaldt' billeder hos forhandler,
er det vigtigt at alt står ordenligt, eks. vil dit gode billed på kameraet,
være ok når at du udprinter det, som det er, men hvis at du justere det,
vil udprintningen blive overbelyst.
Adobe photoshop, har et godt lys/fave kaliberingsprogram
det er desværre megadyrt, men det kan da heldigvis downloades i en 30 dages prøve,
der medfølger en grundig gennemgang af hvordan det hele justeres, så det hele overholder en standart.
billederne skal jo også være pæne hvis at de ses på en anden skærm, eller hvis de gemmes på cd/dvd.

http://adobe.dk
http://www.adobe.dk/products/photoshop/newfeatures.html

http://www.adobe.dk/products/tryadobe/main.html
der er mange spændene produkter, men jeg foreslår dig at vælge
'Photoshop CS Tryout'

Mvh. Natmaden.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-06-04 15:10

PS. Kik på cd'en der fulgte med kameraet, der har du måske allerede noget
pgm. til justering.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 150 point
Dato : 13-06-04 16:47

Hej clou.
Mange digitalkamera har tilbøjelighed til at billederne blivet et trin for mørke. En forudsætning for, at billedet bliver rimeligt er, at du følger brugsanvisningen for indstilling af hvidebalancen, det betyder uendelig meget, at den bliver justeret efter de lysforhold du fotograferer under. Kunstlys, sollys, sterinlys osv.
Dette skyldes, at al lys har forskellige Kelvingrader.

Godkendelse af svar
Fra : clou

Dato : 07-08-06 22:44

Tak for svaret alka. Du kom tættest på - bedre sent end aldrig får du nu pointene

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 07-08-06 23:42

Hvis det var tættest på ,,, hmmm !

hurtige hjælp ,, ja alle svar er inden for ca 2 timer

Jørgen