/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Love omkring høj musik i ejendom??
Fra : Toby14dk
Vist : 5211 gange
75 point
Dato : 13-06-04 12:31

Davs.. Mit spørgsmål er meget enkelt hvad hedder lovene omkring at spille højt musik??
Er der nogen der kan forhindre mig i at spille højt ved en 13.00?? Ment som "Er det ikke lovlig??"
Er der nogle der kan sende mig reglerne omkring det på nogen lunde let forståligt sprog??
<Toby>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-06-04 12:38

Helt så enkelt er det nok ikke . Når du skriver ejendom formoder jeg at det er en lejlighed. Og der er der som nok regelsæt om, at man ikke må opføre sig så det kan opfattes anstødeligt eller være til gene for naboer. Og i tilfælde af politiets indblanding, kommer det ind under at forstyrre lov og orden med unødig, generende støj.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 13-06-04 12:39

Principielt er der ikke nogen lov omkring det sålænge du holder dine vinduer lukkede.

MEN hvis der fra andre beboere er gentagne klager over dig, og du bor i en lejet lejlighed, så kan udlejer rent faktisk sige dig op, dog ikke uden først at sende dig en advarsel.

Du skal bare gøre op med dig selv hvad der er vigtist, at have et godt forhold til naboerne eller at høre høj musik, personligt ville jeg nok blive temmelig vred hvis en af mine naboer besluttede sig for at ødelægge min søndag med alt for høj musik.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-06-04 12:50

Her er fra Lejernes LO om nabostøj http://www.lejerneslo.dk/asp/vis.asp?Id=97

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-06-04 13:02

Tro det eller ej, men sandt er det. Ud over lejeloven gælder også miljøloven.
Den specificere ganske klart hvor mange Db du må udsende, ud over din lejlighed så naboerne kan høre det.
Jeg vender tilbage med et eentydigt tal.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 85 point
Dato : 13-06-04 13:15

Her er hele regelsættet med henvisning nederst hvor meget man må "larme" :

Miljølovens sigte er ifølge §1 at "medvirke til at bevare natur og miljø, så samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt grundlag i respekt for menneskets livsvilkår og for bevarelse af dyre og plantelivet". Med loven tilsigtes særligt ifølge §1 nr. 1) at forebygge og bekæmpe forurening af luft, vand, jord og undergrund samt vibrationsulemper og støjulemper".
Loven omfatter principielt al form for aktivitetsudøvelse, der påfører andre miljøbelastninger. Det gælder uanset om virksomheden er erhvervsmæssig eller drives uden noget erhvervsmæssigt formål, om den er privat eller offentlig, om virksomheden er knyttet til fast ejendom eller udøves uafhængigt af anlæg eller indretninger, og uanset om virksomheden kan betragtes som værende i drift eller ej. Alene forureningens art er afgørende.

4. Etageboligområder

Mandag - fredag kl. 07 - 18, lørdag kl. 07 – 14 : 50 dB

Mandag - fredag kl. 18 - 22, lørdag kl. 14 - 22, søn- og helligdag kl. 07 - 22. : 45 dB

Alle dage kl. 22 – 07 : 40 dB

http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/transport/03000000.htm

Så nu er det om at skrue ned for højtalerne.

ellebye

Kommentar
Fra : Toby14dk

Dato : 13-06-04 18:28

hmm.. Sidder og tænker.. hvor meget 50db svarer til..?? :D
Hmm.. Jeg spilder ikke vildt højt men overboerne nævner da at de kan hører bassen engang imellem.. :D (A)
Vi bor i ejerlejlighed.. Og tror faktisk at overboerne er lejere.. (Er ikke sikker)
Så der er vel grænser for var meget de har at skulle ha sagt..!!??
Mener når vi bliver holdt vågen af dem til kl. 5 om natten fordi de råber af hinanden er det vel også ok jeg spiller lidt musik inde for normale tidsrammer ik?? :D Skruer som regel ned ved kl. 21 :D
<Toby>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-06-04 19:05

Uanset om man er lejer eller ejer skal der tages hensyn. En lejer har lige så meget at skulle have sagt, som en "ejer"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-06-04 19:20

Toby
Jeg ser at du i en anden tråd skriver at du er 17 år, beder dine forældre dig ikke om at skrue ned?

Kommentar
Fra : Toby14dk

Dato : 13-06-04 19:55

He eh.. Jeg bliver da også undersøgt helt igennem.. Hvis det er min tråd om Ephedrin må du ikke tro jeg er et eller andet vrag på alt muligt der bare hører dødmetal hele tiden.. langt fra..
Jeg bor alene med min mor.. Som selv.F beder mig om at skrue ned når du bliver for højt.. Men kan sku ikke tage hende alvorligt når hun ligger inde i værelset ved siden af og ringer ind for at bede mig at skrue ned.. En enkelt gang gjorde hun det hvor jeg slet ikke spillede musik.. :D he he Synes også der skal være plads til mig.. (For at være lidt ego) Men altså synes ikke jeg spiller højt på dumme tider.. Og holder det for det meste også på et modoret niveau.. Men man bliver jo taget af den godt musik og så er det vel klart man skruer lidt op.. he he.. Der skal jo heller intét til at forave de gamle i den her ejendom..
<Toby>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-06-04 20:18

Jep de fans unge med deres spetakler skulle krafteddeme ud og tjene hos en bondemand, så ville de blive rettet op!!! Hej Toby! Nu har forskellige generationer jo forskellige opfattelser af hvad der er moderat! Hvis du får nabo - og mor klager hele tiden, så er der måske noget om snakken? Men du har ret, der skal da osse være plads til dig, så man kunne måske aftale nogle regler i alt fordragelighed? Både med ovenbo og mor! Nogle gange løser problemer sig jo ved at man snakker sammen! Den der med 50 db lyd holder ikke rigtigt i praksis, så kunne du jo dårligt overdøve en opvaskemaskine! Der er osse noget der hedder trådløse hovedtelefoner, så generer du jo ikke nogen! Men bare rolig, du flytter jo nok snart hjemmefra og så begynder problemerne for alvor!

Kommentar
Fra : Toby14dk

Dato : 13-06-04 20:43

Uhh.. Tedd.. hvor har du dog ret.. :D Og hvor jeg glæder mig til den dag kommer hvor jeg får mit eget..!!
Altså når jeg ikke spiller om morgenen og skruer ned når kl. er 21 Så kan der vel ikke være så meget?? Det er da at tage hensyn er det ik?? Jeg har hørertelefoner nogle gode nogle men synes ikke det er det samme.. Det må jeg sku indrømme..
Spiller nu ikke totalt uhæmet.. :)
<Toby>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-06-04 21:57

Jeg skal prøver at lede efter hvor man kan se hvad der der larmer hvor meget, visuelt set er det bedre.
Men umiddelbart vil jeg forstille mig at det svarer til "højden" på en almindelig samtale.
Selvfølgelig vil vægge optage en del støj, derfor man bliver bedt om at lukke vinduer, men faktisk er det ikke så højt, som nogle "unge mennesker" tror.

Godkendelse af svar
Fra : Toby14dk

Dato : 22-06-04 16:46

Tak for svaret ellebye.
Du vendte aldrig tilbage som du skrev neders men det går nok.. ;)
<Toby>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-06-04 17:00

Det må du undskylde, har helt svedt det ud. Her er nogle værdier:
------------------------------------------------------------------

Vedvarende støjbelastning over 75-80 dB(A) indebærer risiko for høreskader.

Vedvarende støjbelastning på 85 dB(A) i arbejdstiden indebærer risiko for alvorlige høreskader.
Vedvarende støjbelastning på 90 dB(A) i arbejdstiden indebærer, at risikoen for alvorlige høreskader er næsten tre gange så høj som ved en støjbelastning på 85 dB(A).
Kraftig støj, hvor spidsværdien overstiger 130-140 dB(A), kan skade hørelsen selv ved ganske få kortvarige påvirkninger.

85 dB(A) i 8 timer
88 dB(A) i 4 timer
91 dB(A) i 2 timer
94 dB(A) i 1 time
97 dB(A) i 30 minutter
100dB(A) i 15 minutter

http://www.bar-web.dk/Social%20og%20Sundhed/Undersites/St%C3%B8j%20i%20daginstitutioner/Home/St%C3%B8j%20kan%20m%C3%A5les/St%C3%B8j%20opfattes%20individuelt.aspx

-----------------------------------
Prøv at se eksemplet ved hele linket.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-06-04 17:02

1 db svarer til en 3-dobling af lyden.

Har du en db på 80, er 81 altså 3 gange højere end 80.

Kommentar
Fra : Toby14dk

Dato : 22-06-04 20:20

Takker.. Se det var en god afslutning.. ;)
Takker..
Så er det vist sat lidt i perspektiv..
<Toby>