/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Langt, længere, længste ord.
Fra : qfha
Vist : 2788 gange
200 point
Dato : 12-06-04 17:55

Da jeg sad og læste faldt jeg over flg. vanvittige ord... atomabsorptionsspektrofotometer, -kan dette overgåes

Det bedste bud belønnes med 200 point.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 12-06-04 18:01

Det længste domæne i verden skulle efter sigende være følgende: llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch.com, som uden .com er på 58 bogstaver og med .com, så bliver det til 62 tegn med punkummet.
Nogen vil måske lægge mærke til, at det er navnet på den meget berømte by i Wales med det længste bynavn i Storbritannien. Domænet har indtil videre titlen, fordi det er et rigtigt ord og ikke noget der er opfundet til lejligheden.

Ordet pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosis er det længste i de almindelige engelske ordbøger og indeholder 45 bogstaver. Det er i øvrigt navnet på en lungesygdom.

Men den officielle prisvinder er den kemiske formel for C1289-H2051-N343-O375-S8, hvis man altså skal skrive det med ord. Det bliver til hele 1.913 bogstaver inden man når til enden. Se ordet i hele sin længde ved at klikke på et af de nedenstående links.

taget fra: http://www.netprofessor.dk/artikler.asp?id=1256

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 12-06-04 18:08

et godt bud er : sporvognsskinneskidtskraberorkesterforeningspersonalechefsforvaltermaskiningeniørassistentsuppleant som vist nok står i guiness book of records , men det er da en fed job titel at skrive på visitkortet....

mvh. Melander

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 12-06-04 18:21

Havde i sin tid en daglig væddestrid med min daværende tyske chef, om hvem der kunne finde det længste ord på henholdsvis dansk og tysk.
Hun vandt altid. Kan desværre ikke huske ordet, der endelig slog alle andre.
Må spørge min tyske husbond.
Frieda

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 12-06-04 18:27

Det længste jeg kan er forældremyndighedsindehaveren på 29 bogstaver............

Mordex.

Kommentar
Fra : eddie_skov

Dato : 12-06-04 18:29

Danmarks længste ord, der har været brugt i praksis, er: speciallægepraksisplanlægningsstabilliseringsperiode.
Det er 51 bogstaver.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 210 point
Dato : 12-06-04 18:50

Dampskibsmotorhovedaksellejeholderlåsemøtriksplithulsborslibemaskineafbryder.
74 bogstaver
Det er en speciel slibemaskine til at slibe bordet som laver hullet i møtrikken så splitten kan låse møtrikken så lejeakslen ikke går løs og hovedakslen falder af.
Emesen.
PS. Jeg har aldrig sådan en.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 12-06-04 19:09

okey og den der kan sige dette med ord
formlen er
C1289H2051N343O375S8

det er på 1913 bogstaver

svar:
Methionylglutaminylarginyltyrosylglutamylserylleucylphenyl-
alanylalanylglutaminylleucyllysylglutamylarginyllysyglutamyl-
gycylalanylphenylalanylvalylprolylphenylalanylvalylthreonyl-
leucylglycylaspartylprolylglycyllisoleucylglutamylglutaminyl-
serylleucyllysylisoleucylaspartylthreonylleucylisoleucyl-
glutamylalanylglycylalanylaspartylalanylleucylglutamylleucyl-
glycylisoleucylprolylphenylalanylserylaspartylprolylleucyl-
alanylaspartylglycylprolylthreonylisoleucylglutaminylasparaginyl-
alanylthreonylleucylarginylalanylphenylalanylalanylalanyl-
glycylvalylthreonylprolylalanylglutaminylcysteinylphenylalanyl-
glutamylmethionylleucylalanylleucylisoleucylarginylglutaminyl-
lysylhistidylprolylthreonylisoleucylprolylisoleucylglycylleucyl-
leucylmethionyltyrosylalanylasparaginylleucylvalylphenylalanyl-
asparaginyllysylglycylisoleucylaspartylglutamylphenylalanyl-
tyrosylalanylglutaminylcysteinylglutamyllysylvalylglycylvalyl-
aspartylsrylvalylleucylvalylalanylaspartylvalylprolylvalyl-
glutaminylglutamylserylalanylprolylphenylalanylarginylglutaminyl-
alanylalanylleucylarginylhistidylasparaginylvalylalanyl-
prolylisoleucylphenylalanylisoleucylcysteinylprolylprolylaspartyl-
alanylaspartylaspartylaspartylleucylleucylarginylglutaminyl-
isoleucylalanylseryltyrosylglycylarginylglycyltyrosylthreonyl-
tyrosylleucylleucylserylarginylalanylglycylvalylthreonylglycyl-
alanylglutamylasparaginylarginylalanylalanylleucylleucyllysyl-
glutamyltyrosylasparaginylalanylalanylprolylprolylleucylglutaminyl-
glycylphenylalanylglysylisoleucylserylalanylprolylaspartylglutaminyl-
valyllysylalanylalanylisoleucylaspartylalanylglycylalanylalanyl-
glycylalanylisoleucylserylglycylserylalanylisoleucylvalyllysylisoleucyl-
isoleucylglutamylglutaminylhistidylasparaginylisoleucylglutamyl-
prolylglutamyllysylmethionylleucylalanylalanylleucyllysylvalylphenyl-
alanylvalylglutaminylprolylmethionyllysylalanylalanylthreonylarginy-
lserine.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 12-06-04 19:11

perhaps smiles is the longest word — after all, there is a mile between the first letter and the last.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-06-04 19:35

Snyyyyyyyyyyyyyyyyyd melander.
technet - det er vel bare glyserin med lidt fyldstof.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 12-06-04 19:52

emesen> det er faktisk et syntetisk protein A stof

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-06-04 19:59

Nåeh ja -

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-06-04 22:32

technet
Lidt snyd.
Tænk hvis man med bogstaver skulle udtrykke Phi, syvkommatreenfiretoottefemsyv................................og tre år senere stadig ikke færdig..

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-06-04 22:39

trekommaenfiresyv..........................ikke

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-06-04 22:45

Hov - huskede forkert.
Pi = 3.1415926535... = 22/7
http://www.246.dk/pi.html

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-06-04 22:54

Ikke helt rigtigt emesen.
Prøve med lommeregneren i windows, 22/7, og bagefter den videnskabelige lommeregner, hvor der gerne skulle stå et standard Pi, og cifrende er ikke ens.

Årsagen, 22 er for meget. 21 er for lidt sludder, der har jo noget med grader at gøre, og 22 er et afrundet tal.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 13-06-04 01:29

gedebukkebensoverogundergeneralkrigskommandersergent

fra Hyrdinden og skorstensfejeren:

http://hjem.get2net.dk/chenero/hca/hcaev031_da.html

Godkendelse af svar
Fra : qfha

Dato : 13-06-04 15:56

Tak for svaret emesen.

Dampskibsmotorhovedaksellejeholderlåsemøtriksplithulsborslibemaskineafbryder.

Den havde jeg ikke hørt før.

Ellers en række udmærkede bud, -nogen mere troværdige end andre.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-06-04 16:29

Det kan jeg godt forstå du ikke har, for det er egen opfindelse.