/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
guitar
Fra : BananJoe
Vist : 535 gange
50 point
Dato : 12-06-04 16:14

hva er det den stang der sidder nede ved strengene på nogen elguitare skal bruges til?

Accepteret svar
Fra : Cornell24

Modtaget 60 point
Dato : 12-06-04 16:40

Den er til at bøje tonerne... Prøv at spil en akkorder mens du trykker stangen ind, så kan du høre at det lyder mærkeligt... det er ret svært at mestre, men prøv at tjekt Steve Vai ud... Han er nok verdens bedste til at bruge den...

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 12-06-04 16:42

den er til at 'bøje' tonen.. lyder på samme måde, som hvis man med venstre hånd flytter lidt på en af sine fingre, mens man har den trykket ind (og selvfølgelig spiller med højre) - så ændrer tonen en lille smule. Dette er fedt til bl.a. soloer..

Mvh Niels

Kommentar
Fra : BananJoe

Dato : 12-06-04 17:10

okay, koster guitaren meget mere hvis det skal være en med sådan en på?

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 12-06-04 17:15

Nej, de fleste guitarer har jo en i forvejen, - og jeg mener at alle elguitarer har 'hullet' til en. Jeg kunne ikke forestille mig at de var særligt dyre, vil skyde på 50-150 kr.

Mvh Niels

Kommentar
Fra : BananJoe

Dato : 12-06-04 18:50

det var jo faktisk ikke så galt...

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 12-06-04 20:07

Nej, det er slet ikke så slemt. Du kan sikkert købe en i langt de fleste musik-butikker.

prøv at tjekke: www.aage.com (Åge Jensen's musikbutik)

Held og lykke med at få det til at virke!
Mvh Niels

Kommentar
Fra : bluesmanstefan

Dato : 14-06-04 16:52

Sådan en "stang" (vibrato-arm) er standard på ALLE Stratocaster-modeller. Modellen Jimi Hendrix bl.a. spillede på.
Og så er det ligemeget, om det er en original Fender eller "kun" en såkaldt "Stratkopi". Den er med. Jeg har selv blandt andre to sådanne guitarer med "stang". Jeg bruger dem aldrig, men købte guitarerne på grund af lyden.
Håber det kunne hjælpe.
-Stef

Kommentar
Fra : n_er

Dato : 25-06-04 20:36

jeg troede egentlig at det hed tremolo men det er ligemeget

det er standard på NÆSTEN ALLE elguitarer lige meget om det er en stratokopi eller ej

Godkendelse af svar
Fra : BananJoe

Dato : 18-10-06 14:14

Tak for svaret Cornell24.