/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Behandling af ubehandlet egetræs bord
Fra : tesastick
Vist : 2093 gange
60 point
Dato : 12-06-04 13:50

Hej derude :)

Jeg har lige købt et ubehandlet egetræs sofabord og vil gerne behandle det, men jeg vil gerne så vidt muligt beholde den naturlige farve. Samtidig må det gerne være nemt at rengøre, f.eks. med en fugtig klud eller lign.

Jeg har købt noget olie, men så vidt jeg ved bliver træet noget mørkere af at gi' det olie.

Er der nogen der har nogle gode tips?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-06-04 14:09

Du kan give det interiørlak. Det er næsten ikke til at se, så bordet vil beholde den naturlige farve.

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 12-06-04 14:11

Det er korrekt at træet bliver lidt mørkere med olie behandling. Dog er oliebehandling den nemmeste løsning hvis du hurtigt vil have et brugervenligt bord.
Hvis du vil beholde farven skal du sæbebehandle bordet. Det gøres med en hvid klud. Blandingen skal være 1 liter kogende demineraliseret vand, heri skal piskes 25 gram sæbespåner. Gør kluden våd og masser det ind i bordet. Dette gentages hver anden dag i 14 dage. Herefter når der er behov (ca. hver 3. måned).
Det er vigtig at bordet også får på undersiden da der ellers er mulighed for at det slår sig og bliver skævt.
Det er en langsom behandling og det er ikke sikkert bordet er mættet før efter ca. ½ år.
Det kan altid lade sig gøre at oliebehandle et sæbebehandlet bord men ikke omvendt.
Sæbebehandlingen giver også det pæneste resultat, så bare klø på !

Nazgul

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 12-06-04 14:12

UPS - husk det skal være HVIDE SÆBESPÅNER

Nazgul

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 13-06-04 22:53

lad det være ubehandlet og skrub det med sand hvis det skulle gå hen og få lidt patina. Det har i hvert fald virket på mit bord de sidste 20-25 år.

Kommentar
Fra : Sofusferdinan

Dato : 15-06-04 22:03

Køb en god færdigblandet sæbe til trægulve, dem er der som en regel en smule voks i, det gør træet mere holdbart, hvis du med tiden synes at det bliver lidt mørkere køber du bare en sæbe med lidt hvidpigmentering i, så lysnes det igen. Men det kan jo aldrig undgåes at træet ændrer sig lidt med tiden, det er jo et levende materiale og efter min mening charmen ve træ istedet for eksempelvis laminat

Sofusferdinan

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 19-06-04 11:07

hvidpigmenteret olie er den hurtigste løsning det gør IKKE dit bord mørkere men alt andet olie gør. eller brug sæbe som en anden har beskrevet for dig. du kan også få hvidpigmenteret flydende voks. trip trap laver det blandt andet.

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 13-08-04 18:32

luk dit spørgsmål du får ikke bedre svar