/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kan ikke tåle fedstof...
Fra : Bragesvej
Vist : 677 gange
50 point
Dato : 12-06-04 13:13

Da min kone ikke kan ståle for meget fedtstof (Hun har galdesten) ja så lyder spørsmålet på hvad kan vi stege maden i?

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 12-06-04 13:15

Hvad med at købe en god teffal-pande med teflonbelægning eller lignende der ikke skal bruges fedt på....?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 12-06-04 13:16

Faktisk kan mange ting glimrende steges i vand, men Mordex forslag er faktisk det optimale, nåede bare ikke at skrive det først

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 12-06-04 13:20

jeg får ikke noget for at reklamere, men Scanpan er faktisk helt fantastisk i denne sammenhæng. I forhold til andre "tefalagtige" pander/gryder, så passer det faktisk at man kan stege helt fedtfrit. Panderne er belagt med titanium og det er meget holdbart - kan tåle metalpaletknive og at blive afkølet med koldt vand - uden at "slå sig".

Kommentar
Fra : smut

Dato : 12-06-04 13:30

køb en grill pande der er det ikke nødvendigt med fedtstof overhovedet i kunne jo også købe en elgrill den kan bruges indendørs (under emhætten)

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 12-06-04 13:37

Mange ting kan også bages eller grilles i ovnen. Frikadeller f.eks. kan fint bages på bagepapir i ovnen. Udseende er ikke helt som når de steges i fedt på panden, men smagen er i orden og det er meget nemmere.
Anna Larsen (kendt fra TV hvor hun skyllede det brunede fars under rindende vand) har skrevet kogebøger om fedtfri madlavning.
ElseR

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 12-06-04 14:25

Rådene ovenfor er fine, men vil I gerne nogen gange stege i fedtstof kan I kan bruge en lille smule go' olie. Olivenolie er dejligt, men kan til visse retter ha' en lidt kraftig smag. Vindruekerneolie er mere neutral i smagen.
frieda

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 12-06-04 14:31

Der er jo også det sunde omega-3 fedtstof som vi skal have lidt af....... Måske kan man stege i det?!?!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 12-06-04 14:35

Rapsolie er vist det sundeste. Korriger mig hvis ikke det er korrekt
Kan man virkelig stege i vand?!?!

Kommentar
Fra : 25

Dato : 12-06-04 14:41

raps og vindruekerneolie (v. for dem med hjerteproblemer, hjertekarsygdomme)

Jeg sætter selv frikadellerne i ovnen, de bliver gode, og fedtet er væk. Der er mange ovnretter uden fedtstof.

Accepteret svar
Fra : Mordex

Modtaget 60 point
Dato : 12-06-04 14:44

Nu kommer vi ind på hvilket fedt er sundere end andet, og det var jo ikke det Bragesvej ville vide.
Fedt er jo fedt, uanset om det er sundt eller ej. Kan man ikke tåle fedt, så kan man ikke. Uanset hvilket.
Så svaret på Bragesvej´s spørgsmål er enten en god pande hvor der kan steges uden fedtstof, eller stegning i ovnen

Mordex.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 12-06-04 14:51

Han skriver, hun kan ikke tåle for meget fedtstof; det betyder ikke INTET.
Jeh mener så absolut også, at de skal grillstege eller ovnstege generelt, men ind imellem kan lidt olie ikke skade.
Ja, der er evindelige diskussioner, om hvilken olie er sundest.
Jeg synes raps, smager grimt.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 12-06-04 14:53

>>frieda
Du har ret. For meget er ikke intet.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 12-06-04 14:54

Nej fedt er ikke bare fedt, der er det sunde fedtstof som er flydende, og så er der det farlige som er det stiveste. Og uanset hvad er det bedst at undgå fedtstof.Hjernen har brug for fedtstof, så helt kan det ikke afskaffes - desværre.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 12-06-04 15:11

Med et stykke køkkenrulle tørrer du et par dråber vindruekerne eller rapsolie udover panden, det er helt tilstrækkeligt.

Kommentar
Fra : Planken

Dato : 12-06-04 15:44

syntes at du skulle begynde at stege i din ovn, der kan du stege alt også frikadeller, det gør vi og jeg kan sige jeg var ikke så glad for det til at begynde med, da jeg er af den gamle skole med godt med fedt på panden, men er komme til en anden overbevisning, kan sige godt for det alt kan steges i ovn

Hilsen Planke

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 12-06-04 15:59

Alt i alt. Vil du stege og spare på fedtet samtidig, må du ud og investere i en god pande. Om det bliver en teffalpande med teflonbelægning eller en grilpande er op til dig selv. Jeg mener at begge kan bruges lige godt. Og som én også sagde, så er en el-gril også godt. Den kan sagtens bruges indendørs. Men så er det jo ikke stegning, men grilning.
Det med ovnen er jo også super, men bruger man så ikke meget mere strøm?
Mulighederne er mange, valget er kun op til dig

Mordex.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-06-04 17:12

Gastrolux gryder og pander er bare super gode!

Kan købes hos flere fiskehandlere eller slagtere.

ang. fedtstof: olivenolie er det sundeste!

Man kan IKKE bruge rapsolie til stegning eller anden opvarmning!

Pas på med transfedtsyrer!

Tag en snak med personalet i f.eks. (Århus)

Sundhedskost
Frederiks Allé 49-51
8000 Århus C
Tlf. 86127776

http://www.sundhedskost.dk/frame.cfm?sprog=1&grp=1&menu=1

Her har de i hvertfald styr på det med fedtstoffer.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-06-04 17:34

Ifølge den rapsolie jeg har er den velejenet til salater men kan sagtens bruge til stegning.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-06-04 17:36

Tak for svaret Mordex.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-06-04 18:12

Ja, men hvad med transfedtsyre, når den bliver varmet op?

Står der noget på den om det?

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-06-04 18:46

Jammmm. transfedtsyrer er da noget, der kan være i margarineprodukter. De dannes ved hærdning af olie.. De fedtsyrer, der er i rapsolie er monoumættede fedtsyrer. Og det er "gode" fedtsyrer.
Rapsolie er da godt. Jeg bruger det meget både til bagning og stegning.

Man må jo også lige regne med, at f. eks frikadeller helt naturligt indeholder en del af det "dårlige" fedt. Når man så opvarmer farsen, så smelter fedtet i dellerne. Jo mere, man opvarmer, jo mere fedt smelter fra. Men hvis dellen indeholder rasp eller mel, så vil fedtet blive opsuget heri, og dellerne bliver derfor usundere end tilsvarende hele stykker kød med samme fedtprocent.
F.eks stegeflæsk er jo meget fedt, når man køber det. Men hvis man steger det længe, så kan man jo stege det allermeste af fedtet fra. Og jeg lader altid stegt kød ligge lidt på et stykke køkkenrulle efter stegningen.

Hvis man tager et magert, helt stykke kød, så vil det altså IKKE opsuge ret meget fedtstof selv om man lader det stege i en skvæt olie. Og lidt federe stykker kød vil udskille mere fedt ved stegningen end det vil optage.

Jeg har selv haft en scanpan. Men jeg opgav den ret hurtigt, fordi jeg steger ret varmt, netop for at fjerne noget af det skadelige fedt. Til panerede ting og til fisk kan den være god nok. Men panerede ting er ret forbudt, hvis man ikke kan tåle fedt..
Nu bruger jeg en almindelig gammeldags støbejernspande. Hvis kødet hænger lidt i, så får den bare med en gang ståluld bagefter.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 13-06-04 10:31

Der står kun, at rapolie bruges til salater og stegning af mad.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 13-06-04 10:32

Rapolie mener Rapsolie