/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunde og sure fødder
Fra : SoN4R
Vist : 948 gange
20 point
Dato : 11-06-04 22:13

Jeg har en yorkshire terrier på ca. 13 uger. Nogle gange hvis jeg ligger på gulvet, går hunden helt i selvsving og gnubber sig vildt og uhæmmet op af mine sure fødder. Idag da jeg kom hjem fra arbejde, havde jeg haft arbejdssko på hele dagen og hunden gjorde det, inden jeg var i bad så de har næppe lugtet specielt godt. Hvorfor gør den det??

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 11-06-04 22:24

Det er et godt spørgsmål, hvorfor ruller den sig i en fugle klat ude i naturen, eller hareeskrementer eller andre lidt uhumske ting, for hunden er det, går jeg ud fra, velvære, vi andre tager jo også parfume på for at lugte godt eller anderledes.

Jeg ved det faktisk ikke selv, men går ud fra at sådan er det bare godt for den, i dit tilfælde kan det være glæden ved at se dig igen, der giver sig udtrykt på den måde, hvem ved?.

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-06-04 00:09

Det skal du bestemt ikke være ked af. Har du ikke oplevet det samme at hunde også kan lide sokker??

Forklaringen er simpel, vi mennsker udskiller "smørsyre" også kaldet sved, men smørsyren findes i så mange varianter at hunden kan kende lugten på en person blot ud fra smørsyren/sveden.

Fuldstændig det samme hvis vi føler os bange, så ændres smørsyren/sveden og det kan hunden lugte med det samme, og kan i tilfælde reagere på det, bliver selv bange, etv. aggressiv.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-06-04 00:11

Glemte lige essensen.

Det er simpelthen din lugt hunden kan lide.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-06-04 18:18

Uh, altså! Silke og jeg er også forrygende uenige om parfumemærke! Hun har et helt specielt sted, som hun stormer hen til når vi bare kommer i nærheden. Og så kaster hun sig på ryggen og ælter sig ned i et eller andet. Og ørerne er næsten helt lukket til. Så jeg udstøder mine største og mest jublende hyl og stormer væk, væk, væk! -Så kommer hun som regel. Men hun stinker! Jeg tror, det er en rådden fugl eller sådan noget. -Jeg hiver hende så hjem under bruseren og vi får et dejligt fællesbad med 2X indsæbning i en vellugtende (synes jeg) hundeshampoo. Så vi bliver rene og duftende begge to.
Men det gør jo bare, at hun er helt vild for at finde noget at rulle sig i næste gang, vi går tur.
Hvis hundeshampoo-fabrikanterne var lidt klogere, så fremstillede de en shampoo, som hundene kunne lide duften af, og som mennesker kunne acceptere. Jeg har f.eks. aldrig fattet, hvorfor "minkolieshampoo" skal lugte af parfume? Hvorfor må den ikke lugte af minkolie?
Hvis nogen har kendskab til en god uparfumeret hundeshampoo, så sig frem!

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 14-06-04 00:17

Jeg har en gang læst et svar fra en dyrlæge andetsteds:

Sure fødder skulle åbenbart lugte som en tæve i løbetid, så specielt for hanhunde er sure fødder meget tiltrækkende.
Når det er en hvalp du har, minder lugten af fødderne den måske om lugten af sin mor.

Er der nogen der har erfaringer med om det kun er hanhunde der er tiltrukket af sure fødder, eller er tæver det også?

Hilsen
Helge

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-06-04 02:30

Min er en tæve, og hun elsker at slikke mig under fødderne. Skal lige nævnes at jeg sveder meget på fødderne, så at det kun er hanhunde kan vist dementeres.

Ja og så lige sokker, hvis jeg ikke er påpasselig, kan jeg rende rundt at finde sokker overalt både i huset og udenfor.
Det er geneerelt for alle hunde at de elsker sved/smørsyre, måske samtidig fordi der er salt i sveden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-06-04 13:44

Silke er ikke specielt interesseret i lugten af mine fødder. Men hun vil gerne lege. Hun kommer med en bold eller bamse eller noget andet når hun synes, at mine fødder ser ud til at kede sig, -f.eks når jeg sidder med benene oppe og ser fjernsyn, eller når jeg står stille og laver et eller andet. Så skal jeg dappe til tingen med foden, og forsøge at slå eller hive den ud af munden på hende. Lykkes det, så skal jeg give tingen et spark, så ting og hund farer gennem huset. ---Det er meget underholdende at vaske op eller se TV-avis på den måde.

Vi var henne og stemme i går, og vi kom forbi sådan et langt bord hvor der bl.a. sad en dame med bare tæer i sandalerne. Det gav bare et ryk i Silkes snude og hun hev ind under bordet og tog nærkontakt med fænomenet. Damen tog det nu meget pænt... Der er nok forskel på, hvor uimodståeligt tæer lugter.

Kommentar
Fra : swmusic

Dato : 30-06-04 13:39

Jeg har selv oplevet det med mine egne dyr - både hunde og katte og både hanner og hunner. Og fået et rigtig godt svar fra Hanne Weidinger, Dansk Huskatte Klub: Den vil simpelthen gerne lugte ligesom DIG! Vores familiedyr vil simpelthen gerne være så "ens", at vi udefra bliver betragtet som sammenhørende - altså med Hanne Weidingers egne ord: Udveksle FAMILIEDUFTE! "Vi andre" synes jo selvfølgelig, det er ulækkert, men sådan tænker hunde og katte jo ikke. Der er jo også dem, der er helt vilde med at stikke næsen helt op i deres menneskes armhuler - og jo mere man lugter af sved, desto saligere bliver de. Min egen yngste kat er for eksempel helt syg med at rulle sig i mine gennnemsvedte sokker, når jeg kommer hjem fra rideskolen efter en anstrengende tur. Sådan er vi altså bare så forskellige - uanset hvor "menneskelige" vi ellers har lyst til at gøre vores kære dyr!
Stor hilsen fra
Ruth

Kommentar
Fra : trisse63

Dato : 16-08-04 08:28

logik for liggehøns...
Tænk i "ulvebaner"
kommer jeg hjem og dufter dejligt af vildt, og andet godt får jeg ikke klø, men de snuser bare til mig og jeg får derved positiv opmærksomhed..
Det er bare dig som hundeejer der ikke har fattet at det dufter ÅHHHH så dejligt af noget spændende... andre hunde ville synes det er VILDT dejligt..

Dyr reagerer på dufte, der enten signalerer bytte eller ådsel (der også kan spises i en nødsituation) Det er megagodt at være den der kommer hjem med gode nyheder..
Vi andre reagerer på samme måde på lønforhøjelse..*GG*