/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Kontrakt på forældremyndighed før barnet~
Fra : 4Mir
Vist : 711 gange
200 point
Dato : 11-06-04 21:09

Er det muligt at lave en kontrakt på fælles forældremyndighed før barnet er født, hun er lige konstateret gravid, og ved at gå fra manden der er far til barnet. Han kræver at der bliver lavet en kontrakt på at han også har forældremyndighed over barnet (fælles), selvom han ikke vil være sammen med dets kommende moder ?
Abort er ikke en valgmulighed.
Hvis det er muligt, hvad indebærer det så for de forskellige parter ?

Accepteret svar
Fra : 25

Modtaget 210 point
Dato : 11-06-04 21:16

Mon ikke barnet skal fødes først? Der findes socialrådgiver i kommunen, det syntes jeg moderen skal kontakte, det er altid mere indviklet når man ikke er gift, det er blevet lidt bedre, men det er det bedste bud, og iøvrigt kontakt også sagsbehandler, så du får den nødvendige støtte under hele forløbet.

PØJ PØJ

Kommentar
Fra : 25

Dato : 11-06-04 21:19

NB Abort kan give en mén, det vil jeg fraråde, har selv prøvet en ufrivillig, det er meget ubehageligt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-06-04 21:24

Det kan han først gøre, når barnet er født.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-06-04 21:40

Hvis "hun" til myndighederne har oplyst hvem, der er far til det kommende barn, så vil sagen gå helt af sig selv.
Når barnet er født vil han blive indkaldt til en faderskabssag. Hvis han er faderen, kan han søge om forældremyndighed, fælles forældremyndighed eller samkvem.

Hvis "hun" nu ikke ønsker at oplyse om den kommenden faders navn, så bliver sagen jo en helt anden.

Måske har de fundet sammen når barnet bliver født, så løser det hele jo af sig selv.

På nuværende tidspunkt kan han ikke gøre noget. Hvordan skal han kunne bevise at det er ham, der er far til det kommende barn.

Lad nu den kommende mor få fred og ro til sin graviditet.

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 11-06-04 23:01

det er ikke en selvfølge at faren til barnet får fælles forældermyndighed over barnet det er noget han skal søge om når barnet er født.... har selv en søn på 15 mdr og gik fra faren da jeg var 10 uger hende og jeg har forældermyndigheden alene over ham ønskede ikke at vi skulle have fælles da han aldrig har været der for min søn og så kan jeg ikke se hvad han skal med forældermyndighed fordi man ikke har fældes forældermyndighed er det jo ikke ens betydene med at han ikke kan gøre kræv på sammenkvem med sit barn....
når man har fældes forældermyndighed er det sådan at når der skal tages nogle af de store beslutninger som f.eks hvor barnet skal gå i vuggestue, børnehave skole også vider skal de begge sætte deres underskrift hvis og det er i nogle tilfælde kun med til at skabe nogle problemer hvis ikke man er på tale fod med hinande osv men hvis moren ikke ønsker at dele forældermyndigheden med faren til barnet kan hun søge om at få den alene og i de fleste tilfælde vil hun få det og i sær hvis ikke forælderene bor sammen når barnet bliver født...
hilsen Louise

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 12-06-04 10:31

Hvis man skal have fælles forældremyndighed når man ikke er gift, kræver det, at man er enige herom, og at aftalen anmeldes til statsamtet efter fødslen. Ellers er udgangspunktet, at moderen har forældremyndigheden (forældremyndighedsloven § 5).

Som jeg ser det, giver det ingen mening at aftale fælles forældremyndighed inden barnets fødsel, da man jo intet kan gøre hvis moderen nægter at invillige i fælles forældremyndighed.

Ønsker manden fælles forældremyndighed, er det smarteste nok at holde sig rigtig gode venner med moderen (hvilket jo godt kan være svært efter et brud), for så kan det være, at hun invilliger i fælles forældremyndighed.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : Sofusferdinan

Dato : 15-06-04 22:43

Fælles forælremyndighed kan kun opnås når begge forældre er enige. Hvis detter ikke er tilfældet og forældrene ikke er samboende når barnet er født vil forældremyndigheden automatisk tilfalde moderen, medmindre hun er virklig uegnet som mor. Du kan læse mere her søg på forældremyndighed
http://www.familieadvokaten.dk
Håber du kan bruge det til noget
Sofusferdinan

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-06-04 08:22

4Mir
Du har fået svar på dit spørgsmål. Det er ikke muligt at lave en kontrakt før barnet bliver født.
Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : 4Mir

Dato : 16-06-04 10:18

Tak for svaret 25.