/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilens årgang kan det ses i stelnummert?
Fra : Bragesvej
Vist : 13458 gange
50 point
Dato : 11-06-04 20:42

Mange bilforhandlere siger at bilen er en feks 98 årgang i følge stelnummer, bilen er måske reg i 12/97, men står det virkelig i stelnummeret?

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 11-06-04 20:44

Ja.
Jeg kan ikke huske hvilket bogstav det er, men jeg mener det er lidt forskelligt fra mærke til mærke. Hos Ford er det f.eks. 8. bogstav.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-06-04 20:45

Et gæt er at man kan gå tilbage og se produktionsdato for et stelnr.
uden at datoen står at læse direkte.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 11-06-04 20:45
Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 11-06-04 20:46

Nogen der ved hvad bogstav det er på Opel/Toyota?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 11-06-04 21:02

Mordex: Det link er til vag biler, jeg har en Toyota

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-06-04 21:04

Alle biler skal være forsynet med indpræget stelnummer. De fleste biler er forsynet med et 17-cifret VIN-stelnummer.

Et sådant nr. består typisk af landekode, fabrikat, fremstillingskode (årgang) og endelig løbenummeret (de sidste 6-10 cifre).

Placering af stelnummeret er ikke standard på alle biler. Det kan være anbragt forskellige steder. Bilinspektionen har oplysninger om hvor de er anbragt.

Statens Bilinspektion kan i visse tilfælde give tilladelse til genihugning af et nyt stelnummer, når f.eks. stelnummeret er rustet væk.

Tip
Oplysninger om hvor stelnummeret præcist sidder i din bil, kan der læses om i bilens instruktionsbog.
Kontroller inden synet om stelnummeret og nummerplader stemmer overens med registreringsattestens oplysninger

Fra denne side https://www.bilsyn.dk/aut/public/hvader/synet-pages/start/identitetskontrol.htm

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 11-06-04 21:06

Ja nu ved jeg godt hvor stelnummeret sidder men hvordan finder jeg årgangen i nummeret, ikke hvor det lange lys eller bremsepedalen sidder

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-06-04 21:39

Mange biler så er det det 10. bogstav der betyder årstaldet. Hvis det for.eks. er W så betyder det at det er en 95 mod. Hvis man har et program der heder Tolleransedata så kan du se hvilket årstald bogstaven er.Det er det eneste sted jeg ved om ,hvor det står.
alimak

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-06-04 21:51

På min gamle Ford Cortina var de to bogstaver midt i nummeret årgang og måned.
GT = august 1967...........men det hjælper dig nok ikke.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 11-06-04 23:11

Ja og ang Tolerancedata, så kan kun "Geu" hjælpe....

Hvad så hvis det er et andet en et W der står, kan du tallene på de andre bogstaver?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-06-04 23:24

Nej, men jeg kan prøve at tjekke det i morgen.
alimak

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 50 point
Dato : 12-06-04 14:28

Jeg kunne ikke finde noget på Toyota.Men det er mange mærker der bruger de samme koder. Jeg ved ikke om Toyota bruger dem.

A=1980 L=1990
B=1981 M =1991
C=1982 N=1992
D=1983 P=1993
E=1984 R=1994
F=1985 S=1995
G=1986 T=1996
H=1987 V=1997
J=1988 W=1998
K=1989 X=1999

Jeg ved at Saab,Opel og vw bruger de koder.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-06-04 14:42

Tak for svaret alimak.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 12-06-04 14:46

>>alimak
Hvorfra ved du at Opel og VW bruger de samme koder?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-06-04 14:46

Bragesvej
Det svar alimak gav er nøjagtig det samme, som det Mordex gav den 11.06 kl. 20.45

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 12-06-04 14:51

>>ans
Det var jo ikke det samme. alimak mener at han ved at Opel, Saab og VW bruger de samme koder. Men det er jo kun hans "jeg ved" man må stole på. Jeg kom i det mindste med et link der gav svaret på det første spørgsmål i denne tråd, nemlig om det er rigtigt at man kan se årstallet på bilerne i deres stelnummer.

Mordex.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-06-04 15:43

Alimak siger at opel og saab samt vw bruger de samme koder, det må jeg gå udfra passer, jeg burde dog i starten af tråden have sagt at jeg var intereseret i toyota og opel koder.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 12-06-04 15:54

Sandt nok. Vi må jo stole på hinanden herinde
Go´ dag....

Mordex.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-06-04 15:55

Tak i lige måde

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 12-06-04 17:41

Jeg kikket i tolerance data på mit arbejde i dag.Derfor ved jeg det.
alimak

Kommentar
Fra : bentedorrit

Dato : 16-06-04 08:29

Det ser ud til at Hyundai også benytter sig af den kode, som Alimak har skrevet, idet det 10. tal i stelnummeret på min Accent fra år 2000 er Y.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 16-06-04 12:08

Jeg har nu snakket med toyota, og de siger at man godt kan se i stelnummeret hvad årgang det er!
Men fremgår det af stelnummeret den er lavet i feks 11 Måned 95, ja så er og bliver det en model 95!! og ikke det øregejl som visse bilsælgere siger en model "96"

Så blev det sat på plads

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 31-12-12 01:27

Bragesvej skriver:
"Men fremgår det af stelnummeret den er lavet i feks 11 Måned 95, ja så er og bliver det en model 95!!"
Det noget pladder du skriver, produktionen af næste års model starter sidst på sommeren, og det gælder alle de bilfabrikker jeg kender. Så man kan udmærket købe en 2012 model, der er fremstillet i september 2011.
M.v.h. Schultz