/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Svenske Charlotte
Fra : malerole
Vist : 877 gange
200 point
Dato : 11-06-04 16:00

Min mor fortalte mig for mange år siden en morsom historie om en af mine oldemødre, som hed Charlotte Hellgren (Helgreen). Det var min mors mormor.

Charlotte kom fra Sverige, antagelig fra Borås eller deromkring.

Som ung drog hun med to søstre fra Sverige til Hamburg til fods. De ville som så mange andre på den tid til Amerika, og kun fra Hamburg gik der sejlskibe til Amerika. Det har været omkring 1877.

Da Charlotte så det store skib i havnen i Hamburg, blev hun bange. Hun tog afsked med sine søstre og startede turen til fods tilbage igen. Antagelig har hun på grund af pengemangel måttet arbejde undervejs. I hvert fald kommer hun til Grønnesegård i nærheden af Hundested, hvor hun møder Søren Petersen, som hun gifter sig med. De får et pigebarn, som blev min mormor.

Mine spørgsmål er:
1) Hvor præcis kom Charlotte fra, og hvad hed hendes forældre.?

2) Hvad skete der med de to søstre, som sejlede til Amerika?

3) Hvor kom Søren Petersen fra?

Jeg ligger inde med følgende oplysninger:
Charlotte Hellgren (Helgreen) født 25. april 1857, død 24. juli 1932.
gift med
Søren Petersen, havnefoged og vicevært i K. A. Larsens Siftelse, Frederiksværk
født 1857, død 8. januar 1917

Folketællingsliste 1890
Frederiksværk Hermansgade
Matr. 65a K. A. Larsens Siftelse
10 familier
St. familie nr. 8
Søren Petersen 33 Ramløse Arbejdsmand
Charlotte Helgreen 32 Sverige Husmoder
Karen Krestine Dorthea Petersen 8 Melby Barn

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-06-04 16:28

Det er vel ikke din Charlotte Augusta HELGREN ?
Senta
Family Group RecordFamilySearch™ Ancestral File v4.19
Download GEDCOM

Husband's Name
Lars Frederik Sorensen MAARUP (AFN:KHMX-VW) Pedigree

Born: 14 Nov 1836Place: , Nodager, Randers, Denmark
Died: 23 Jul 1895Place: , Ebeltoft, Randers, Denmark
Married: Place:

Father: Soren Pedersen STABRAND (AFN:KHMX-SK) Family
Mother: Karen LAURSEN (AFN:KHMX-TQ)

Wife's Name
Charlotte Augusta HELGREN (AFN:KHMW-R8) Pedigree

Born: 12 Aug 1832Place: , , , Sweden
Died: 11 Nov 1894Place: , Ebeltoft, Randers, Denmark
Married: Place:

Father:
Mother:

Children

1. Sex Name
M Gustav Frederik Sorensen MAARUP (AFN:KHMW-SF) Pedigree

Born: 5 Mar 1860 Place: , Ebeltoft, Randers, Denmark

2. Sex Name
F Anna Kathrine Sorensen MAARUP (AFN:KHMW-TL) Pedigree

Born: 4 May 1862 Place: , Ebeltoft, Randers, Denmark
Died: 19 Oct 1933 Place: , Ebeltoft, Randers, Denmark

3. Sex Name
M Gustav Frederik MAARUP (AFN:KHMW-Z9) Pedigree

Born: 18 May 1872 Place: , Ebeltoft, Randers, Denmark

4. Sex Name
F Maria Augusta Sorensen MAARUP (AFN:KHMW-VR) Pedigree

Born: 21 May 1864 Place: , Randers, Randers, Denmark

5. Sex Name
F Petrine Frederikke Sorensen MAARUP (AFN:KHMW-WX) Pedigree

Born: 25 Aug 1866 Place: , Randers, Randers, Denmark

6. Sex Name
F Jensine Charlotte Sorensen MAARUP (AFN:KHMW-X4) Pedigree

Born: 5 Dec 1869 Place: , Ebeltoft, Randers, Denmark

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 30 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-06-04 16:37

Eller evt . Charlotta Wilhelmina <OLOFSDOTTER HOLLGREN, har du bare lidt data om Charlottes datter kan det være en hjælp.
har du ca. årstal for søstrenes udrejse til USA.
hvis kan du evt søge på denne adresse
http://www.emiarch.dk/search.php3?l=da
og denne http://www.ellisisland.org/, du skal registrere dig det koster ikke noget, arkivet starter dog først i 1892 og fremad.

Senta
Individual RecordFamilySearch™ Vital Records Index
Sweden

>
Sex: F

Event(s):
Birth: 28 May 1854Place: <Gavle, Gavleborg, Sweden>
Christening: 02 Jun 1854Place: Gavle, Gavleborg, Sweden

Parents:
Father: Olof HOLLGREN
Mother: Christina Sophia ASTROM

Source Information:
Batch Number: C406177
Source Dates: 1845 - 1860
Film or Fiche Number: 130171
Collection Details: Gavle stadsforsamling; Svenska Kyrkan

Return to search results Prepare selected records for download

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 28 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-06-04 16:42

Her er en Hellgreen fra det DDA's udvandrearkiv, lidt flere ca årstal var rart
Senta

Udtræk fra DDD Udvandrerdatabasen

Retur til søgeside

1 post(er) fundet
Navn: Hellgreen, Aug. Stilling: Arbejder
Alder: 24 Bestemmelsessted: New York
Kontrakt nr.: 351100 Forevisningsdato: 9/25/1887
Fødested: Sverig Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: ? Sidste oph. amt: - Sverige
Sidste oph.sted: Sverig Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Geiser
IDkode: D8789H0602

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-06-04 17:04

Søren Petersener født i Ramløse sogn Frederiksborg amt efter dda's folketælling ?Ane Magrethe Larsen, 19, Ugift, Datter, Syning, Ølsted sogn Frederiksborg amt, er det Søren petersensdatter ?
Senta

Udtræk fra DDD

Amt : frederiksborg 1890

Samtlige personer i husstanden

frederiksborg, Strø, Frederiksværk Købstad, Hermansgade, , Forhus Stu. 1, Matr. No.65a,60, FT-1890
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Hans Larsen Hoffmann, 42, Gift, Husfader, Valseværksarbejder, Frederiksværk
Maren Kirstine Kristiansen, 41, Gift, Husmoder, , Kregorme sogn Frederiksborg amt
Søren Petersen, 33, Gift, Husfader, Arbejdsmand, Ramløse sogn Frederiksborg amt
Charlotte Helgreen, 32, Gift, Husmoder, , Sverig
Karen Krestine Dorthea Petersen, 8, Ugift, Barn, , Melby sogn Frederiksborg amt
Ane Magrethe Larsen, 19, Ugift, Datter, Syning, Ølsted sogn Frederiksborg amt

--------------------------------------------------------------------------------

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 210 point
Dato : 11-06-04 17:48

Hvis han er født Ramløse sogn Frederiksborg amt kan det evt. være din Søren Pedersen fra FS.
senta
IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

--------------------------------------------------------------------------------

SOREN PEDERSEN
Male

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:
Christening: 30 NOV 1856 Ramlose, Frederiksborg, Denmark

Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: PEDER SORENSEN Family
Mother: DORTHE NIELSDR

--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.

--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

C221112 1832 - 1883 0048739 Film NONE

Sheet:

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 28 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-06-04 23:39

Kan evt. være SOREN PEDERSEN forældre, fra fs.
senta
Husband
PEDER SORENSENPedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 28 SEP 1855 Ramlose, Frederiksborg, Denmark
Death:
Burial:

Wife
DORTHE NIELSDRPedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 28 SEP 1855 Ramlose, Frederiksborg, Denmark
Death:
Burial:

Children

Godkendelse af svar
Fra : malerole

Dato : 12-06-04 10:34

Tak for svaret senta.
Se min kommentar på din næste kommentar.

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 12-06-04 10:41

Hej senta.
Nå, "accepter som svar" forsvandt, men her er mine kommentarer på dine besvarelser:

Hej Senta.
Tusind tak for dine anstrengelser med de 6 svar fra 11/6-04.

ad kl. 16:28)
Meget pudsige sammenfald med Charlotte, Helgren, Søren Pedersen og Sverige,
men det passer desværre ikke.

ad kl. 16:37)
Jeg tror ikke, at Charlotta Wilhelmina Hollgren *28/5-1854, Gavle
er min
Charlotte Hellgren *25/4 1857.

Her er noget mere om Charlottes datter (min mormor),
Karen Krestine Dorthea Petersen *13/6-1881 Melby, død 2/111962 Ballerup
gift 30/5 1903 i Vinderød kirke med Niels Sofus Karl Frederiksen *1/5 1877 Frederiksværk, død 14/12 1955.

Søstrene udrejse til USA omkring 1877.
(Charlotte var kommet tilbage til Danmark og havde født min mormor 1881,
og da var Charlotte 24 år gammel, så 1877 er ikke helt forkert.)

Jeg har søgt på emiarch, men der er ikke noget.

ad 16:42)
Jeg tror ikke, at August Hellgreen er familie.

Jeg har kun årstallet 1877, jævnfør ovenfor.

ad kl. 17:04)
Som du ser i mit spørgsmål, har jeg allerede denne oplysning fra folketællingen 1890.

ad kl. 17:48)
Bingo!
Her har du besvaret mit spørgsmål nr. 3 ”Hvor kom Søren Petersen fra?”.

Jeg har søgt lidt på familysearch og fundet mange af mine aner, men det er lidt tilfældigt, hvem der er med. Bl.a. er jeg ikke med selv! Men det er da et mægtig godt redskab.

ad kl. 23:39)
Bingo!
Du har uddybet olysningen om, hvor Søren Petersen kom fra.
Men hvor har du den oplysning fra? Er det en ”forretningshemmelighed”?

Venlig hilsen og mange tak
malerole

PS. Du skulle faktisk have haft den højeste karakter, men så forsvandt "accepter som svar".

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-06-04 11:25

På denne side finder du brugervejledning i brugen af fs. siden kan printes ud, der er mange data at hente , men husk altid at data ikke altid stemmer , der er gerne en margen på ca. 1 par år, og data skal tjekkes i kirkebøgerne , men en god søgemaskine idet du kan hente oplysninger om dine aner fra hele verden hvis de er i deres data base.

http://www.genealogi-kbh.dk/FamilySearchHjemmeside.pdf

prøv enten at søge på Røtter eller send en efterlysning der, jeg så lige der var en der søger oplysninger om Hellgreen der rejser til USA.
Samtidig hvis de udrejste fra Hamborg i ca. 1877, det koster penge at søge i de Tyske databaser, du kan derimod være heldig at finde dem i FS.
Bliver du forvirret så skriv igen , kan jeg hjælpe gør jeg det gerne.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-06-04 11:29

Data fra fs.Karen Krestine Dorthea Petersen har du dem
Senta
IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

--------------------------------------------------------------------------------

Karen Christine Dorthea Pedersen
Female

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:
Christening: 31 JUL 1881 Melby, Frederiksborg, Denmark

Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: Soren Pedersen Family
Mother: Charlotte Hellgren

--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.

--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

C202185 1875 - 1892 0300802 Film NONE

Sheet:

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 27 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-06-04 11:33

Her er data på Karen Christine Dorthea Pedersen mand, har du dem
Senta
IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

--------------------------------------------------------------------------------

NIELS PETER FREDERIKSEN
Male

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:
Christening: 21 OCT 1877 Uvelse, Frederiksborg, Denmark

Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: ANDERS PETER FREDERIKSEN Family
Mother: INGER MARGRETHE NIELSEN

--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.

--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

C220793 1870 - 1885 0300891 Film NONE

Sheet:

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 28 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-06-04 11:43

Der er hit på 82 med navnet Helgreen født i Sverige.jeg vil tjekke om der evt . er et eller to navnesammenfald med dine aner.
held og lykke
Senta
You searched for: Helgreen, North America
Exact Spelling: Off
[refine search]
Prepare selected records for download

feks.
IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
North America
Search Results | Download | Pedigree

--------------------------------------------------------------------------------

Elin Karolin Hellgren
Female Family

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: , , Sweden

Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: C.T. Hellgren Family
Mother: Sophie von Kock

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
Spouse: John Magnus Larson Spangenberg Family
Marriage: 02 OCT 1907 Manhattan, New York, New York

Læs lige dette, de rigtige data finder du i kirkebøgerne.

Messages:
Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date.

-----------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-06-04 12:02

Kan evt. være dine.
Senta

Udtræk fra DDD Udvandrerdatabasen

Retur til søgeside

3 post(er) fundet
Navn: Helgren, Mathilde Stilling: Pige
Alder: 25 Bestemmelsessted: Boston
Kontrakt nr.: 154400 Forevisningsdato: 6/9/1870
Sidste oph.sogn: ? Sidste oph. amt: - Sverige
Sidste oph.sted: Sverrig Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Boston Bestemmelses stat: Massachusetts
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I6971H2414

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Helgren, Else Stilling: Tjenestepige
Alder: 27 Bestemmelsessted: Whitehall, Mich.
Kontrakt nr.: 222500 Forevisningsdato: 9/20/1878
Sidste oph.sogn: ? Sidste oph. amt: - Sverige
Sidste oph.sted: Sverig Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Whitehall Bestemmelses stat: Michigan
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I7879H2106

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Helgren, Ingrid Stilling: Datter
Alder: 10 Bestemmelsessted: Whitehall, Mich.
Kontrakt nr.: 222500 Forevisningsdato: 9/20/1878
Sidste oph.sogn: ? Sidste oph. amt: - Sverige
Sidste oph.sted: Sverig Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Whitehall Bestemmelses stat: Michigan
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I7879H2107

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-06-04 15:06

jeg fandt lige denne Hellgreen Fornavn: Charlotta fra indvandredata basen det er hvis din.

Efternavn: Hellgreen Fornavn: Charlotta
Fødselsdatering: 25.04.1857
Ankomst: 11.02.1878
Oplyst næringsvej: Tjenestepige Ank. fra (land): Sverige
Ank. fra (lokal): Tondsjö
Fødeland: Sverige Føderegion: Kronobergs Län
Fødelokal.: Sandsjö
Opholdsbogsdater: 11.02.1878 Opholdsbogsembede: Frederiksværk og Halsnæs Birk
Tj./Oph.sted (region): Frederiksborg Amt Tj./oph.sted (sogn): Frederiksværk
Tj./oph.sted (art): Gård
Tj./op.sted(pr(vr): Pedersen, Peder

senta

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 12-06-04 22:44

Hej Senta
Bingo!!!!!!!!!!!!!!!
Din kommentar fra i dag kl 15:06 er simpelthen et pletskud. Bravo!!!!!!!!!
Der er hun jo den gode, svenske Charlotte.
Jeg skal nok kommentere dine forrige svar,
men det tager altsammen tid.
Indtil da
venlig hilsen
malerole

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 19-06-04 19:09

Hej senta!

Endelig kommer jeg tilbage til besvarelsen af dine fine kommentarer fra i lørdags:

ad kl. 11:25)
Jeg har printet artiklen af A. M. Krogh-Thomsen fra 6/4-04 ud. Det er jo en god og grundig indføring i FamilySearch.

Jeg har også registreret mig, men ved ikke rigtig, hvad jeg skal bruge det til.

ad kl.11:29)
Det er fint med min mormors dåbsdato.

ad kl. 11:33)
Nej, det er ikke rigtigt. Så vidt jeg ved, har Niels Peter ikke haft samkvem med mormor!
Min morfar er Niels Sophus Carl Frederiksen født 1/5-1877. Jeg har fundet ham i FS. Hans mors familie kan i øvrigt føres ret langt tilbage på FS!

ad kl. 11:43)
Ja, men hvor finder jeg kirkebøgerne?

ad kl. 12:02)
Søstrene gik/sejlede jo fra Sverige til Danmark, fra Danmark til Tyskland, hvorfra de så skulle til USA. Derfor kan de vist ikke være registreret i den danske udvandrebase. Eller hvad mener du?

ad kl. 15:06)
Jeg har allerede kommenteret dette guldfund i lørdags kl. 22:44 med stor, stor glæde.
Hermed har du jo besvaret første halvdel af mit spørgsmål nr.1, nemlig Hvor præcis kom Charlotte fra?”
Så kommer vi til anden halvdel af spørgsmål nr. 1, nemlig ”Hvad hed hendes forældre?”.
Og endelig kommer spørgsmål nr. 2, nemlig ” Hvad skete der med de to søstre, som sejlede til USA?”
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har foreløbig selv lavet en eftersøgning på Rötter´s ”Anbytarforum” og spurgt efter Charlottes forældre og søskende. Der er flere tusinde eftersøgninger, og det er nok tvivlsomt, om jeg får svar. Jeg er nu heller ikke sikker på, om man kan stille den slags spørgsmål i Anbytarforum.

Jeg har også rette henvendelse til Kronoberg läns genalogiske forening med samme spørgsmål. Der er måske større chance her.

Måske kan du finde ud af noget?
Venlig hilsen og foreløbig mange tak
malerole

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-06-04 19:42

Hvis du har de to søstres navne kan du være heldig at finde dem på FS. evt. under døde, det kræver dog du har deres fornavne.
Du skriver
Jeg har også rette henvendelse til Kronoberg läns genealogiske forening med samme spørgsmål. Der er måske større chance her.
De kan hjælpe du har jo både fødselsdag og udrejse fra Sverige på Charlotta Hellgreen .

Angående de 2 søstre det kan være Else og Ingrid Helgren,der er udrejst,hvem siger de ikke bare har opgivet hvor de kommer fra, osv.
Når og hvis du finder deres forældre finder du måske også navnene på søstrene, den vej kommer du videre og får svar på dine ? angående søstrene.

Du kan være heldig med svar på dit ? på Røtter, de hjælper hvis de kan.

Derudover er der et par søgemuligheder i Sverige , du får adresserne her ,tjek dem det kan være du er heldig og finder dine aner.

http://www.genealogi.se/roots/
http://www.genealogi.net/soka.htm

http://www.molndal.se/bibl/xl.htm

http://www2.db.dk/ns/slaegt.htm#Sverige

held og lykke
Senta