/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Norman firewall
Fra : BerndJ
Vist : 468 gange
100 point
Dato : 11-06-04 11:14

Har igennem nogle måneder haft Norman antivirus og deres firewall. Alt har - tilsyneladende - fungeret perfekt siden jeg installerede det.

Har jævnligt brugt internettet til at høre radio (samtidig med at jeg har arbejet med pceren). Også dette har fungeret perfekt. Men for et par dage siden popper et spørgsmål ("Vil du tillade ... ?") op via Normans firewall i samme øjeblik jeg forsøger at "tænde" for radioen (Internet). Da radio via Internet HAR fungeret fint, svarer jeg "nej" (det kunne jo være noget snavs - vil hellere være på den sikre side).

Siden fungerer radio (via Internet) ikke!! Og jeg kan ikke, ved hjælp af Normans sparsomme manual se, hvordan jeg ophæver den restriktion (som jeg jo selv har etableret ved at sige "nej").

Er der nogen som kender Norman firewall så godt at hun / han kan forklare mig hvad jeg skal gøre??

På forhånd mange tak!

Kommentar
Fra : popper

Dato : 11-06-04 12:23

Hvis du abbonere på norman via tdc er mit rådtil dig, spørg hos tdc., de ved med garanti hvad du skal gøre, har iøvrigt selv norman men jeg har tilgengæld ikke haft problemer med norman firewall.Den har stoppet alt snavs der har været på vej ind i min pcer

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-06-04 13:04

Elendig bruger manual! Fandt en på nettet! Så vidt jeg kan se skal du ind og redigere nogle regler! Nu oplyser du bare ikke om det var en blokade af en cookie, webside, eller hvad det lige var du blokerede. Men prøv at led under regler og check evt. din log for at se hvad det var du blokerede!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-06-04 13:30

Tryk på det lille "N" i ruden ned ved uret.
vælg Norman personal firewall
Stop firewall og start firewall (husk at starte igen)
Nu forsvinder de regler du har sat op >>husk for denne sesion<< og du skal så tillade forskellige ting igen efterhånden.
Hvis du er usikker på et "nej" så lad det være "kun for denne sesion"
Den har stoppet 3 stk netsky og lidt andet krams.
Emesen.
Der selv bruger den, selv om den er lidt besværlig.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 11-06-04 13:51

Hej emesen,

har fulgt dit råd til punkt og prikke (det lød så nemt og ligetil) ... men desværre - det har ikke afhjulpet og givet mig min net-radio tilbage. Har - selvfølgelig - imellem 'stop - start firewall' lukket ned for pcen, og tændt igen, men det hjalp ikke.

Til ted,
jeg kan desværre ikke huske om det var en blokade af cookies, webside eller hvad det nu kan have været. Og da hændelsen skete for nogle dage siden kan jeg desværre heller ikke i loggen se, hvad jeg har blokkeret for (jeg ved godt det er "dumt" gjort af mig, mildest talt --- men sådan er det nu jo engang).

Hvis da ikke er andre løsningsforslag / hjælp på vej, skal jeg næste uge følge poppers råd og henvende mig til TDC for at bed om hjælp. Måske har Norman selv en online-support (det har jeg endnu ikke ledt efter).

Forløbig tak for hjælpen jer alle 3.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 11-06-04 14:47

http://www.norman.com/no/
Det er ganske vist et norsk program tror jeg nok.
men det meste er på engelsk.
http://www.norman.com/Support/FAQs/Norman_Personal_Firewall/no
Hvis du finder på at afindstallere Norman og har glemt din nøjle,
så står den i "N" >konfiguration>indstallationsinstillinger>fanen installer
Prøv lige "N" >Norman personal.....>beskyttelse>har du tilladt cookies
Emesen.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 11-06-04 15:09

Hej emesen

skide godt - jeg synes jeg kommer videre nu - har sendt en email med problembeskrivelsen til Norman's support - har checket om jeg tillader cookies (og der står: alle cookies tilladt) - takket være at have fundet nøglen kan jeg jo (i sidste instans) afinstallere og geninstallere via TDC's hjemmeside (som vist nok guider mig videre til Norman). TAK for hjælpen - mon ikke du skal have pointene ?? jeg skal nok skrive hvordan det endte - foreløbig tak endnu engang!!

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 11-06-04 15:14

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 14-06-04 12:20

Til emesen

Her, som lovet og til alles orientering, Norman's svar på min email:

"Nulstil firewallen således...

Tryk på Norman-ikon -> Konfigurationseditor og fjern markering ved Personal Firewall. Tryk på Gem og Luk.
Genstart computeren.
Tryk på Norman-ikon -> Konfigurationseditor og sæt markering ved Personal Firewall. Tryk på Gem og Luk.

Firewallen bliver installeret i baggrunden. Når installationen er færdig bliver du bedt om at genstarte - gør dette (på opfordring).

Efter genstart bliver du spurgt om du vil importere gamle firewallregler...svar Nej til dette og start på en frisk...(følg Freshies Assistant)

Med venlig hilsen / Best regards

Norman Support, Danmark

_______________________________
Norman Data Defense Systems A/S
Blangstedgårdsvej 1
DK-5220 Odense SØ
Tel: (+45) 63 11 05 08
Fax: (+45) 63 13 39 01
Support: (+45) 63 11 88 90
E-mail: support@normandk.com
Web: http://www.norman.no/dk/

MEN MIN INTERNET - RADIO fungerer stadigvæk IKKE - hvad kan der være galt??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-06-04 14:14

BerndJ - ja nu er det så også mig der takker - den vil jeg gemme.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-06-04 14:17

Men hvilket program bruger du til internet-radio.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 14-06-04 23:58

Internet Explorer 6.0.2800. og Win xp.

WWW.DR.dk i ve. side øverst valg mellem forskellige radiostationer.

MEN det har fungeret perfekt og helt stabil i flere måneder indtil hændelsen som er beskrevet den 11.06. (øverst på denne side). Jeg har slået firewall helt fra, genstarte pcen, men problemet var der stadig!!! Altså kan det jo ikke være Norman's "skyld".

Kan det nytte noget at kontakte Danmarks Radio?? Næppe??

Måske skulle jeg åbne spørgsmålet igen her hos KANDU (men hvordan åbnes et spørgsmål som er lukket?)?