/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Udfordring
Fra : calista
Vist : 435 gange
175 point
Dato : 11-06-04 09:12

Hvordan skriver jeg på en pæn og sober måde (- og let forståeligt), et indlæg til vores lokale beboerblad, omhandlende nogle børns manglende forståelse for, forskellen på "dit og mit"?
Problemet er, at der er en gruppe børn, der "låner" udendørs legetøj, men "glemmer" at aflevere det tilbage. Et par eksempler:
Min veninde og jeg er på legepladsen(i mandags) med vores børn, vi har taget en del sandting med ud, børnene kørte ræs på deres plastikknallerter. Knallerterne bliver parkeret under klatrestativet og der leges nu med sand og sandting. (- Vi sidder på bænken en spytklat fra sandkassen)
Flere gange må veninden og jeg bede en lille gruppe unger, om at aflevere ting tilbage til vores egne børn. Legetøjet bliver snuppet ud af hænderne på vores unger (primært fra min venindes 2- årige søn) Pædagogiske som vi er, og med respekt og forståelse for andre etniske grupper, henter vi lidt mere legetøj og forklarer, at den lille gruppe af børn, godt må LÅNE spandene, skovlene og sandformene, de skal blot lægge det tilbage. Legen fungerer mellem dem alle.
Min mindste søn skal på toilettet, og jeg går med ind og hjælper ham (veninden er stadig på legepladsen)
Da jeg kommer tilbage er min veninde voldsomt gal. To store unger snakkede med hende, og mens det stod på, forsvandt mange sandting, samt min søns plastikknallert. Intet spor af den lille gruppe børn. De er som sunket i jorden!
Igår sidder vi så igen på legepladsen. Jeg ser en lille dreng køre rundt på en knallert, der ligner min søns. Går over til ham og kigger på knallerten og ganske rigtigt, min søns navn står på den, med vores adresse på. Flere unger kommer til og siger, Hallo dame, det er ikke din knallert. Nej, det er min søns! forklarer de lidt større af dem, at der står ALEXANDER på knallerten og at han er min osv osv.. De vil ikke lade mig tage den.. Løfter så den lille dreng af knallerten og tager den. ( - her er jeg efterhånden godt gal i skralden!)
Nå, men jeg sætter så knallerten i vores have (- vi har hegn og havelåge omkring haven) Aftenen går, og da jeg er på vej i seng, hører jeg havelågen gå på (- den knirker og binder), på med en t- shirt og så ellers ud. Der står to unger i min have, med grabberne i kassen med legetøj, de sponser afsted da de ser mig, og der mangler fire spande og en del skovle
Jeg ved hvor ungerne bor, og jeg kender deres families situation ( er jo medlem af beboer- organisationen) så derfor vil jeg hellere skrive et pænt indlæg til vores beboerblad, fremfor at snakke med forældrene (- som så heller ikke er helt gode til dansk)
Jeg må pointere, at jeg synes det er ok, at mine unger låner deres legetøj ud, det skal blot afleveres tilbage!
Nå, men jeg møder så en beboer her til morgen, og hun er SKIDESUR, hendes børns legetøj er også forsvundet fra deres have. Vi fandt det i en sandkasse i den anden ende af bebyggelsen.
Var der nogen af jer, dejlige mennesker, der har forslag til, hvordan jeg formulerer det indlæg?
Hov, må hellere fortælle, at jeg blandt ungerne går som Tingbjergs sureste kælling! MUHAHAHA

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-06-04 09:21

Tillykke med det evige problem. - Egne børn og andres unger. -
Børn går som regel af med sejren, de er eksperter i at spille voksne
ud mod hinanden. At skrive i bladet kan have modsat effekt.
At udligne kulturforskelle kan tage et par generationers tid.
Dine oldebørn har nok lært lektien.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-06-04 09:58

Det minder mig om, ar jeg lånte nogle anders and-blade ud til en skolekammerat ........... for 44 år siden, jeg har ikke fået dem tilbage.

Spøg til side, jeg er som Teil bange for, at det får en negativ effekt at du skriver i beboerbladet. Ville det ikke være bedre at taget emnet op på et beboermøde i stedet for ?, det er umuligt at få børn i denne alder til at forstå, hvad der er dit og mit, og nogle forældrer er komplet ligeglade. De går nærmest efter devisen "Hvad det er dit, er også mit", og det er holdning man ikke med et knipseslag kan få bugt med.

Og hvem siger at de dit indlæg måtte være rettet mod, overhovedet læser indslaget?

Prøv at tage en "fornuftig" snak med pågældende forældrer i stedet for, hvem ved, måske nedgraderes du til kun at være den "næstsureste" kælling.

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 11-06-04 10:02

Tror det virker bedre at snakke direkte med forældrene. Det kan nok være lidt ubehageligt, men hvis du siger de ikk er så gode til dansk, er det nok bedre at snakke med dem så du ved de har forstået - chancen for de læser bladet er nok ikk så stor.
Men held og lykke med det hele. Hvis alt andet går galt må du bare gi de skide unger et møgfald og en tur op i flagstangen med hovedet nedad

Kommentar
Fra : calista

Dato : 11-06-04 10:04

Hehe, jeg tror aldrig jeg slipper af med prædikatet som den sureste kælling

Vi har haft lignende problemer oppe på vores beboermøder, desværre møder der kun "danskere" op. Dvs, at ingen !! af vores etniske beboere møder op. Vi (eller nogle af os) gør ellers hvad vi kan, for at tale så det kan forståes af alle. Og ellebye, du har nok ret, de læser sikkert ikke beboerbladet!
Har bare så meget galde jeg skal have ud, det er sgu da synd for vores unger, når deres elskede legetøj er væk!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-06-04 10:12

Vi danskere gør nok den fejl at invitere vores nye naboer ind på vores boldgade.
På den måde er og bliver de, - de fremmede -
Hvis de fik lov til at præsentere sig, arrangere en aften og fortælle noget om deres
kultur. Det åbner en dør til en mere åben hverdag mellem parterne.
Når børn ser at voksne har det godt sammen, har det indflydelse på deres adfærd.
Dit problem kan ikke løses isoleret.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-06-04 11:02

Det tror jeg ikke du over for visse grupper kan gøre på en pæn og sober måde uden at du af "forurettede" bliver anklaget for fremmedhad og racisme. Og selvfølgelig kan det lade sig gøre at lære børn forskel på dit og mit, det handler kun om vilje og respekt for det samfund der har budt filk velkommen her. Ved godt at nogen vil opfatte det her som racisme, men synes efterhånden at visse grupper har udvist store evner på det kriminelle område, og alting starter i det små, f.eks ved at ungerne slipper afsted med at stjæle fra hinanden uden konsekvenser.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-06-04 11:08

Citat
det handler kun om vilje og respekt for det samfund der har budt filk velkommen her.

Ja det er jo så ligetil, bare de forbandede indvandrere ville forstå det.
Jeg undrer nu om de føler sig velkomne her.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-06-04 11:09

Jeg vil mene der ikke er andet at gøre end at tage problemerne op når de opstår. Nu er jeg ikke børne-/ungdomspædagog, men voksenpædagog. Var det voksne mennesker det handlede om kunne det måske løses ved en skriftlig henvendelsde; ikke i beboerbladet, men ved en husstands omdelt skrivelse.

Du kan da godt prøve med en henvendelse til forældrene, men jeg vil tro man opnår en større forståelse hos både børn og forældre ved at løse konflikterne en ad gangen efterhånden som de opstår. I modsat fald tror jeg det er svært at få budskabet igennem. De fleste vil nok straks gå i forsvarsstilling og påstå der ikke er problemer af denne karakter i netop deres familie.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-06-04 11:15

Ps. I den aktuelle situation du beskrev i dit spørgsmål, ville jeg have hendvendt mig til forældrene og sige til dem; de måtte forklare deres børn at tyveri og indtrængen på privat grund er strafbart her i landet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-06-04 11:24

Teil, jeg forstod udmærket hensigten med dit indlæg, men hvorvidt nogen føler sig velkommen handler vel i bund og grund om, at man "får hvad man beder om".

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-06-04 11:37

Nej dova.
Det handler om møde mellem mennesker.
Det handler om at respektere andre mennesker.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 11-06-04 13:18

Nå, jeg vil uddybe lidt nærmere. Det drejer sig om en mindre gruppe af enlige somaliske kvinder med mange børn. Problemet er, at når deres børn tages i et eller andet snavs, fatter de ikke en brik dansk. Møder man dem på vores weekend torvemarked, så kan de godt prutte om prisen. På dansk.
Men der er undtagelsen der bekræfter reglen her: Hun er også enlig mor, 26 år, 4 børn (- alle drenge) og somalier. Da jeg traf hende første gang, havde hun haft lejet vores fælleshus, gulvet var ødelagt og der var ubeskriveligt svinsk. Hun havde ikke forstået kontrakten og forstod heller ikke hvorfor, hun ikke fik penge tilbage (depositum) Møder hende så igen efter 3 måneder, nu snakker hun dansk til husbehov. Og hun kom til mig, for at få hjælp med at udfylde opskrivningen til hendes yngstes vuggestue. Idag taler hun flydende dansk, går i "almindeligt" tøj og hendes børn fungerer sammen med vores. Hun er desværre blevet frosset ude af det somaliske fællesskab.
Det jeg vil gøre i aften, er at kontakte den mandlige leder ( han kalder sig selv for høvding!) og tage en snak med ham om de ting vi oplever.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-06-04 13:35

Teil hvis du nu bliver inviteret hjem til nogen hvor du måske stjæler deres ting og i øvrigt opfører dig temmelig uhensigtsmæssigt i forhold til hvad man normalt forventer af "gæster", er jeg sikker på, at vedkommende heller ikke har lyst til at fortsætte bekendtskabet med dig. Selvfølgelig er der OK mennesker mellem indvandrere og flygtninge, bare synd at de må lide under de andres manglende respekt for det samfund de har valgt at slå sig ned i.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 11-06-04 13:39

Dova, jeg tror faktisk ikke det handler om manglende respekt for samfundet, men derimod uvidenhed eller manglende indsigt/forståelse!
Hvor er VORES respekt for dem henne? Min umiddelbare reaktion var klart elendige fremmed osv, velvidende at den reaktion ikke ligefrem virker fremmende for integrationen imellem os og dem.
Nu var det her indlæg ikke ment som en debat om flygtninge generelt, men et spørgsmål om hjælp.. Den er stadig ikke rigtigt kommet, så jeg lader dette stå åbent lidt endnu.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-06-04 13:47

Calista efter at have læst dit seneste indlæg, vil jeg sige at jeg tror du kommer til at løbe panden mod en mur. Somalier børn bliver fra de er små opdraget til kun at respektere hvad farmand siger. Og bare det, at du fortæller at ikke særligt gamle børn løber alene ude sent om aftenen, viser jo også tydeligt mødrenes manglende evne til at holde styr på selv små børn. Og måske forstår de mere end du tror men har bare ikke myndighed til at gøre noget ved det ud fra deres plads i hierakiet.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 11-06-04 14:13

At du går hen og løfter ungen op af din søns plasticknallert er helt perfekt.
Jeg ville nok konfronterer moderen (nu hun er blevet så god til dansk) at hun skal lære hendes børn forskel på dit og mit. At gå ind i din have og fjerne legesager, er tyveri, og kan anmeldes.

Et indlæg i jeres beborblad gør ingen skade, tværtimod, måske er der flere som føler sig generte af samme proplem - opslag i opgangene (hvis du bor i blok)

Vi skal alle leve i fordragelihed - men det er desværre ikke alle (især indvandre) som forstår dette - vil helst ikke klandre nogen - men hva siger man " skik følge eller land fly"

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 175 point
Dato : 11-06-04 16:06

calista -> Forstå at når du møder 'høvding' er du pr. automatik underlagt det somaliske kvindesyn, så du gør klogt i at tage en mandlig 'kollega'/mand med, da 'høvding' ellers vil miste ansigt i det Somaliske samfund !!!

Fremlæg problemet, men inden 'høvding', når at svare bør din mandlige part gå ind og forklare hvad du sagde. Det betyder ikke noget han bruger samme ord, men 'høvding' skal kunne gå til 'sit folk' og fortælle han er nået til forståelse med 'Manden i huset'.

Det hedder deltager logisk pædagogik og er ofte den eneste måde vi forskellige kulturer kan mødes i fælles dialog og løsning af et problem. At stå stejlt på sit og sine normer er frugtesløst.

Jeg håber du tager dette råd alvorligt ???

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 11-06-04 16:12

OH MY GOD, Molo!!
Den havde jeg ikke lige overvejet!
Jeg tror jeg vil gøre følgende
1: Lade være med at skrive indlæg til beboerblad.
2: Diskutere problemstillingen med vores beboerformand, en ældre respekteret herre
3: Sende ham ned til høvdingen!

Og så ellers være åh så pædagogisk korrekt, når der leges på legepladsen
Ofte ender det jo med, at os der rent faktisk GÅR med ungerne på legepladsen, sidder med 10- 15 unger om os.

Så, tak for svaret Mol

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-06-04 16:19

Perfekt calista. Det er sådan man mødes på 'midten'

..mvh. en 'nybagt Radikaler' fra Ama'r, der meldte sig ind i partiet igår

</BEVAR CHRISTIANIA>

Kommentar
Fra : calista

Dato : 11-06-04 16:32

Molo, jeg anede ikke radikalerne var FOR bevarelse af staden?!
(- sidenote: hvor får man fat i en sweathirt med BEVAR CHRISTIANIA?? De er fede! Altså uden selv at skulle bevæge sin popo derud)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-06-04 17:36

calista -> Den fås i Indkøberen på Christiania eller i Nyt Forum sammesteds 60 kr.

..ellers kan den erhverves bl.a. herfra : http://www.sitecenter.dk/jazz-club/tingogsager/

Det er på tide at nogen rusker lidt op i Det Radikale Venstre, så hvorfor ikke mig ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-06-04 17:50

'VORES' hjemmeside : http://www.christiania.org/

<BEVAR CHRISTIANIA>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-06-04 17:53

Ps. De fleste steder (Christiania inklusive) er Sweat-shirten (...også den med hætten) udsolgt !!!! ...men T-shirten kan stadig fås

</MOLOKYLE>