/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Selvtægt
Fra : hjkofoed
Vist : 607 gange
50 point
Dato : 11-06-04 00:11

Skal det virkelig være strafbar selvtægt, når en far stikker et par utilpassede unge voldsbøller, der torterer hans søn, en på kassen?
Vil nogen være med til, at bekæmpe dette vandvid?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 11-06-04 00:18

Ja !
/PG

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 11-06-04 00:23

Selvfølgelig skal det være strafbart, vi har igennem mange år forsøgt at opretholde et retssamfund, dette vil blive skudt i sænk hvis selvtægt bliver lovlig, den logiske kosekvens af en legalisering vil blive optrapning af vold i hverdagen, og hvem ønsker det?

Skal vi kæmpe for noget, skal det i højere grad være flere ressourcer til politiet, således at de kan overkomme at efterforske disse sager, og dernæst skal vi kæmpe for en stramning af strafferammen for især vold, således at de føromtalte utilpassede unge voldsbøller mærker en konsekvens af deres handlinger, en vred far (Og jeg forstår udmærket lysten til at pande svinene et par på skallen) der banker dem vil udelukkende gøre dem til martyrer i egne kredse, og i yderste konsekvens føre til et hævntogt mod både den selvtægtende (er det et ord??) far og resten af hans familie

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-06-04 00:25

Det er selvtægt selv om det kan synes uretfærdigt. Jeg ved ikke om det er så vanvittigt, for et eller andet sted må man sætte en grænse ellers tror jeg det ville gå helt over gevind med folk der "afstraffer" andre for diverse overtrædelser. Om lovgivningen så skulle ændres på visse områder er en helt anden snak. Men mange gange forstår jeg godt når folk bliver frustreret over de latterligt små straffe, som især folk der begår vold, bliver idømt.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-06-04 01:31

Offerets far gennembankede netop ikke bøllerne. At stikke dem hver én på kassen, opfatter jeg vel nærmest som en umiddelbar reaktion, der vel nærmest må betegnes som naturlig for en far,der ser sit barn mishandlet, og langt mindre end bøllernes forbrydelse. Helt anderledes havde det stillet sig, hvis der havde været tale om en veltilrettelagt straffeekspedition.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 11-06-04 01:40

Der er jo ingen der siger at han har gennembanket dem, og det er da klart en menneskelig rekation, men jeg mener stadig ikke de nkan forsvares i et retssamfund

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-06-04 01:49

Hej Better,
God argumentation, for det er naturligvis svært, at finde grænsen mellem naturlig reaktion og selvtægt. Men "det politisk korrekte" bliver efter min mening helt umenneskeligt, når man vil straffe en reaktion, der er langt mildere end den forbrydelse, der førte til reaktionen.
HJ

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 11-06-04 01:52

Og i hele historien mangler der oplysninger om hvilke konsekvenser handlingen der førte til selvtægt fik for de implicerede

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-06-04 01:58

Det var omtalt i TV2 nyhederne, så vidt jeg husker. Jeg mener at både far og søn får psykologhjælp, og at faderen pt. er sygemeldt på grund af episoden.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 11-06-04 02:02

Og hvad med de utilpassede unge voldsbøller?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-06-04 02:07

Det blev der ikke sagt noget om.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-06-04 02:09

Guild,
Hvilket af spørgsmålene gjaldt dit svar?
HJ

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-06-04 02:10

Nok for nu, har en dag om 5 timer
HJ

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 11-06-04 02:58

vold avler vold længere er den ikke *S*

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 11-06-04 03:40

Jeg sidder og undrer mig over hvorfor faderen skal have psykologhjælp ??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-06-04 08:24

De to håbefulde unge drenge (13 år) sker der ikke en bønne med. De er under den kriminelle lavalder og kan således ikke retsforfølges. Iflg de lokale medier er sagen overbragt til de sociale myndigheder, så der får de nok en løftet pegefinger. At man til gengæld kan straffe faderen, er jo klart nok. Vold er vold. Dog er min personlige mening at stridserne klart burde feje sådan et pat lussinger ind under bagatelgrænsen. Handlinger som den de to har begået, sætter spørgsmåltegn ved det realistiske i begrebet kriminel lavalder.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 50 point
Dato : 11-06-04 09:01

Der ligger to ting i dit spørgsmål, en impulsiv handling hvor du reagere med det samme, og en overlagt handling hvor har haft 5-10 sekunder til at tænke tingene igennem.

Den første handling er undskyldelig, men den anden er og bliver selvtægt, som er ulovligt. At man så har lyst til at gøre det, er noget andet, men selvtægt er ikke tilladt uanset hvad.

ellebye

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-06-04 10:10

...sender man ikke et utroligt dårligt signal til de grimme knægte - nu ved de, at de kan slippe godt fra hvad som helst.
Selvtægt må ikke finde sted, men skal vi bare acceptere, at en gruppe børn kan terrorisere ustraffet?????????????

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 11-06-04 10:16

Vi skal ike nødvendigvis acceptere deres adfærd, men det er et spørgsmål om en politisk påvirkning, vilkårene ændrer sig, og tidligere var 13-årige drenge med sociale problemer nogle banditter fordi de lagde hundelort på naboens trappetrin, i dag skyder de ham ned fra en forbikørende stjålen bil.

Det handler vel om at få nedsat den kriminelle lavalder

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-06-04 10:28

Det handler også om at en på skrinet har respekt med sig.
Samtaler om dit og dat, griner ungerne af.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-06-04 10:30

BP - der kunne vi blive meget enige. Gå en tur i hvilken som helst større by, og se horder af knægte rende rundt og opføre sig alternativt. Beklageligvis ofte hvalpe der er en kende mere solbrændte end de normale nordeuropæiske. De er fuldstændig bevidste om at de er urørlige, idet politiet bare kan køre dem hjem til forældrene - og det var så det. Det er klart at den forråelse der spreder sig i samfundet er et onde, men en metodik til at mindske dette, kunne være nedsættelse af den kriminelle lavalder, hvorefter samfundet ville have mulighed for at yde en konsekvens overfor ungerne. Ofte hører man netop utilpassede unge klage sig over at der ingen konsekvens er. Inden nogen flyver helt op over det racistiske islæt i dette indlæg, er jeg fuldt ud klar over at vi er rimeligt selvforsynende med dumme unger. Men fakta er, at en nydanskerne (eller hvad man nu vil kalde dem), beklageligvis er stygt overrepræsenteret i statistikkerne.

Hvor jeg bor, har der været temmelig voldsomme sammenstød mellem nydanskere og de danske hvalpe. Det er så de lidt ældre der er tale om - og dem kan man jo bure inde - hvilket også sker. Men det eskalerer helt klart.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-06-04 10:31

..hvor langt ned bør den kriminelle lavalder så sænkes.
Jeg har boet i en jysk landsby hvor 10 årige drenge, sammen med ældre, hærgede rundt til langt ud på natten og ifølge pressen bruges de ganske små knægte som håndlangere.
Jeg har fået ridset min nylakerede bil af en 7 årig fordi hans storebror var sur på mig (de er ikke uskyldige for det blev udført efter en trussel, som ikke kan bevises og det blev gjort som et uheld ved leg) ... Hvor stopper vi.
Hvad med det gamle system hvor forældrene tog vare på de uvorne unger - idag forsvarer de dem uanset hvad.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 11-06-04 10:36

Den sidste kan jeg godt lide.... Der er jo desværre en stigende tendens til at forældre overlader ansvaret for deres børns opdragelse til samfundet, og det er måske i virkeligheden der vi skal starte.

Udvid lovgivningen så forældre kan straffes for deres børns handlinger, og her mener jeg en straf der svarer til den forbrydelse ynglen har begået, i tilfældet med de 13 årige drenge der øver vold, skal forældrene simpelthen afsone voldsdommen, i mellemtiden må børnen jo så anbringe på en institution, og efter afsoningen kan der så tages op til overvejelse om børnene skal have lov til at komme hjem igen, vi taler jo i givet fald om et hjem hvor begge forældre har domme for vold, og det kan vel ikke anses for et passende hjem for børn.

Indfør ovenstående, og se om forældrene så ikke lærer at tage vare på deres unger

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-06-04 10:53

Jeg er meget enig og mener, at det er på tide, at man justerer ind efter den faktiske udvikling selv om mange vil finde det stødende mod deres retsopfattelse.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-06-04 10:54

Tjaae Brabrand Boligforening truer forældre til unger der ikke kan opføre sig ordentlig med udsmidning fra lejligheden. Det skulle efter sigende også hjælpe. Heller ingen tvivl om at udvisning er en parameter der hjælper på de etniske danskere.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 11-06-04 11:31

Diskussionen er vist ved at tage en drejning der i højere grad handler om integration end om utilpassede unge

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-06-04 11:39

Åh ja, min fejl - undskyld. De to hvalpe fra Harlev skulle vist være "blå-øjede". Kender nogen i Harlev. Skal lige huske at blive opdateret med lidt flere fakta, for nu ligesom at snage lidt.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-06-04 20:47

Hej 3773
Det er netop dit indlæg om bagatelgrænse, jeg mener dækker faderens handling, set i lyset af mishandlingen.

HJ

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 12-06-04 00:10

Jeg takker for de mange gode indlæg og vil især fremhæve

Dova: Det er selvtægt selv om det kan synes uretfærdigt. Jeg ved ikke om det er så vanvittigt, for et eller andet sted må man sætte en grænse ellers tror jeg det ville gå helt over gevind med folk der "afstraffer" andre for diverse overtrædelser. Om lovgivningen så skulle ændres på visse områder er en helt anden snak. Men mange gange forstår jeg godt når folk bliver frustreret over de latterligt små straffe, som især folk der begår vold, bliver idømt.

3773: De to håbefulde unge drenge (13 år) sker der ikke en bønne med. De er under den kriminelle lavalder og kan således ikke retsforfølges. Iflg de lokale medier er sagen overbragt til de sociale myndigheder, så der får de nok en løftet pegefinger. At man til gengæld kan straffe faderen, er jo klart nok. Vold er vold. Dog er min personlige mening at stridserne klart burde feje sådan et pat lussinger ind under bagatelgrænsen. Handlinger som den de to har begået, sætter spørgsmåltegn ved det realistiske i begrebet kriminel lavalder.

ellebye: Der ligger to ting i dit spørgsmål, en impulsiv handling hvor du reagere med det samme, og en overlagt handling hvor har haft 5-10 sekunder til at tænke tingene igennem.

Den første handling er undskyldelig, men den anden er og bliver selvtægt, som er ulovligt. At man så har lyst til at gøre det, er noget andet, men selvtægt er ikke tilladt uanset hvad.

BjarneD: ...sender man ikke et utroligt dårligt signal til de grimme knægte - nu ved de, at de kan slippe godt fra hvad som helst.
Selvtægt må ikke finde sted, men skal vi bare acceptere, at en gruppe børn kan terrorisere ustraffet?????????????

Teil: Det handler også om at en på skrinet har respekt med sig.
Samtaler om dit og dat, griner ungerne af.

Better_Perf.: Den sidste kan jeg godt lide.... Der er jo desværre en stigende tendens til at forældre overlader ansvaret for deres børns opdragelse til samfundet, og det er måske i virkeligheden der vi skal starte.

Udvid lovgivningen så forældre kan straffes for deres børns handlinger, og her mener jeg en straf der svarer til den forbrydelse ynglen har begået, i tilfældet med de 13 årige drenge der øver vold, skal forældrene simpelthen afsone voldsdommen, i mellemtiden må børnen jo så anbringe på en institution, og efter afsoningen kan der så tages op til overvejelse om børnene skal have lov til at komme hjem igen, vi taler jo i givet fald om et hjem hvor begge forældre har domme for vold, og det kan vel ikke anses for et passende hjem for børn.

Indfør ovenstående, og se om forældrene så ikke lærer at tage vare på deres unger

Det er svært at vælge, og jeg vil gerne lade spørgsmålet åbent lidt endnu: Hvordan kommer vi videre? Hvordan kan vi påvirke lovgivningen til et mindre afstumpet samfund?

HJ

Godkendelse af svar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-06-04 00:47

Tak for svaret ellebye.
Jeg håber, du har set min sammenfatning, det var et utroligt svært valg, men du rammer min egentlige problemstilling. Næste spørgsmål er så: Hvordan påvirker vi så lovgivningen, så lovgivningen bliver menneskelig?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-06-04 01:07

Det er et godt spørgsmål, men lad mig lige sige lidt om ens egne børn.
Jeg ved godt, at det i dag er forbudt at revse sine børn, men fra at give dem en i enden, eller et par slag over fingrerne, har aldrig skadet, og vil det heller ikke fremover.

Når man fratager specielt forældrer denne milde form for "afstraffelse" hvordan skal man på en bestem måde sætte grænser. Børn ønsker hele tiden at gå eet skridt videre, det gælde selfølgelig også unge mennesker, men havd hjælper det blot at blive ved med at sige " Det må du skam ikke lille Peter", nej her hjælper een over fingrerne bedre.

Se blot 70-generationen hvor forældrernes børn måtte alt, i den sidste ende svider det til samfundet som helhed, at man ikke må bruge mere håndfaste måder at sætte normerne på. Og alt andet lige mener jeg at et klap i enden er bedre ned psykisk "totur", hvor man kan gå dagevis, og være sur over en handling, så hellere "betaling ved kasse et".

Og helt det samme kan man sagtens overføre til unge mennesker i 10-14 års alderen, de prøver jo også grænser af, og hvis man ikke må handle hvis de bryder samfundets normer, så kender de heller ikke grænserne som voksne.

Personligt tror jeg det kun er et spørgsmål om tid, før en form for revelse bliver genindført, og jeg tror nok der foregår mere på en politistation end modstandere er vidne til, og kun godt for det.

ellebye

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-06-04 11:36

Hej ellebye, dette spørgsmål lukker snart, men der er stof til megen videre dialog. Har du eller andre lyst, kan jeg nås på hjkofoed@hotmail.com

Endnu engang, tak til alle

HJKofoed