/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Blandings forholdet på Roundup
Fra : hschak
Vist : 5733 gange
50 point
Dato : 10-06-02 12:15

Hejsa jeg vil gerne høre om der er nogen der kender blandingsforholdet på ROUNDUP (tror det er stavet rigtig) (-:

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 60 point
Dato : 10-06-02 12:32

Hej

Du skal nok slippe for alle mine meninger og formaninger omkring at lade være med at bruge Roundup !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Der er jo forskel på styrken i Roundup. Er det den Gift til Havebrug du skal anvende så hedder den 60g/L der er blandingsforholdet: 1,2-1,5 liter til 10-15 liter vand, som strækker til ca. 500 m2.

Landmandsroundup er en meget stærkere Gift den hedder 360g/l.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-06-02 11:12

On Mon, 10 Jun 2002 10:14:32 GMT, "hschak" <hschak.news@kandu.dk> wrote:

>Hejsa jeg vil gerne høre om der er nogen der kender blandingsforholdet
>på ROUNDUP (tror det er stavet rigtig) (-:

Det står på dunken. (Det skal det i hvert fald gøre). Ellers er det 3-5
liter pr hektar.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

Godkendelse af svar
Fra : hschak

Dato : 10-06-02 13:32

takker mange gange....... men hvis man nu endelig skal bruge noget """Gift""" så er Roundup vel det bedste ikke.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-06-02 14:49

> Hejsa jeg vil gerne høre om der er nogen der kender blandingsforholdet
> på ROUNDUP (tror det er stavet rigtig) (-:
>

1:25, altså 1 liter RoundUp bliver til 25 liter, hvis du altså køber den
koncentrerede til ca. 400 kr./liter i byggemarkedet.
Du kan også sige 40 ml i 1 liter vand, så hvidt jeg husker kan der
netop
være 40 ml i den specielle prop. Det står vist på flasken.

Mvh.
Bent E.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-06-02 16:31

"hschak" <hschak.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:cV_M8.29145$N46.1042651@news010.worldonline.dk...
> Hejsa jeg vil gerne høre om der er nogen der kender blandingsforholdet
> på ROUNDUP (tror det er stavet rigtig) (-:

1:10000 så forurener det ikke så meget.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-06-02 17:19

On Mon, 10 Jun 2002 17:31:15 +0200, "Kai Hoffmann"
<kai@hoffmann.slet-dette.cc> wrote:

>> Hejsa jeg vil gerne høre om der er nogen der kender blandingsforholdet
>> på ROUNDUP (tror det er stavet rigtig) (-:
>
>1:10000 så forurener det ikke så meget.

Og så virker det heller ikke og dermed vil det _kun_ være svineri og
ikke til gavn.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-06-02 17:24

On Mon, 10 Jun 2002 15:48:47 +0200, "Bent E." <bentejo@dsa-net.dk>
wrote:

>> Hejsa jeg vil gerne høre om der er nogen der kender blandingsforholdet
>> på ROUNDUP (tror det er stavet rigtig) (-:
>
>1:25, altså 1 liter RoundUp bliver til 25 liter, hvis du altså køber den
>koncentrerede til ca. 400 kr./liter i byggemarkedet.
>Du kan også sige 40 ml i 1 liter vand, så hvidt jeg husker kan der
>netop
>være 40 ml i den specielle prop. Det står vist på flasken.

I princippet er det (næsten) ligegyldigt hvor meget vand der bruges. Det
det drejer sig om er at få delt den nødvendige mængde af midlet ud på
det angivne areal.

Skal der bruges 3-5 liter på en hektar, så kunne man godt sprøjte det ud
uden at blande det i vand - hvis man altså kunne sprede det så fint at
de 3-5 liter dækker den hektar. I praksis kan dette ikke lade sig gøre,
derfor blades det med vand. Man kunne også godt blande de 3-5 liter i
10.000 liter vand, men så skulle man sprøjte en liter væske ud på hver
kvadratmeter, det vil resultere i at det meste havner på jorden fordi
det ikke kan 'hænge fast' på planterne.

Det er altså ikke en bestemt mængde sprøjtemiddel til en bestemt mængde
vand. Det er en bestemt mængde sprøjtemiddel til et bestemt _areal_.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-06-02 17:37

"hschak" <hschak.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:cV_M8.29145$N46.1042651@news010.worldonline.dk...
> Hejsa jeg vil gerne høre om der er nogen der kender blandingsforholdet
> på ROUNDUP (tror det er stavet rigtig) (-:
>

Der er flere koncentrationer så du skal være meget forsigtig. jeg har noget
der skal blandes 20 ml til 10 l vand, altså 1:500.

Hilsen Aksel

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-06-02 23:18

> Der er flere koncentrationer så du skal være meget forsigtig. jeg har
noget
> der skal blandes 20 ml til 10 l vand, altså 1:500.
>
> Hilsen Aksel
>

Selvfølgelig skal man læse hvad der står på flasken.

Nu ved jeg ikke om det er godt/nødvendigt i dette tilfælde, men skade kan
det vel næppe: Bland en slat opvaskemiddel i, det skulle bevirke at midlet
breder sig bedre ud over bladoverfladen og dermed hænger bedre ved. Evt. kan
der derved bruges mindre vand, måske endda også mindre hormon/gift. Det er
iøvrigt klogt at pensle Roundup på, hvis man bruger en forstøver ender det
meget let et forkert sted.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-06-02 11:11

Og køber du touchdown som er et kopi, så koster det 200 kr/liter.

mvh

Søren Z

"Bent E." <bentejo@dsa-net.dk> wrote in message
news:1023716946.19577@dyrup.dsa-net.dk...
> > Hejsa jeg vil gerne høre om der er nogen der kender blandingsforholdet
> > på ROUNDUP (tror det er stavet rigtig) (-:
> >
>
> 1:25, altså 1 liter RoundUp bliver til 25 liter, hvis du altså køber den
> koncentrerede til ca. 400 kr./liter i byggemarkedet.
> Du kan også sige 40 ml i 1 liter vand, så hvidt jeg husker kan der
> netop
> være 40 ml i den specielle prop. Det står vist på flasken.
>
> Mvh.
> Bent E.
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-06-02 11:30

On Tue, 11 Jun 2002 03:10:47 -0700, "Søren Zoëga" <szoega@mail.dk>
wrote:

>Og køber du touchdown som er et kopi, så koster det 200 kr/liter.

et glyphosatmiddel kan fås meget billigere end det.

En kammerat fortalte mig lige i går at Touchdown ikke er tilrådeligt i
juletræskulturer. Der skulle være blandet et eller andet andet i
Touchdown?

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-06-02 15:51

I artiklen <q7kbgus3v75gl759u5r8rce9nvk9gmgk43@4ax.com>,
skrev Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>:

> En kammerat fortalte mig lige i går at Touchdown ikke er tilrådeligt i
> juletræskulturer. Der skulle være blandet et eller andet andet i
> Touchdown?

Ammonium(sulfat?). Det gør glyphosatmidlerne mere agressive. RoundUp Bio
indeholder ikke ammonium.

--
Helge.