/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sommerfuglebusk / træ
Fra : karin42
Vist : 2777 gange
50 point
Dato : 10-06-02 11:27

Vi flyttede vores sommerfuglebusk i efteråret og det gik godt - den kommer fint i disse dage ! nu kunne jeg godt tænke mig at behandle den rigtig godt i fremtiden .
Er der en der ved om blomsterne skal klippes af når de er færdige , eller skal de helst blive der til foråret ? tak for evt svar mvh Karin 42

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 10-06-02 11:29

Vi har aldrig beskåret vores og den blomstre mere og mere for hvert år.
God fornøjelse med sommerfuglene.
TulleTine

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 10-06-02 11:35

hej tulletine ! tak for dit svar - det lyder bare godt - og nemt ! mvh Karin 42

Accepteret svar
Fra : kjeldgaard

Modtaget 60 point
Dato : 10-06-02 11:48

Hej Karin

hvis man gerne vil have en storblomstrende sommerfuglebusk, er det beskæringen fremfor det at fjerne gamle blomsterstande, der giver resultatet. Det er bedst at skære nogle af de største og kraftigste grene af om efteråret/vinteren. Så har busken plads og energi til at sætte de nye skud, som vil bære blomsterstandene senere hen på sommeren.

Jeg har også undladt at beskære vores busk i en årrække og den blev kæmpestor og ret flot - men blomster var der efterhånden færre og færre af. De nye grenskud var nemlig ret korte og blomsterstandene var efter nogle år kun ca 8-10 cm lange og så ikke ud af ret meget. Og så måtte der en ret hårdhændet beskæring til forrige år, før der kom gang i kalorius igen. Nu venter jeg spændt på at se den i år.......

Lise

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 10-06-02 12:03

Hej

Der er delte meninger omkring hvordan en Sommerfuglebusk skal behandles

Jeg fik en Sommerfuglebusk for 4 År siden i Mor`s dags gave og vidste egentlig ikke hvordan jeg skulle håndtere evt. beskæring. Jeg søgte på Internettet og fandt dette link:
http://www.danmark-info.dk/html/blomstrende_buske.html
--------------------------------------------------------------
Sommerfuglebusken fryser ofte noget tilbage i løbet af vinteren. Man får den kønneste busk ved hvert forår at skære busken hårdt tilbage.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sider har jeg fulgt dette råd der står omkring denne smukke busk og kan da fortælle at jeg hver Sommer har en busk der bugner af blomsterstande og dermed mangfoldige Sommerfugle.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-06-02 10:57

On Mon, 10 Jun 2002 09:26:44 GMT, "karin42" <karin42.news@kandu.dk>
wrote:

>Vi flyttede vores sommerfuglebusk i efteråret og det gik godt - den
>kommer fint i disse dage ! nu kunne jeg godt tænke mig at behandle den
>rigtig godt i fremtiden .
>Er der en der ved om blomsterne skal klippes af når de er færdige ,
>eller skal de helst blive der til foråret ? tak for evt svar mvh Karin

Hvis du lader de visne blomster sidde, så kan de smide en masse frø så
du pludselig har sommerfuglebuske i hele haven. Så det kan være en god i
de at klippe de visne blomster af.
Resten af busken skal dog ikke klippes før om foråret.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 10-06-02 12:45

Hej alle der har givet mig tips ang . pasning af Sommerfuglebusk - tak for det ! mvh Karin 42

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 15-06-02 09:46

Hej alle der har givet mig tips ang. mit Sommerfugletræ / busk ! vi er bortrejst et stykke tid ,så vi mødes nok senere - mvh Karin 42