/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Yamaha jog! 50km/t !?!
Fra : luciano666
Vist : 1787 gange
100 point
Dato : 10-06-04 00:37

Hej... jeg kan ikke forstå hvorfor min Yamaha jog fs kun køre 50km/t på toppen... det er en aprilia sonic motor der sidder på... skiven og begrænsningen i udstødningen er fjernet. og der sidder en 40mm cylinder på med 6 skyllekanaler.

når jeg giver den fuld gas op af bakke er den ved at drukne, går i værtfald helt ned i omdrejninger... når jeg køre hen ad en flad vej, trækker den fint nok op til 25 cirka, hvorefter den næsten går i stå... når man så lige får den presset over de 30, så tager den fat lige indtil den runder de 50! hvorefter der ikke sker mere :(
ham jeg købte den af siger at det kan have noget at gøre med at der sidder en trykfjeder i koblingen fra en Yamaha Neo's... kan det være derfor den kun køre 50km/t???

Kommentar
Fra : jjhj

Dato : 10-06-04 00:46

smid lortet ud over en skrant og prøv igen... det skulle løse problemet!!! hi hi

Jeg HADER scootere...... de stinker, de er farlige, og de er nogle miljø svin......

hilsen jjhj

ANDRE DER ER ENIGE!?!?!?!?!??!?!?!?!?!??!?!?!?!?!??!?!?!?!?!??!?!?!?!?!?!??!?!?!

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 10-06-04 00:51

Hold din kæft din fede idiot! Scooter er det bedste der Findes, de er kun nogle miljø svin fordi alle de der lorte begrænsninger sidder i! ! ! hvorfor fanden svare du på det her spørgsmål hvis du ikke kan lide scooter??? nej lad være med at svare på mit spørgsmål, find du dig hellere et emne som er noget for dig... Ridning for eksempel!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-06-04 01:04

Det er noget der skal høres, om det er motoren eller transmissionen, altså fjedre, eller variator.
Altså, hvis det er ligsom motoren der ikke kan trække, så er det dysen der er for stor eller lille.
Hvis du tager luftfilteret af, og den så kører bedre, så er dysen for stor. Hvis du gør luftfilteret tættere med en klud eller lign. og den kører bedre, så er dysen for lille.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jjhj

Dato : 10-06-04 01:23

ridning er ikke mig...
hestene minder for meget om scooter kører....

LOL!!!

hilsen jjhj

(skal nook stoppe)

LOL

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 10-06-04 10:38

det kan også være dine ruller der er slidt....... eller remmen!! hvordan ser de ud? rullerne skal være HELT runde, jeg havde samme problem, og da jeg tjekkede havde de sat sig, og var slidt 100% ned på den ene side! remmen skal være hel i kanten hele vejen rundt, og ikke være slidt for tynd!

hvordan ser metallet ud der hvor remmen sidder fast (både ved kobling og bagaksel) hvis det er slidt ned ryger din topfart også!

Det er de 3 muligheder jeg tror mest på, men prøv også Palles, han er en haj til knallert....!

vend tilbage når du har kigget....!

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 10-06-04 22:04

ok... jeg prøver at se på det imorgen... skal nemlig lige have en ven til at hjælpe mig... har ikke helt styr på variomaticen endnu, hehe...

det er en 72 dyse der sidder i... men jeg har ikke prøvet det der med at fjerne luftfilteret eller gøre det tættere endnu... det prøver jeg nok også imorgen...

Tak for hjælpen indtil videre...

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 11-06-04 17:18

har du tjekket platinerne fo jeg har en honda camino der har samme problem og har bestil en ny ved ikke om det bliver beder men min far siger at hvis olatinner er slidt næsten hel ned så har den ikke nogle træk kraft (træk kraft = mårske stæreker) men for hvis er slidt ned skal den skiftes fordi at hvis den er bare 0.1 sek forsænket har den ikke nogle træk kraft (det er den der bestemer hvor hurtig bensin skal komme ind i stemplet) (den lukker og opner for besin) så tjek lige det (den sider på en camino det samme sted som tændspolerne ved ikke hvor den sider på en Yamaha MEN NOK samme sted )

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 11-06-04 18:45

det viste sig at vario'en ikke var spændt ordenligt så den fik jeg spændt... jeg undersøgt også rullerne, og de trænger til at blive skiftet... remmen har det fint nok, men trykfjederen i koblingen er lidt for stram... så der skal skiftes lidt.
men når den er kold køre den omkring 60km/t nu.... når den så bliver varm køre den kun omkring de 50... Hvorfor nu det???

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 12-06-04 08:45

...og hvordan så selve metallet ud i begge ender af remmen? (kobling/bagaksel)

hvad for tændrør har du i?
går den fint nok i tomgang (varm/kold)?

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 12-06-04 15:34

jeg så ikke rigtigt efter om hvordan metallet så ud... men så vidt jeg kan huske var det rimeligt blankt...

jeg ved ikke hvilket tændrør der sidder i... den går fint nok i tomgang... når den er kold skal man lige gasse lidt op til at starte med, men ellers er der ikke nogen problemer når den står i tomgang...

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 12-06-04 21:12

men der var ikke "hakker" i det!! det er meget tydeligt hvis det er så slidt, men det var det så ikke!!

har du fået skiftet rullerne?
det er nok det der skal til, og et nyt tændrør ville jeg også smide i, evt. et der er et nummer eller 2 varmere!

tror ikke på det er fjederen..........endnu!!

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 13-06-04 20:03

nu har jeg sat en malossi sport variator på... den køre skønt nu! men kan stadigvæk ikke køre hurtigere end de der 50km/t... og så vidt jeg ved burde den kunne køre lidt hurtigere uden begrænsninger

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 14-06-04 14:11

hvis motoren kører uden problemer og med høje nok omdrejninger er det en anden gearing du skal have på!

hvordan er optrækket?
hvad gearing har du nu?

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 16-06-04 16:28

Motoren køre fint nok, men krumptabs kuglelejrene skal skiftes, da de larme lidt engang imellem, jeg har haft nogle venner til at se på det, og de siger at en nok skulle kunne holde 5000km endnu...

Optrækket er fint nok, bedre end standart... jeg ved ikke om det er så godt som det burde være, men den runder de 30km/t efter 3-4 sek.

jeg ved ikke hvilken gearing der er sat i, men den burde være standart

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 17-06-04 09:20

min topfart røj også på et tidspunkt, det var fordi det føromtalte metal ved tandremmen var slidt ned, kan ikke huske hvad ende det var i, men husker det somom det var ved bagakselen... men det er meget tydeligt at se, der er et tydeligt hak ind i metallet der hvor remmen løber på!

og så sæt en anden gearing i, det giver også noget! ved ikke hvor stor du kan sætte i til en 40 mm, med til en 47,6 eller 48 mm tager man bare den højeste du kan få!

nogen der ved hvor mange tands vi skal have til en 40 mm=??? Palle???

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 17-06-04 19:04

Jeg tror det er noget der gør den kører lidt underligt, med dårlig trækkraft, det kunne meget vel være en knækket stempelring der larmer, og det passer også med manglende trækkraft.
Og fordi den kan tage rimelige omdr. er jo grund til at geare den, specielt når den ikke kan slæbe sig op ad bakker.
Det er heller ikke sandsynligt at larmende lejer, kan holde endnu 5000km, så det var nok en god ide at skille den ad, for at kontrollere, og evnt. skifte hvis der er den mindste lyd, eller slør i de lejer. Og så kontrollere slitage stempelringe. Den ødelægger meget let hele krumtaphuset, hvis der sker noget alvorligt dernede.
Der er noget galt når den kører varieret, men en Jog med aprilia sonic motor der ikke er tunet, skal jo heller ikke løbe særligt meget over de 50 km/t.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 17-06-04 20:46

den køre jævnt nu, har da også en fin trækkraft (synes jeg) men den larmer engang imellem nede fra krumtaphuset...
og den køre altså ikke mere end 50km/t... den burde iværtfald kunne køre 60km/t eller derover...
Ingen begrænsninger og sportsvariator på! men jeg har fået en gul trykfjeder som jeg vil prøve at sætte på, da den der sidder på er lidt for stram...(jeg ved ikke hvor mange kilo de er på)
det bliver bare først om 2 uger, da jeg skal rejse imorgen...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-06-04 21:23

Så må du hellere lukke spørgsmålet, og event. komme tilbage hvis du har problemer med den gule trykfjeder,eller lejerne.
God rejse.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : night_shift

Dato : 20-06-04 20:01

Nu ved jeg jo ikke alt, men i mine unge dage, der var der jo knallerter til , jo jo , Yamaha 12½ hk osv, men èn ting dengang var soleklart, at hvis din udstødning er sodet til kan du ikke køre, gælder det stadigvæk i dag?? Bare en tanke..MVH night_shift

Godkendelse af svar
Fra : luciano666

Dato : 26-06-04 21:38

Tak for svaret pallebhansen. Du kan bare det der med scootere og knallerter... vil prøve at ordne de ting som du har skrevet!