/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hyperaktiv eller agressiv ???
Fra : Sofusferdinan
Vist : 1463 gange
50 point
Dato : 09-06-04 23:23

Hej med jer

Min 10 uger gamle Golden Retriver, bliver mere og mere bisset. Her til aften kulminenerede det. Han har siden vi fik ham for 14 dage siden yndet at bide sig fast i bukseben og bare ankler. Da vi har en 6 årig søn, har vi fra starten af forsøgt at fravænne ham denne adfærd. Det er jo temmeligt svært at ignorere en hvalp når han hænger fast i tøjet eller sønninkes bare arme. Derfor har vi lukket ham ud i haven hver gang vi ikke har kunne stoppe ham med nej eller fy. Dette er temmligt ofte. Nu er han begyndt når vi siger nej at gø og springe op efter os, det udvikler sig næsten til kamp, for at få ham til at slippe sit tag og få fat i ham da han jo skiftevis hopper op og bider ud efter os og løber væk. Her til aften har vi slet ikke kunne komme i nærheden af ham, hver gang vi lukker ham indenfor går han straks igang med biden og gøen.Jeg er er lidt bekymret for om det er begyndende tegn på agressivitet eller bare almindelige hvalpestreger.

NB. Vi har forsøgt at aktiviterer ham ud af problem, sådan at vi fodre ham ved at smide tørfoderet og i græsplænene. Vi leger selvfølgelig heller ikke stress lege med ham som boldspil eller tovtrækkeri

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 09-06-04 23:26

Den der med at aktivere ham ud af problemet er måske ikke det bedste, hvis jeg forstår det ret, så har han lært, at han får mad når han bider og gør.

Kommentar
Fra : Sofusferdinan

Dato : 09-06-04 23:35

Hej Better_Performance
Nej du har ikke forstået det ret Jeg kunne ikke drømme om at belønne den form for adfærd. Han får selvfølgelig mad i forbindelse med en rolig periode. Her bruger jeg så at sprede han tør-foder ud over et lille stykke af græsplænen. Dette skulle gerne aktivere ham. Hunde bruger jo 2/3 del af deres hjerne når de snuser, istedet for at spise på 5 minuter, bruger han nu længere tid og får på den måde lov til at arbejde for føden, samtidigt med at han geren skulle blive dejlig træt.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-06-04 23:41

Det kan lyde, som om han kunne finde på at blive en problemhund. Prøv at tale med en adfærdskonsulent om problemet. De kan garanteret finde en løsning, og jo før i kommer i gang med at vænne ham fra det, jo hurtiger får i en pragtfuld lille fyr, i kan være glade og tilfredse med. Hvis det ikke stopper hurtigt, vil i altid have irritationen liggende i baghovedet, er jeg bange for.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-06-04 00:07

Det SKAL I have stoppet nu. Har i overvejet om hunden misforstår de signaler der bliver givet, evt. kropssprog , stemmeføring m.m. Det er nu han skal lære hvordan han omgås mennesker. det han gør er at fortælle at han ikke respekterer jer som "leder". Jeg fik engang en "opgivet" hund på et halvt år med samme adfærd. Jeg har opdraget flere hunde, men ham her blev bare mere og mere agressiv og dominerende ,og i samråd med dyrlæge og hundepsykolog måtte han desværre aflives efter 5 mdrs. håbløs kamp. Nu ved jeg ikke om sønnike er vant til hund , men et tip: Tit er det vigtigere at "opdrage" børnene i forhold til hund end omvendt. (jeg ved godt at det ikke bare er der I har et problem, mere en generel oplysning).

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-06-04 00:18

Ja det lyder mere som om det er ham der er overhund i stedet for jer! I burde nok vælge 1 person der stod for opdragelsen, da hvalpen bare bliver forvirret, hvis der er flere der giver ordre i den første tid!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-06-04 00:21

Det KAN også tænkes at det er tænderne der gør ondt. Det er jo ved denne tid hvalpene så småt begynder at skifte tænder. Har du givet den noget at bide i, helst noget der lugter af jer, et par godt svedige sokker.

Men derfor kan det altid være godt at få undersøgt, om der skulle ligge andet bag, men giv den en chance til efter den har skiftet tænder.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 10-06-04 00:45

I skal tage fat i det problem her og nu, hver gang han forsøger at bide må i få ham i ro og holde ro på ham indtil han er helt rolig og evt. har slikket sig om munden, derefter slipper i ham og evt. giver ham et tykke ben og anviser ham hans seng, han skulle gerne sove et par timer ca. midt på dagen får ikke at blive stresset og lad så ikke jeres barn være alene med hunden, det er ganske uklogt. Barn og hund skal kun være sammen når i har tid til at de er sammen med jer.

I barnets vågen tid ville det nok være klogt, at de er adskilt fra hinanden indtil i har fået bragt jeres bide problem på plads, i kan ikke forlange, at barnet kan og skal løse det problem, for det kan barnet ikke, det kan gå grueligt galt og det er jo ikke meningen. En hvalp der kun er 10 uger gammel har en stor bide trang og skal have mange forskellige tilbud af bideting den kan bide i, det kan være almindelige kødben af oskehud, slagteben og kalkben og en tyk træpind fra naturen kan også være en god ide, bide ting i almindelighed er godt, der skal en del til for at de kan få mættet deres behov, på grund af uro i tænderne, de er jo allerede ved at opbygge det nye tandsæt og det kan godt irritere så meget, at den også lige vil afprøve om i er noget der kan spises, det må den selvfølgelig ikke, i skal stoppe den før den har sat tænderne i jer, kald på den, få vendt den om fra problemet snak beroligende til den, i skal ikke gå i en dicederet magtkamp med den, det gør bare tingene være, det er med at reagere før skaden er sket, så i er nød til at holde godt øje med den og iagtage hvornår det sker, det kan være i skal ændre lidt på de ting i gør i hverdagen for, at den ikke kører sådan op.
Det kan være at i har for hurtige bevægelser og jeres barn måske løber igennem huset, det er nogle af de ting som kan animere en lille hvalp, den vil opfatte det som leg.

Det holder ikke op fra den ene dag til den anden, der skal arbejdes intens med det. Og har i ikke lige tid til at være sammen med hunden så er det bedre at han har sit ejet soverum, hvor han kan se og hører jer, men ikke nå jer, hvor han så har fred indtil i har tid til ham igen, så i ikke bliver uvenner med ham, den tid i giver hunden skal i give 100% og være der sammen med ham og lege, gå lufteture og når i så ikke har mere tid, så skal han anvises sin sove / lege plads.

Så tror jeg at i får løst nogle af problemerne. Men Rom blev ikke bygget på en dag og det gør jeres hund heller ikke, det kan tage lang tid før han er helt færdig med at bide i ting, men i Jer skal han absolut ikke bide i.

Når hele tandskiftet har været der, skulle han gerne være helt færdig med at ødelægge ting, på det tidspunkt er han ca. 6 - 8 måneder gammel.
Jeg ved ikke om min forklaring kan hjælpe jer. Men hvis i ikke selv kan klare problemet er det bedst i snakker med en adfærdskonsullent om problemet, inden i må gå til dyrlægen for at få den aflivet. For hvis problemet har / er løbet løbsk for jer. Det var jo ikke derfor i har anskaffet en hund, hunden og i skulle jo gerne have glæde af hinanden.

Forsat god arbejdslyst og glæde sammen med jeres hund.

Med venlig hilsen
Bevi54

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-06-04 00:49
Kommentar
Fra : qfha

Dato : 10-06-04 07:08

Lige umiddelbart er det svært at sige om det blot er en lille forvirret hvalp eller han kan blive et fremtidigt problem.

Men da der er færre problemhunde end almindelige hunde, så lad os gå udfra, at det blot er forvirring.

Hvorfor reagerer han forvirret eller med en frustreret adfærd. Han er ved at finde sin verden, hvor går grænserne og hvad kan jeg egentlig. Det kræver at man klart viser ham, hvor hans rammer er.
For at det kan nå at komme ind i sådan en lille hundebaby's hoved (for det er jo blot det han er) så skal der være ro omkring ham. Det er ikke det samme som han skal være alene hele dagen, -hvorlænge er han det?

Når der så skal ske noget sker der måske for meget. Tag en dag eller to, hvor I blot siger pænt goddag til ham, og han blot er der. Ingen krav til kontakt fra jer, kommer han stille og roligt til jer og vil kæles for skal i selvfølgelig gøre det, og bekræfte at I kan lide ham. Jeg tror I har fået kørt ham op i et for højt gear, hvilket han ikke kan styre.
Det er derfor jeres opgave at få ham ned i 1. gear igen. I må ikke råbe ad ham og irettesætte ham, for det er han endnu for lille til at forstå (i skælder jo heller ikke en menneskebaby ud) I skal aflede ham når han gør noget som han ikke må. Hænger han i barnets bukser, er der en af jer voksne som klapper med noget eller siger en sjov lyd, som er mere spændende end buksebenet. På den måde skal du arbejde ham væk fra de ting han ikke må på nuværende tidspunkt. Den metode kan du bruge hver gang han gør noget I ikke vil have. Den unode han har idag, den er væk i morgen, hvor der så kommer en ny. Sagt med andre ord, I skal ikke tage hver ting så tungt og tro, at nu har vi en hund som gør sådan og sådan.

For at få ham ned i gear lige nu vil jeg forslå at gøre ham lidt mere træt ved at gå almindeligt med ham.

Find et hvalpekursus i jeres nærhed, det kan han begynde på når han er 12 uger og færdig vaccineret. Så det er ikke for tidligt at finde et sted, hvor der er plads. Det bliver de så dejligt trætte af.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 10-06-04 08:22

Hej Sofusferdinan !

STOP DET NU !!!!!!!!!!!!!

Meld jer straks til et hvalpekursus, de findes i alle egne af landet.

Her møder I ligesindede, får en masse gode råd og anvisninger på hvad og hvordan I skal gøre for at jeres lille hvalp bliver en velfungerende hund.
Det I gør nu med at lukke ham væk, vil kun gøre det hele værre.

Har I fortrudt købet (fået en forkert hunderace) så er det nu I skal finde ud af det, og finde et andet hjem til ham. Mange venter alt for længe, og så er det svært at rette fejlen.

Se det ikke som et nederlag hvis I alligevel ikke har tid og overskud til at opdrage en dominerende hvalp, det kræver nemlig en stor indsats, ikke bare nu, men flere år frem.

Få en hundekyndig person (hvalpekursus) til at bedømme ham, og give jer et godt råd.

Held og lykke

Karin

Accepteret svar
Fra : Axelise

Modtaget 50 point
Dato : 10-06-04 10:37

Jeg vil ligesom de ovenstående anbefale jer at starte på hvalpekursus snarest muligt, - det er meget vigitgt at I får lært, hvordan I skal tackle sådan en lille fyr. Og ja, det kan være en ordentlig mundfuld. Da jeg fik min hund i slutningen af maj for 6 år siden, var der ikke plads på nogen hvalpekurser, så jeg blev anbefalet at kontakte en hundeadfærdsterapeut. Hun kom ud i vores hjem og med kendskab til den bestemte hunderace samt observering af ham og spørgsmål til os om, hvordan vi fodrede ham, hvordan han reagerede i forsk. situationer, hvordan han var overfor andre hunde, børn, osv. osv., kunne hun tilrettelægge et særligt tilpasset trænings- og opdragelsesprogram til os, som vi kunne følge, indtil vi kunne starte på hvalpeskole i efteråret. Det kostede ikke mere end 700 kr for et par timers besøg, så vidt jeg husker (priserne er nok steget), men det var SÅ godt givet ud. Dette er jo kun, hvis I ikke kan starte på hvalpeskole, eller hvis I i det hele taget føler, at I har brug for hjælp. Så kan I evt. kontakte Roger Abrantes Etologisk Institut og få gratis råd og vejledning på tlf. 53544044 (hverdage kl. 9-17). De vil også kunne anbefale en god hundetræningsskole eller en god hundeadfærdsterapeut i nærheden af, hvor I bor. Jeg synes jo, at det er vigtigt at træne sin hund et sted, hvor de arbejder med hundens psyke og absolut IKKE bruger fysisk magt overfor hunden. (Det gør nogle hundetrænere faktisk stadigvæk). Min hund var meget fræk som hvalp i visse sammenhænge, og jeg fik det råd, at hvis han ikke reagerede på NEJ (gentagne gange), så ville et enkelt sprøjt vand fra en gammel opvaskemiddel flaske fyldt med vand være effektivt. Et sprøjt lige mellem øjnene. Ubehageligt nok til at hunden standser sit forehavende, men ikke nogen traumatisk oplevelse. Jeg vil dog mene, at jeres hvalp er for lille endnu til disse metoder, det burde ikke være nødvendigt. Men somsagt: Søg professionel hjælp!
Held og lykke.

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 10-06-04 10:44

få den aflivet med det samme, den hund bliver aldrig nogen god familiehund! ellers sælg den til et vagtfirma, eller en virksomhed der har brug for en vagthund bag hegnet!!

Køb en ny hund, måske knap så indavlet denne gang!!

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 10-06-04 10:45

sorry læste forkert, glem mit indlæg

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 10-06-04 12:01

Hej

Den forrige hund jeg havde var også meget vild efter at bide, især i bukseben og bare ankler, og den hvalp jeg har nu, gør det samme.

Jeg gør det at når den bider, eller helst før den bider, siger jeg skarpt NEJ og sprøjter på hunden med en vandpistol, det virker hos os.

Hvalpen jeg har nu, bider stadig lidt, men ikke hver gang vi går. Nu behøver jeg bare vise vandpistolen, så stopper den.

Hunden vi havde før, fik vi til at stoppe helt med at bide.
Det tager selvfølgelig tid, men sådan er det med små hvalpe

Iøvrigt kan vandpistolen bruges til mange ting.
Når hunden gør når den ikke skal, når den bider i ting den ikke må osv.

snusi

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 10-06-04 13:04

Jeg har kigget på jeres indlæg igen. Og I har brug for hjælp. Som jeg ser det, er der ikke noget i vejen med hvalpen, men I har ikke forstået hans kommunikation, og handler forkert i forhold til ham. Lad være at tage det som kritik, det er ikke ment sådan, men blot en forklaring til, at I skal have nogen til at fortælle jer, hvordan man takler en hvalp. Og det er bestemt helt OK.
Har I kontakt med opdrætteren, og hvor i landet bor I, så kan det være vi her på nettet kan komme med helt konkrete forslag til, hvor I kan hente hjælp.
Lad os høre lidt nærmere.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 10-06-04 13:32

Til gfha
Tak for din positive kritik, men efter 27 års erfaring med hunde så har jeg draget min egne konklusioner og behandler mine hunde med respekt og med en kærlig rolig hånd, og jeg har altid held med at mine hunde i hvalpe tiden ikke bider i noget som helst de ikke må bide i ved at stimulere dem med alskins bide værktøj til dyr/ hunde.
Jeg har den erfaring at hvis man selv er rolig af gemyt så bliver hundene det også og så søger jeg for at de har rimelige faste spise tider og sovetider og gode lufteture så de kan være i balance med sig selv og det har nu fungeret i alle årerne.

Med venlig hilsen
Bevi54

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-06-04 14:39

bevi54, Hvis du da ikke er identisk med sofusferdinan forstår jeg ikke HVORFOR du pludselig føler dig ramt af qfhas indlæg.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 10-06-04 14:48

Det gør jeg såment heller ikke. Men hvem har brug for hjælp det ville jeg mene at spørgeren har, og håber for vedkommende at han/hun kan få den hjælp han / hun har brug for.
Og så er den ikke længere.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-06-04 15:07

Jeg vil da gerne lige her komme med lidt positivt til Bevi54.

Jeg/vi er rimelige nye hundeejere. Skal lige nævne at det er coccer spaniel, og vi "fik" hende/tæve, da hun var 8 uger gammel, nu er hun næste 9 mdr.

Hun bed da en del i starten, men efter hun har skiftet tænder "gider" hun ikke bide i os længere, hellere en bold, papir en sok eller hvad hun selv finder.

Hun vil da gerne lege bideleg med lig netop mig, men allerhøjst 1 min. så slikker hun i stedet for. Hun virker meget harmonisk, og kender helt sin plads i herakiet.
Med een undtagelse, vores barnebarn, ham gider hun dårligt nok snuse til, og der har indtil nu ikke været det mindste tegn på, at hun vil angribe ham. Lige nu har jeg på fornemmelsen at hun betragter ham som en "underhund" der ikke er værd at gøre sig opmærksom overfor.

Ubevidst har vi helt fulgt Bevi54 anvisninger, hvilket kun understreger at hvis hunden ikke fejler noget, skal der blot lidt fornuft fra "overhundenes" side for at få en harmonisk hund.

ellebye

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 10-06-04 17:15

Tak ellebye
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-06-04 06:59

bevi54>

Citat
Men hvem har brug for hjælp det ville jeg mene at spørgeren har....

bevi54> hvem har kaldt dit nummer ...., mine kommentarer er rettet til spørgeren og spørgeren alene.

Ja, Ja, , tingene kan sommetider gå lidt hurtigt.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-06-04 08:55

Så så folkens vi øser jo alle ud af vores erfaringer, og ved lige netop et sådant spørgsmål, findes der ingen "standardopskrift", vi kan kun sige hvad vi selv har erfaret og lignende.

Men lige et sidste indlæg til sofusferdinan, en hvalp specielt når den ikke er ældre, kan man roligt overfører til som var det et barn. Hvalpen afprøver grænser, og det vil den også gøre som voksen, og her er det os "overhunde" der skal sætte grænserne for hunden. Den ved jo ikke den gør noget forkert før den på en eller anden måde får det at vide, fuldstændig som med et menneskebarn.

Hele hundens opvækst indtil den bliver "voksen" er det et stort spørgsmål mellem ris og ros, og begge dele tæller lige meget, og når hunden "har fundet sin plads" får man også en harmonisk hund, alle kan omgåes, selv børn.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 11-06-04 10:36

Til qfha's indlæg.
Jeg synes det er en rigtig god ide at søge hjælp, specielt hvis man (som man jo som regl er) super glad for hvalpen. Ud over at kontakte opdrætteren er der ikke mange steder man slipper billigt om med det. I DCH har vi en konsulenttjeneste der gratis hjælpe hundeejere - dem kunne du evt. prøve. Her er nummeret ihvertfald: 46 32 74 74.
Som sagt er hjælpen gratis såfremt den kan klares over tlf., men synes det nødvendigt at få besøg af konsulenten vil hundeejere skulle betale konsulentens kørselsudgifter men det er jo også let sluppet efter min mening fremfor en hundepsykolog der bare når man bestiller tid koster over 1000.....
Ihvertfald en anden mulighed for hjælp (i henhold til qfha's indlæg!)
Med venlig hilsen DCH, Mika

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 11-06-04 14:13

Med hensyn til træning i klubber..
Det er bare synd at alle klubber begynder at lukke ned for at holde sommerferie, så de først er på banen igen til august.
Er der andre der har den erfaring eller er der nogen der ved hvor der trænes her i juni, juli måned.
Her på Lolland - Falster lukker alle ned i næste uge, og starter ikke op før den første eller anden uge i august.

Det er da en væsentlig oplysning som nye hvalpe ejere kunne have stor glæde at få oplyst. Så hvis nogen ligger inde med information til nye hvalpe ejere omkring træning ville det da være rart at få luftet det så alle kunne have glæde af det.
God sommer til Sofusferdinan og alle andre, tak for ris og ros, jeg trækker mig ud af denne tråd nu.

Med venlig hilsen
Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-06-04 14:41

Hejsan!
Nåså der er andre end mig, der har fået sig en overraskelse over, hvad en golden retriever egentlig er for en...
Min egen røde Silke var ganske forfærdelig som hvalp. Selvfølgelig var hun da nuttet, da jeg lige havde fået hende, men hun blev mere og mere aktiv efterhånden som hun faldt til i sit nye hjem.
Lige netop det der med bukseben var et af problemerne. Og hun sprang op! Ikke bare stod på bagbenene og rakte så langt hun kunne, -næh, hun nærmest fløj helt op i ansigtet på folk. Og jo mere jeg råbte, jo værre blev det! Børnehavebørn væltede som kegler, når hun mødte dem.

RO! skal der til! Masser af ro og besindighed. Når hun bed i buksebenene, så stod jeg stille og ignorerede hende. Men man kan jo næsten komme derud, hvor man ikke bestiller andet end at ignorere sådan en hvalp. Jeg var så heldig, at jeg havde tiden til at lave ting sammen med hende, som hun kunne få ros for. Hun lærte "sit" og "dæk" og "bliv" på et meget tidligt tidspunkt. Og at samle ting op for mig. Og bære ting, -det er jo en retriever. Hun kunne bære sit eget rundstykke hjem fra bageren i en papirpose når vi hentede morgenbrød, -INDEN hun havde skiftet sine tænder. Så længe hun havde en opgave, så lavede hun jo ikke ulykker.
Vi gik på retriever-hvalpehold. Det var simpelthen en betingelse fra kennelen for at få lov til at købe hvalpen, som var af jagtracer på begge forældrenes sider. Da hun var 10 mdr. bestod hun jagthundebrugsprøven. 1½ år gammel bestod hun DKK's klasse 1 og om et par uger skal vi op i klasse 2. Hun fyldte 2 i april.

Men det kan jo ikke lade sig gøre at ignorere en hvalp, som har sat tænderne i en bar barnearm. Selv om det er normal adfærd for en 8-10-ugers hvalp, så er det jo ikke til at leve med. Enten må I overveje at skille jer af med hvalpen, -jo før jo bedre- eller også må i lynhurtigt indstille jer på den krævende opgave, det er med sådan en hvalp.
Helt enkelt: Hvalpen søger jo opmærksomhed. Han er vant til at have sin mor og sine søskende at lege med hele tiden, -og nu sætter I ham ud i haven hver gang han vil lege... Han må være dybt frustreret over det. I må prøve at finde nogle måder, hvor I kan lege med ham uden at det gør ondt. Og så må I ud og finde andre hunde, som han kan lege med.
Hvis det var min hvalp, der bed i min 6 årige søn, så ville jeg løbe væk og kalde på ham (hvalpen).
Jeg har set det i forbindelse med en flok børnehavekegler, som væltede på stribe fordi jeg forsøgte at stoppe Silke med høje NEJ-råb, og hun blev bare smækforvirret. Næste gang var jeg klogere og bedre forberedt. Så jeg løb vildt hylende og skrigende VÆK fra børn og hund... Og hun kom susende efter mig for at se, hvadpokker der gik af mig.
Og fik ros! Masser af ros!

Nå, Silke vil ud og gå nu, så jeg må vist op og stå...

Kommentar
Fra : Sofusferdinan

Dato : 11-06-04 15:13

Hej Alle tak
For alle jeres svar og gode råd. Jeg vil lige skynde mig at tilføje at vi skam allerede har meldt os til et Hvalpekursus, den 1. gang var bare uden hund. På mandag bliver så 1. gang med Hund. Hvilket vi glæder os meget til. Jeg har sådan gået og observeret ham her de sidste par dage. Når han kører op logre han stadigt med halen, derfor tror jeg ikke det er et udtryk for agressivitet, men snarer kådhed. Jeg vil selvfølgelig bede vores adfærdsterapeut om at kigge på ham og give hendes bud. Vi giver rådet med vandet en chance og ser hvad der sker.

Hilsen
Sofusferdinan

Godkendelse af svar
Fra : Sofusferdinan

Dato : 11-06-04 15:14

Tak for svaret Axelise.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-06-04 18:53

Hej, sofusferdinand. Jeg håber det er et rigtig godt kursus, I har fået meldt jer til! Jeg er ret sikker på, at I har fået en helt normal aktiv og klog lille retrieverhvalp. I har bare ikke helt været forberedt på, hvad det indebar..

Når først han og I finder nogle positive ting, I kan lave sammen, så bliver der ikke så meget brug for at lave unoder mere.

Husk, at han er et lille barn, og at han skal lære en helt ny verden at kende, med helt nye regler... Det er ikke så nemt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-06-04 18:54

Jeg sætter lige et flueben, hvis du får tid og lyst til at fortælle, hvordan det går..

Kommentar
Fra : Sofusferdinan

Dato : 16-06-04 11:43

Jeg synes lige at jeg vil runde af på diskussionen og fortælle hvordan det står til med vores aktive lille hvalp. Vi valgte at gøre to ting, bruge rådet med vandet og samtidigt lukke ham ud hver gang han begynder at kører op. Det har vist sig at være den rigtige tilgang. Han er stadig en lille bandit, men ikke i samme grad. Vi har haft ham til hundetræning og her siger adfærdsterapeuten at han er lige som han skal være, en sund og aktiv hvalp. Hun anbefaler især det med at lukke ham ud, når han stresser op. Dette skal selvfølgelig gøres uden en masse skælden ud, men istedet for med en overbærenhed. Dette er nøjagtig den måde det foregår på i hundeflokken at når hvalpene ikke opfører sig ordentligt lukkes de ude. Og ja det betyder at de første par dage havde vi et rend ud og ind, måske helt op til 15 gange om dagen. Nu er vi nede på en 4 fem gange om dagen, så jeg synes at det har hjulpet og vi er igen begyndt at nyde vores nye familimedlem.

Tak for alle jeres gode besvarelser.

som ny her synes jeg bare det er synd at man kun kan vælge et svar, for jeg synes at i var flere der kom med gode bud

Sofusferdinan

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-06-04 17:44

Hej igen. Og tillykke med at I er kommet over begyndervanskelighederne. Jeg er glad for, at I først og fremmest har valgt at tro på, at han er en sund og aktiv hvalp. Hvordan man så opdrager sådan en, det vil der altid være delte meninger om. Og I skal bare finde den metode, som passer bedst til lige netop jer.

Jeg tror nok, at de aktiveste hvalpe som regel også er de klogeste. Så ham skal I nok få glæde af.