/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Nymfer
Fra : TLT
Vist : 1917 gange
100 point
Dato : 09-06-04 19:57

Hvordan får jeg næmmest min nymfeparakit tam....
Jeg har et par der har 14 dages unger i min voliere og den ene af ungerne vil jeg have ind, som tamfugl....
Hvornår kan jeg tidligst tage den fra dens forældre...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-06-04 20:10

Medmindre du vil håndfodre, mener jeg den skal være 5-6 uger, men du kan vel se når den ser ud til at klare sig selv med mad. En han er nemmest at gøre tam. Du skal starte forsigtigt med at snakke roligt til fuglen så den kender dig og vænne den til at du sætter hånden ind i buret . Hvis du er heldig hopper den selv over på din hånd. Det gjorde vores, og den var 8 uger da vi fik den.

Kommentar
Fra : TLT

Dato : 09-06-04 22:34

Hvordan ser jeg om det er en han når den kun er 5 uger... Håndfodring er der nogen der veed hvordan man gør det...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-06-04 22:53

Hvis det er de grå du har, har hunnen tynde lysegrå tværstriber på maven og halefjer.

Kommentar
Fra : TLT

Dato : 09-06-04 23:03

jeg troede først de udfarvede senere

Kommentar
Fra : Nadia_fie

Dato : 15-06-04 23:03

DU stikker hånden ind til den hver dag, og måske fodre den på hånden, prøver at tage dine fingre ind under dens klør, sådan så den til sidst sætter sig på din hånd. Når den kan sidde på din hånd, kan du lukke den ud i stuen eller hvilket rum den nu står i. Da vi tog vores ud gik der ikke lang tid før han begyndte at sætte sig på os.

Kommentar
Fra : nissumvej

Dato : 28-06-04 07:14

Du har ret ungerne ligner hinanden fra begyndelsen men udfarves senere.

Kommentar
Fra : Nymfeelsker

Dato : 24-07-04 13:18

Snak med den roligt og prøv at fodre den lige så stille du kan!! Gør dette hver dag så skal du nok snart få et godt resultat ;)

Kommentar
Fra : zoombom

Dato : 05-12-04 15:29

er der nogle der har en opskrift på håndopmadnings foder der kan bruges til nymfeparakitter?

Kommentar
Fra : Bumpige

Dato : 11-01-06 21:31

Den skal have været ude af reden i ca 3 uger. Hvis ikke du selv håndopmader den er det ret vigtigt, da hannen stadig mader dem et par gange om dagen. Det bedste ville være hvis du have mulighed for at have kontakt med den så tidligt som muligt, hvilket desværre er svært uden at lave for megen rod i volieren. Og det må der helst ikke komme. Hvis forældrene bliver for stressede kan de finde på at forlade reden og så dør ungerne!!!

Jeg har selv håndopmadet 3 nymfeunger a 2 omgange og det er de dejligste, frækkeste og mest opmærksomhedssyge nymfer jeg nogensinde har set. De er SÅ dejlige.

Jeg tog dem fra reden da de var 3 uger. Det er meget vigtigt at de er hos forældrene i den første tid. De får et krosekret som sikre deres fremtidige vækst og helbred.

Jeg vil helt sikkert ikke foreslå at du stikker hånden ind og begynder at made ungerne i reden, da det vil stresse både forældre og evt andre fugle i voliere og tro mig!!! Det kommer der ikke noget godt ud af.

Hvis du er interesseret i at håndopmade kan du lige skrive det. Jeg har en god fodreplan, men du skal vide at det er hårdt og tidskrævende, men det betaler sig helt sikkert i den sidste ende.

Og så lige en sidste ting. Vær helt sikker på at du er 100% sikker på fremgangsmåden inden at du begynder at håndopmade en fugleunge!!!

Kommentar
Fra : Bumpige

Dato : 11-01-06 21:34

Med hensyn til håndopmadnings foder er det man kan købe i butikkerne helt fint. Det er bare vigtigt at man er sikker på at få håndopmadningsfoder til babyfugle.

Der var engang en dyrehandler der prøvede at sælger med tilskudsfoder til fugle med unger i stedet for det rigtige håndopmadningsfoder.....