/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mærkeligt insekt?
Fra : marc43
Vist : 416 gange
50 point
Dato : 09-06-04 08:14

Siden vores bøgetræ er sprunget ud er en blevet mere og mere hvidt.

Hvis man ser godt efter kan man se, at det er små bladluslignende insekter - bare hvide, der efterlader en sne- og sukkeragtig overflade på bladene, så de bliver helt fedtede.

Hvilket insekt kan det være og hvad kan man gøre ved det?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-06-04 08:42

Det er bladlus og kan sprøjtes væk enten med noget du købet eller en blanding af en cl.opvaskemiddel 1 cl.sprit og resten vand til en liter som sprøjtes på i tørt vejr og bliver siddende
Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 09-06-04 11:36

Alternativt til opvaskemidlet kan du bruge brun sæbe, altså den, du selv skal røre i vandet. Hvis duer af den dovne type, så køb "flydende brun sæbe" og giv 10 gange så meget for aktivstoffet. Til gengæld kan du tage en deciliter af det og hælde i i stedet for en centiliter af den ægte vare. Til sprøjtningen kan du tage en strygefugter, hvis vi snakker om småtterier. Hvis det er et stort træ, skal du måske tænke i højtryksrenserbaner, så du kan nå op. Så må du have fat i et sæbebaseret rengøringsmiddel blandet med sprit og fylde det i doseringsbeholderen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-06-04 15:36

De hvide bladlus er en speciel art der hedder bøgebladlus og hvis du er til kemiske sprøjtemidler, hedder det Malathion.

Godkendelse af svar
Fra : marc43

Dato : 14-06-04 12:33

Tak for svaret pbp_et.

Det virker indtil videre med højtryksrenseren.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-06-04 12:39

lykke til. Jeg håber, det virker, selv om de små bæster har en tendens til at komme igen, men nu bliver det forhåbentlig mariehønesæson, og det hjælper.