/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Bordopvaskemaskine!? ... Vandafløb???
Fra : dscoop80
Vist : 13972 gange
500 point
Dato : 08-06-04 23:24

Hej.

Jeg har et lille problem! Jeg har endelig fået taget mig sammen til at købe mig selv en "Bord-opvaskemaskine" ... (dovenskaben længe leve! hehe)...
og efter som jeg bor i en lille lejlighed på ca. 40m2, har jeg ikke vildt meget plads! Så den kan ikke stå på køkkenbordet eller nogle andre praktiske steder! faktisk er det eneste sted den kan stå, er under selve køkkenvasken! Og her er der præcis plads til den! når jeg får flyttet selve skraldespandsstativet, hvilket ikke er problemet! men her kommer det aktuelle problem:

Der er jo vandtilkoblingsslange og vandafledningsslange og strømkabel til denne bavian...
Strømmen vil jeg bare slutte til en forlængerledning under vasken og føre den hen til et dobbelstik, det er nemt nok!

Vandtilkoblingsslangen som skal bruges til at få vand fra vandhanen, ind i maskinen er IKKE lang nok til at nå op over
kanten og til selve vandhanen??? hvad skal jeg gøre?

Samt så afløbsslangen er heller ikke lang nok???
det aller største problem er nok om selve afløbsslangen kan komme a' med vandet når jeg jo bliver
nød til at hælde slangen opad! altså fra under vasken og op i selve håndvasken!!! Og skal så lige siges
at slangen ca. er ½ meter lang! men vil så bare sætte en forlænger-slange på! men kan vandet godt
få et ordentligt afløb når den vænner opad??? eller vil vandet ikke blive spyttet ud???

HVAD SKAL JEG GØRE??? HJÆÆÆÆÆÆLP!!!??? :)

Har du svaret? ... Så har du scoret 500 point... ;)

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 08-06-04 23:45

hej. jeg har selv haft samme problem med at slangen var for kort men det er muligt og købe en der længere.... med hensyn til slangen der skal være opad var det altså ik noget problem hos mig alt fungerede som det skulle.......

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 510 point
Dato : 08-06-04 23:47

Forlæng slangerne

"Gardena" har samlemuffer.
http://www.gardena.dk/index.html vælg "Profi-system"

Afløbet kan forlænges til afløb i bruseren (hvis du har det). Du kan også samle det op i en spand/balje. Jeg ved ikke lige hvor mange liter vi snakker om, så hold lige øje med tømningen

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 08-06-04 23:49

Hej dscoop80
Det er helt ok at vende afløbsslangen opad , og du kan sagtens forlænge den, der er en lille pumpe indbygget i maskinen formegentlig ,du skal i Silvan eller Bauhaus købe en slange til at forlænge din vand tilgang med og din vandtilgang ,med de rigtige gevind og overgange , tag tilslutningsvejledningen med der ned ,så kan de give dig det du skal bruge.
ellers er du velkommen til at skrive
mvh mcloud blikkenslager

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-06-04 01:56

På vandlåsen under køkkenvasken er der en blindprop, eller kan man kan købe en studs, der netop er beregnet til afløb, så vandet løber sammen med køkkenvandet ned i faldstammen. Slangen sættes på studsen med et spændebånd.
Med hensyn til vandtilgang, vil jeg foreslå at du får sat en ballofix eller lille hane ind på et T stykke, så du altid kan lukke for vandet til maskinen.
Faste forbindelser er altid det bedste, da du jo ikke skal bekymre dig om at skrue af og på.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-06-04 09:25

Hvad er det for et dobbeltstik du vil sætte den til.
Den skal monteres med et 3 benet stik (med jord)
Dit stik har 2 ben og et hul (jord), men kan ikke bruges i DK.
Emesen.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 09-06-04 10:11

Du skal også huske, at i feks almene boliger, må du slet ikke tilslutte bord- opvaskemaskiner til en almindelig vandhane.
Som pallebhansen skriver, er det langt bedre, at sætte en en lille hane med balllofix under vasken. (på det kolde vand!)

Husk at undersøge om du selv må udføre den elektriske installation

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 09-06-04 10:41

dscoop80,
skriver du ikke lige, om du får det til at virke - jeg går nemlig med præcis de samme overvejelser og vil også skulle sætte opvaskemaskinen under vasken..
Mvh og på forhånd tak,
Hondaen

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 09-06-04 12:23

Emesen ->

Med dobbeltstikket mener jeg bare at vil lave et forlængerkabel (strøm) og føre kablet videre ud gennem
bunden af skabet og hen til en stikkontakt... samme stikkontakt som får strøm fra f.eks. min mikroovn!

Pallebhansen ->

Når jeg kommer hjem, tjekker jeg lige om der er sådan en "blindprop", hvilket jeg faktisk mener jeg
så igår, da jeg lige hurtigt kiggede under selve håndvasken!

Men hvordan så med "tilløbsslangen"? ... kan den oxo monteres under vasken???
husk jeg ik' ligefrem er nogen VVS-ekspert! :) ...

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 09-06-04 12:25

Calista ->

Har ingen idé om hvad dette betyder:
"sætte en en lille hane med balllofix under vasken" ... ???

en uddybning i pap ville være rart ... :)

Kommentar
Fra : calista

Dato : 09-06-04 12:35

dscoop, uha! Jeg er ikke ligefrem Jørgen Clevin!
Men jeg kan da beskrive hvad vi gjorde: Fik fat i varmemesteren, spurgte om man måtte tilslutte vaskemaskine og opvaskeditto. Fik svaret, at det må man godt, MEN (stort MEN!!) det skal udføres af en professionel. Dvs al vvs- arbejde skal udføres af en autoriseret, ditto med el- arbejdet.
Fik så fat i VVS- dimsen, der kom og lukkede for vandet, satte en lille hane med ballofix på røret under køkkenvasken (samme fremgangsmåde på badeværelset til vaskemaskine) Fik så fat i svigerfar (der er aut. el-fætter) der lavede extra sikringsgruppe til opvaskeren (det med bare at proppe den i stikkontakten er en dårlig ide, du kan få propperne til at springe, i værste fald smelte kontakten<--erfaringen der taler der )
Det er ikke så lige til alligevel med de der bord- opvaskemaskiner!!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-06-04 15:22

Hvis der sidder en slangestuds på køkkenvaskafløbet, så skrues den bare af og blinddækselet fjernes, og slangestudsen monteres igen. Hvis der kun er en "tom" forskruning, fjernes den og der monteres en løs slangestuds.
Man må gerne selv slutte opvaskemaskinen til, både vand og afløb, men ikke selv lave T-stykke på den faste vand-installation. (Hvis de blanke kobberrør fra vandhanen går direkte ned i 1/2" rørene, skal T-stykkets ene vinge være udvendig gevind for at vandhanens koldvandskobberrøret (som afkortes med en fin jernsav), stadig kan gå ned i en ny forskruning magen til den nuværende)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 10-06-04 12:46

Hej med jer...

Efter jeg var hjemme igår og fik sat opvaskemaskinene på plads (under vasken)
kunne jeg se at der liiiiige var plads til den! måtte dog fjerne skraldespandsstativet på lågen,
men så sætter jeg bare en spand ved siden a' opvaskemaskinen og bruger til skrald.

Jeg så på selve afløbsrøret under vasken at der er 2 huller som har propper i?
det ene er vel på størrelse med en fem-krone og det andet er lidt mindre!
er det så her jeg skal tilslutte afløb fra opvaskemaskinen?
og hvordan ved jeg at der sidder en pumpe i opvaskemaskinen så den pumper vandet ud?
kan forestille mig hvis jeg hælder røret mere en 45 grader op, så kan vandet ikke komme
ud igen? medmindre der jo er en pumpe i den, hvilket jeg ikke ved? har ingen papirer på den!
og har prøvet at lede efter den på nettet uden held! den hedder "PLS-502 Melissa"...

Kommentar
Fra : oscarfisk

Dato : 04-08-04 00:54

Der ikke noget forsikkrindsselskab som kan hjælpe jer når der er vandskade
da den ikke er bygget til at stå nedeunder.På ejet ansvar!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-08-04 01:09

Ja det er der du skal tilslutte, du kan se de samme afløb i et byggemarked, hvor de også har løse studse beregnet for slange tilslutning, du skal bare sætte et spændebånd om, og derfor hvide diameteren ud og indvendig på din afløbsslange.
Der er kun en ide i fast tilslutning hvis der er pumpe i, og det kan du jo konstatere, ved at sætte strøm til, og dreje uret til aftømning (Men den starter også med aftømning, når den bliver sat i gang på et program)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : oscarfisk

Dato : 04-08-04 01:31
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-08-04 16:03
Godkendelse af svar
Fra : dscoop80

Dato : 04-08-04 18:45

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-08-04 19:37

Jeg siger mange tak

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 28-02-11 21:19

Skal bordopvaskemaskinen altid tilsluttes en jordforbindelse i el-stikket?