/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Ny cykel
Fra : smoelfemor
Vist : 3895 gange
100 point
Dato : 08-06-04 17:51

Jeg skal have en ny cykel. Den gamle kan bare ikke mere og det er for dyrt at blev ved med at reperere på den. Hvad vil i anbefale af gode mærker / cykler?. jeg cykler på arbejde hverdag 12 km hver vej - og er bestemt ikke snild på fingrene mere

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 08-06-04 18:08

Hej
det kommer meget and på hvad du havde i tankerne. Der er jo mange typer af cykler, og i mange prisklasser.
Hvilken type søger du?
en rytter, mauntain, city, en damecykel i gammel stil eller ny.. osv.

Hvis det ikke er pengene det drejer sig om, så er "Jensen" en godt dansk solidt mærke på stel. bor du i KBH er Urania vellidt.

Cykler du oxo om vinteren er de bedst med "invendige" gear, altså hvor man kun kan se 2 tanhjul til kæden.
cykler du maget i byen, er det rarest med en cykel der ikke har så lav en cykle stilling (altså modsat en rytter eller dykker)

Jeg kunne blive ved.. men der er så meget at fortælle, så jeg vil gerne have lidt mere info om hvad du havde i tankerne.

Mvh KoL

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 08-06-04 18:10

Jeg har selv en "dame-shopper" fra Winther. Den kostede i sin tid 3.500 kr. og har kørt som en drøm i mange år. Det var virkelig et godt køb! Jeg kører ofte her fra Østerbro og til Værløse - en tur på godt 20 km.
Men hvis det er hver dag du kører skal du måske have en lidt mere "sporty" model.

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 08-06-04 18:15

Der er mange goe stel. for at nævne nogle enkelte everton, MBK (motobecane), Specialized, Centurion osv osv..

Der er i princippet 3 typer stel

Alm stål stel <- ganske normale stel som i "gamle" dage
Aluminium stel <- letvægts stel, som er om ikke andet så lige så stærek som stål stem.
Carbon stel <- ultra letvægts stel, som er, om ikke andet lige så stærk som alu stel :)

Mvh KoL

Kommentar
Fra : smoelfemor

Dato : 08-06-04 18:33

Her er lidt mere info. Det er IKKE en ryttercykel jeg leder efter, men god all round. Den skal køre hele året uden for meget vedlige holdelse. Da jeg har en del bakket terræn til arbejdet må den heller ikke være for tung. Og ja den skal være fra ny. Har kigget på Centurion, Kildemoes, Everton og lidt flere, men jeg syntes det er rigtig svært at vurdere, hvad der er bedst

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 08-06-04 18:42

de er som alle goe.. :) og ja det er svært at vudere..
det er ikke sådan at du har nogle links på dem du har kik på?

Hvor mange gear vil du gerne have? - det er nok bedst de er invendige, men det havde du vil besluttet dig for.

Hvad må den (ca) max koste?

Mvh KoL

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 08-06-04 18:42

Jeg har selv lige købt en Avenue Airbase1 som MBK laver http://www.avenue-cykler.dk/big/airbase1.htm
Den er dejlig let...alu stel.
Og næsten ikke noget vedligeholde, da næsten alt er lavet af aluminium. Og så skriver de på deres hjemmeside at den er lavet speciele til det danske vejr.
http://www.avenue-cykler.dk/

Mvh.
dbl

Kommentar
Fra : smoelfemor

Dato : 08-06-04 19:58

Tjaaa 7 max 8 gear. ja det skal være indvendige. har haft dem udvendige og det er ikke til min tålmodighed

joooo lidt links har jeg:

Centurion challenger: http://www.centurionbikes.dk/showbikes.asp?menu_open=0&cykelkategori_year=1&cykelkategoriid=4

Centurion discovery:http://www.centurionbikes.dk/showbikes.asp?menu_open=0&cykelkategori_year=1&cykelkategoriid=4

Kildemoes: http://www.kildemoes.dk/pages/bicycle.asp?id=685

Kildemoes : http://www.kildemoes.dk/pages/bicycle.asp?id=664

Winter: http://www.winther-cykler.dk/pages/voksencykler/city_800_meral.php

Everton kan jeg ikke finde på nettet

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 08-06-04 22:04

det er godt nok svagt med infoen hvis man kikker cykel på nettet :/

Men de Centurion du har kik på, er med udvendige gear.. det er nok ikke så godt.

Kildemoes ser godt ud fra de info man for :)

Winters er der desværre ingen info..
Jeg kan ikke sige det da det kan være lave med det henblik på at det skal se sådanne ud; Jeg tror at winters er stål stel, dvs i den tungere ende.

Mvh KoL

Kunne godt tænke mig at kunne sammenligne dbl's Avenue Airbase1 (MBK) med kildemoes og evt hvad everton eller Jensen har at byde på...
Jeg kikker oxo lige lidt rundt ;)

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 08-06-04 22:13

http://www.jensen-cykel.dk/city.htm

Øverst til højre (denne har rulle bremse som er at foretrække imo)
og venstre midt

Kildemoes køre med rulle bremse bag og standart foran.

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 08-06-04 22:14

Kan du udelukke nogle nu?

Mvh KoL

Kommentar
Fra : smoelfemor

Dato : 09-06-04 13:33

Jeg har været ude og prøvekører lidt idag.

Everton skal det i hver tilfælde ikke være. SYntes jeg fik ondt i rygge med det samme, selv om de índstillede den til mig. Desuden føltes den som om det var meget tung at træde..

Jeg prøvede disse 2 centurion:

En discovery Nexus med 8 indvenndige gear og en Challenger med 7 indvendige gear - Den vil ikke linke til den rigtige cykel men det er samme side som ovenfor

Gode at cykle på, kunne ikke mærke den store forskel på dem

Desuden prøvede jeg en Avenu også en dejlig cykel.

Jensen er jeg ikke så begejstret for. et er sådan en jeg har nu. Måske har jeg bare været uheldig, men syntes der konstant har væet noget i vejen med den

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 09-06-04 14:51

Har du ikke være super glad for din Jensen, så skal du heller ikke have en igen. Man bliver sjældent glad for et produkt man ikke har tillid til ;)

Vil det sige vi er nede på disse muligheder? :

Kildemoes: http://www.kildemoes.dk/pages/bicycle.asp?id=685

Kildemoes : http://www.kildemoes.dk/pages/bicycle.asp?id=664

MBK Avenue Airbase1: http://www.avenue-cykler.dk/big/airbase1.htm

Centurion Discovery Nexus

Centurion Challenger

Mvh KoL

Accepteret svar
Fra : KooL

Modtaget 100 point
Dato : 09-06-04 15:47

Her er lidt når du er ude at kikke:
Ungå lakerede fælg, da de hurtig bliver grimme ved brug af normale bremser.
Hvis det er muligt så undgå standart bremse, men se efter skive eller trumlebremser.
Min. alu stel (det har de 5 ovenover.)
Variabel frempind er godt (den pind der holder styret)
Se vægten i forhold til hinanden
Se om frempind og saddelstang er titanium eller alu (letmetal)
Gear er du inde på det rigtigt med feks Simano Nexus.
Kik efter ergonomisk styr, evt hvis du bruger bar-ends, så se om de er muligt et sætte disse på.
Nu er der forskeld på herre og dame sadle det ved jeg.. men kan være godt at ungå gel sadler på længere sigt (der kan gå hul på dem ved uheld) - Jeg vil foreslå flight sadler (tynde og affjedre i selve sadlen) men de kan være noget hårde hvis man er ikke vant til det

Mvh KoL

vil stædig gerne vide om det er de 5 vi kikker på nu eller om der er flere eller mindre... :) gider ikke spilde tid på at sammenligne cykler du ikke vil have :D Jeg er mega doven

Kommentar
Fra : wezzler

Dato : 11-06-04 11:14

Jeg har købt en Mustang fra Kvickley til 1.500 kr, den virker udemærket til de 5-6 km jeg cykler til skolen hver dag og samme hjem.

Men jeg fortryder alligevel at jeg ikke fik købt en SCO eller Milestone fra Bilka - de er begge i alminiumstel og skulle være lige så gode som mærkevarer!! Rygter siger de også er produceret samme sted og koster kun 2.500 kr.

Ved godt det er lidt snyd for de reelle cykelhandlere.....

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 11-06-04 11:39

Wezzler.

Jeg er ked af at skulle modsige dig, men jeg bryder mig ikke om din påstand. Det er selfølgelig ikke op til mig hvad den enkelte person syntes.
Imo: Lav pris cykler er IKKE det samme som mærkevare. Hvis men som jeg har brugt meget tid på en cykel, vil man oxo hurtigt bemærke det. Men godt ord igen; skal man kun bruge sin cykel et par gange om ugen til et par km, og ellers ikke er endvidre er penitengryn med længerevarig holdbarhed, og ikke at forglæmme den markante funktionallitets og køreglædes forskeld, ja så kan det være lige fedt hvad man køber.

Den sidste cykel jeg købte kostede 22.000 uden felg. Den havde Simano Dureace gear-trim. som er et udvendig gear system. Hvis man kar hørt med udvændige gear kender man følelsen af at skifte gear. Med dure Ace er der ikke nogen følelse.. man mærker simpelt hen ikke at det bliver skiftet gear. den eneste grund til at man ved det at at trådet er blevet anderledes.

den ælste cykel jeg har er en Kildemoes. Den er nu en 15 år gammel hverdags/intervaltrænings dykker. Hvis jeg havde købt en billigere "lavpris" model er jeg sikker på at stellet ikke ville holde i dag. lav en test (det er ikke godt for felgen, men giver et godt image af stellet); stil dig ved siden af din cykel med en hånd på styret og en hånd på sadlen. læn cyklen en smugle væk fra dig selv. sæt så din fod på kranken og pres. Se hvor meget den giver sig. Det er stivheden i stellet, nu stivere; des bedre. gør det ved en kvali cykel og en bilka cykel... hvad er forskællen?

Mvk KoL

Kommentar
Fra : smoelfemor

Dato : 14-06-04 15:48

Hej kool

Tak for dine gode råd...Det er super super..Ja det er de 5 vi er nedepå...Jeg tager lige en kikker idag også med dine råd i baghovedet

Godkendelse af svar
Fra : smoelfemor

Dato : 16-06-04 11:19

Tak for svaret KooL. Du har givet mig nogle super svar og masser af værdifulde gode råd som helt bestemt har hjulpet meget. Jeg endte med at købe en Centurion Discovery men 8 indvendige gear. Det er den jeg i sidste ende syntes jeg sad bedst på....Jeg har allerede taget den første 20 km tur og den kører fænomenalt

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 16-06-04 19:17

np ;)

Det lyder dejligt.. det var entlig meningen jeg ville have kikket lidt mere på de 5.. men kom fra det igen. Men lige meget hvad, havde du næsen i den rigtige retning.. tror oxo jeg ville have valgt enten Centurion eller MBK, hvis jeg var på jagt efter sådanne en cykel... Har aldrig selv haft en Centurion. Har kørt lidt turer på en af deres citybikes, og har trænet lidt på en af deres "racer" cykler ;P - var meget tilfreds, og ved at ejerne oxo har været/er det.

Det giver en større tillid til cyklen at bruge lidt tid til valget, og dermed oxo en større glæde af cyklen.. f.eks er man mere åben i "indkørsels" fasen, hvor små "probs" kan vise sig at skal tilpasses..

Som du sikker har fået af vide, så kom efter cylken efter en tid, der vil være noget efterspendning, og justering. Smør cylken jævnligt i syrefri olie (symaskine olie) - det kan selfølgelig ikke komme som en overraskelse, men giv den oxo godt i starten :)

Så tillykke med din nye cykel :D

Mvh KoL