/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Billig hd-recording software
Fra : luxenburger
Vist : 498 gange
50 point
Dato : 08-06-04 12:46

Hej, jeg vil godt prøve at arbejde med multitrack-recording på min computer i stedet for min gamle Tascam-båndoptager. Er der nogen der kender et godt og relativt billigt program til dette formål? Og kan man forvente sig noget fornuftigt resultat uden at skulle investere en hel masse?

Mange hilsner
lux

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-06-04 12:57

Hvilket styresystem har du. Ellers kan du få en helt gratis wav-recorder af mig meget simpel og enkel at bruge, men den kan desværre ikke bruges under win2000 og xp. Men ellers plejer der da at følge udmærkede optage-programmer med, når man køber et lydkort.

Og nej, jeg tror ikke du vil få det helt store kvalitetsændring at købe noget dyrt software, kvaliteten er i sidste ende ikke bedre end inputtet.

Men er du meget kræsen, kan man da købe enten hardware eller software til at forbedre lydkvaliteten, så er det blot spørgsmålet om det er pengene værd.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 08-06-04 15:20

Audacity, der lå på en Komputer-cdrom engang er et lille program, der kan bruges til at optage spor, redigere dem, og lægge dem ind over hinanden.
Det er gratis - hvis man har den cdrom - har dog ikke fået det afprøvet ordentligt endnu.

Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 08-06-04 23:55

Hvis du kan specificere "en hel masse" lidt nærmere ville det være nemmere at komme med forslag......hvad vil du max. bløde for et program?
Vh fluffy

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 09-06-04 12:38

Sorry, jeg har nok ikke været for gavmild med oplysninger. Jeg tænker prismæssigt fra 0 - 1000 kroner eller deromkring. Jeg kører Windows XP og har brug for et program, der kan håndtere flere lydkort og som kan cirka "det samme" som en almindelig flerspors-båndoptager. Inklusive mix-down til en færdig wav-fil. Der må også vældig gerne være mulighed for effekter, og en sequencer del vil da heller ikke være dårligt, men er absolut ikke et must.

Håber at det kaster lidt mere lys over land...

Accepteret svar
Fra : fluffyclaus

Modtaget 50 point
Dato : 10-06-04 00:49

Det lyder som om du har været igang med at lave musik et stykke tid (du har en flerspors båndoptager).....Så hvis du vil prøve kræfter med harddisk recording og du samtidigt gerne vil have en sequencer, effekter, samt mulighed for mix-down. Så vil jeg på det kraftigste anbefale at du smider 200.- oveni dit max. beløb og bruger 1200 kr. på Cubase SE...Der har du alt hvad du beder om i et og samme program. Det kan optage i 24-bit/96kHz hvilket ikke fås meget bedre. Du kan læse om det her :
http://www.steinberg.net/ProductPage_sb.asp?Product_ID=2124&Langue_ID=2 Og det kan købes for 1200kr. hos musikhuset AAGE : http://www.aage.dk/
Vh fluffy

Godkendelse af svar
Fra : luxenburger

Dato : 10-06-04 08:16

Tak for svaret fluffyclaus. Det lyder som noget jeg vil prøve - jeg kan muligvis finde en demo et sted og se nærmere på det. Du har ganske ret - jeg har lavet musik i mange år (kun for sjov) og har nu fået ny computer. Og så kunne det jo være sjovt ikke at skulle sidde og spole på båndoptageren mere. Tak for hjælpen -

- lux