/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Rimelig pris for vvs-arbejde?
Fra : jullebassen
Vist : 4416 gange
50 point
Dato : 08-06-04 11:23

Min kæreste og jeg har fået et tilbud fra en VVS-installatør, der omfatter montering af afløbs installation til gulvafløb, håndvask og toilet, montering af komplet vandinstallation til håndvask, bruser og toilet ført i pexrør i væggene, montering af vask, termostat og toilet.
Dette løber op i en pris på 23605,- inkl. materialer, men ekskl. moms.
Er der nogen der ved, om dette er en rimelig pris?
Med venlig hilsen
Julie

Kommentar
Fra : Nikolaj_Zethner

Dato : 08-06-04 11:38

Jeg synes det lyder lidt i overkanten. Prøv at indhente flere
tilbud. Du må indhente så mange tilbud som du vil - det siger
loven - men 3-4 stykker skulle afdække om prisen er OK.

Nikolaj

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-06-04 11:47

Problemet kan dog være, at der også i DEN branche kan være "sager under bordet".
Det ville bestemt ikke være første gang, og lige netop VVS-branchen han man hørt en del omkring på det sidste.

Gør det, at I finder alle priserne på materialerne, så I får isoleret arbejdstimerne.
Hvis I så kender en håndværker i familien, eller en af vennerne, så lad denne prøve at estimere et timetal.

Alt afhængig hvor man bor i landet, skal I nok regne med en håndværkerløn på mellem 250 - 300 kr. i timen excl. moms.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 08-06-04 11:48

Alle klager over priserne, men tænk lige på i hvormange år arbejdet holder, del så prisen med år, normalt holder denne installation i 20 år det vil sige kr. 1.2oo om året for dette arbejde, hvor lang tid holder en bil og hvor mange penge taber man på den. regn med at en vvs koster 3.000 om dagen incl mons og bruger for lige så mange penge materialer som et minimum, normalt skal en svend omsætte for det dobbelte dvs, 6.000 i materialer,med venlig hilsen en der sider og udfører vvs projekter

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 08-06-04 11:49

Det lyder HELT vildt!!!! Gør NZ forslår...få et par stykker til at give tilbud. Jeg har lige fået lavet omtrent det samme i vores sommerhus som er selv/medbyg og det blev ikke andet end det halve incl. materialer og moms.

Mvh
Palle jensen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-06-04 12:10

tobisch
Delvis enig med dig. Materialeomkostningerne er hvad de er, det kan der ikke laves om på, og hvis man ikke selv kan/må udføre et arbejde, ja så må man betale sig fra det, og tjenesteydelser er altså dyre.

Men klart, det er da helt ok at indhente flere tilbud, (det ville jeg da selv gøre), og det kan da også være at det bliver billigere, men omvendt skal man også passe på kvaliteten af det udførte arbejde, og materialerne, at det ikke er "anden- eller tredjerangs materialer, som en ikke erfaren kan have svært ved at gennemskue, og så koster det. Og staten kan vi ikke komme udenom, det tæller desværre en del når man lige skal lægge 25% oveni.

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 08-06-04 12:26

Der skal også regnes med at div. installatører tale sammen, i mit sommerhusområde tager alle vvsér ca 17.000 for etablering af en septiktank, denne pris er ikke aftalt men alle vvsér holder denne pris, men hvis der så skal en ekstra pumpebrønd eller andre ting etableres, så ruller kronerne, for det er her der skal tjenes. Husk at få tilbudet skriftligt og ikke noget med forbehold fra vvs´serens side for de koster dyrt, hvor i landet ligger badeværelset?

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 60 point
Dato : 08-06-04 12:40

Så vild er det vel heller ikke.

Jeg har givet 27.000,- for at fo trukket nye rør til et badeværelse, opsætning af væghængt wc, nye afløbsrør fra hele toilettet.
Tømren skulle have 22.000 for at lægge undergulv, samt opsætning af vinyl.
Ud over priserne til håndværkere, skal der købes et væg arrangement m.m. samt vægge, tapet/filt/spartel osv osv.

Vi lavede alt forarbejdet selv med undtagelse af lovligtigt arbejde (vvs, vandmembran)

Vores vvs mand tager 295,- i timen (hvilket jeg synes er OK) hans materiale pris er ca. 5% over det jeg selv kan købe ind til.

Det er hammerdyrt at bygge et nyt badeværelse.
Badeværelse før og efter kan ses her:

http://www.thulinsite.dk/bad.htm

Selvfølgelig skal man indhente tilbud fra andre, om end ikke andet kan man bruge dem til at presse prisen lidt hos de andre håndværkere.
For mig er det også vigtigt at jeg har tillid til den håndværker som skal udføre arbejdet, så gør det intet at det koster xxx kr mere, når bare jeg har tillid til dem.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-06-04 13:32

thulin
Du har ret i specielt de sidste par linier, tilliden til håndværkeren at arbejdet bliver udført godt, og ikke mindst i overensstemmelse med gældende love, at det så kommer til at koste et par tusinde fra eller til, gør hverken fra eller til. Alt andet end lige, er det jo også en investering.

Jeg selv har lige fået lagt nyt tag på huset, skiftet alle asbestpladerne ud med nye uden asbest, fået lagt helt nyt tag på en garage, med specieltlavet bjælker, nye tagrender, zink, nye skotrender overalt. Huset er på 166 m2, og garagen er på 33 m2, og det til en pris på 140.000 kr. incl. moms, alt håndværksmæssigt godt og solidt arbejde.

Og det syntes jeg er biligt, specielt når huset nu lige stiger 100.000 kr. i vurdering.
(Går dog ikke i salgstanker.)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-06-04 17:13

det lyder rimeligt alt efter hvilken vask mm du har valgt
prøv freks. http://www.dr-vvs.dk/ har selv brugt dem var fornuftige i pris og udført arbejde

Kommentar
Fra : theking

Dato : 11-06-04 20:45

"rimelig pris" I forhold til hvad????
Hvor bor du? villa eller 5 sal i anden baggård på Vesterbro.?
skal der trækkes 2 m rør eller 200 m?
er det beton eller gips vægge der skal lægges rør ind i ?
er det Toni, Børma, Grohe, Vola eller "Silvan" amature ?
Der er mangeforhold der spiller ind. Menhvis du mener at han tager "overpriser" er det ikke det bedste grundlag at starte et arbejde op på.

The King.

Godkendelse af svar
Fra : jullebassen

Dato : 12-06-04 14:59

Tak for svaret thulin.