/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Excell 2000 melder fejl i oplukning af f~
Fra : kimsdk
Vist : 553 gange
100 point
Dato : 08-06-04 07:57

Hvorfor er min Excell-regneark begyndt, at melde fejl når jeg åbner en fil direkte fra stifinder. Det drejer sig om filer med lange navne (flere ord i filnavnet).
Eks.: "Fil1 dato placering.xls", her kommer der en fejl for hvert delnavn i filen = meddeler, at den ikke kan finde "Fil1.xls", og fejl for "dato.xls" og fejl for "placering.xls".
Omdøber jeg f.eks. filen til "Fil1_dato_placering.xls" er der ingen problemer.
Har ikke installeret ny Officepakke. Kører Win 2000.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-06-04 16:34

Jeg har lige prøvet at >gem som>filnavn>Fil1 dato placering.xls
Ingen problemer med at åbne igen.
Men i egenskaber viser filen >ms-dos-navn>FIL1DA~1.XLS (som kun håndterer 8 tegn)
Du har vel ikke været inde og fjerne den lille sorte bamse som hedder noget i retning af lgfn (longfilname)og det er den som styrer de lange filnavne.
Emesen.

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 09-06-04 09:21

Nej, jeg har ikke fjernet omtalte. På et tidspunkt fjernede jeg JDBGMGR.EXE, som har en lille bjørn som ikon, da nogen havde sendt mail om, at det var en virus-fil - hvilket det ikke var!
Det kunne godt tyde på, at det var noget med de 8 karakterer i filnavne, men de andre Office-programmer kan udemærket åbne file med lange navne.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-06-04 11:24

Ja - det er den som styrer lange filnavne.
Jeg kan ikke huske om det er en windows-fil eller en office-fil.
Men den skal ind igen.
Den skal ligge i C:\winnt\system32 og er på 15kb (jeg har lige set den på en win2000 comp)
Du kan måske finde den på din win Cd og kopiere den over.
Emesen.

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 09-06-04 11:58

Har lagt den ind igen - og genstartet, dog uden held. Jeg har en anden pc, hvor jeg har prøvet, at fjerne filen... Der virker lange filnavne godt nok.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-06-04 15:39

Så prøv med din win 2000 i skuffen.
Start> kør >skriv >Sfc /scannow OK
Så kan det være den selv henter det du evt. mangler.
Emesen.

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 10-06-04 07:33

Nej, ingen fejl og mangler ved denne scanning.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-06-04 19:41

Jeg har surfet lidt rundt i Excel og stifinder, men finder ikke årsagen til at du ikke kan åbne filer med mellemrum i navnet.
Emesen.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 13-06-04 13:56

Hej
Har du kun problemet med xls filer og kun når du åbner fra stifinder?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 13-06-04 14:18

Hej
Check lige dette:
Åben stifinder> find en '.xls' fil> klik på filen, for at markere den>klik på 'funktioner' i stifinder menuen> klik på 'Mappeindstillinger'> klik på fanen 'Filtyper'>scroll ned på typen 'XLS'> klik på den for at markere den> klik på 'Avanceret'> klik på 'Åbn' for at markere linien>klik på knappen 'Rediger'. Kontroller at følgende oplysninger er korrekte: Handling=&Åbn ->Program, der udf....=Stien til excel.exe, skal slutte med excel.exe"/e, evt uden anførselstegn ->Brug DDE=flueben ->DDE Meddelelse=[open("%1")] ->Program=Excel ->DDE-program der ....=TOM ->Emne=System. Jeg er ikke sikker på dette hjælper, men prøv.
Skriv endelig igen.

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 14-06-04 08:25

Associationen til åbning er korrekt:
"C:\Program Files\Microsoft Office 9\Office\EXCEL.EXE" /e %1
Men det var da et forsøg værd.

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 14-06-04 08:27

Ov, ja, til det andet: Det er kun XLS-filer (ikke andre office-filer), og kun fra stifinder. Åbner jeg dem via Excell, er der ingen problemer. Og kun filer med mellemrum i filnavnet.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-06-04 00:57

Hej
Jeg har lige fået min cracede HD skiftet. Så der går lige et par dage inden jeg kan prøve at løse gåden. Jeg vender tilbage.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-07-04 23:47

Hej
Her er et udklip fra hjælpefilen i Excell, prøv dette.
1. Klik på menuen Funktioner i Denne computer eller i Windows Stifinder, klik på Mappeindstillinger, og klik derefter på fanen Filtyper.
2. Klik på den filtype, du vil åbne i et bestemt program, på listen Registrerede filtyper, og klik derefter på Rediger.
3. Marker det program, du vil bruge, i dialogboksen Åbn med, og klik på OK.
4. Klik på OK i dialogboksen Mappeindstillinger.
Er filerne gemt i samme version Excel, som den du vil åbne dem med?

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 21-07-04 07:59

Den er gemt i samme version, og associationerne er korrekte ;-(

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-07-04 10:38

Hej
Jeg gennemgik lige alle svar i denne 'tråd', og faldt over , at du skriver:
Associationen til åbning er korrekt:
"C:\Program Files\Microsoft Office 9\Office\EXCEL.EXE" /e %1
I min associationsboks er der ikke %1 bag ved, prøv lige at fjerne dette, du kan jo altid sætte det på igen.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-07-04 10:42

Hej igen
Du skriver et eksempel :"Fil1 dato placering.xls", er filnavnet helt nøjagtig som du skriver her eller er det blot et eksempel på hvordan filnavnet er opbygget, så et 'rigtig' filnavn evt.. ser sådan ud: "Budget 28.20.2003 C:\dokumenter.xls" ?

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 21-07-04 12:02

Det er et eksempel. Filnavnet er feks.: "20040202 Budget 2004.xls". Jeg bruger aldrig punktum i filnavnet (kun til adskillelse af associationen/extencion)!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-07-04 18:05

Hej igen
Nu har jeg i forbindelse med afprøvning af forskellige ting, fået lavet koks i min egen excel, så nu har jeg det samme problem.
Jeg gjorde som skrevet efterfølgende, bortset fra at jeg valgte 'printto' som standard, og det kunne programmet ikke lide. Så nu kan en excel fil ikke åbnes via dobbeltklik i stifinder, og det er ligegyldig om der er mellemrum i folderen, hvor filen ligger eller i selve filen, f.eks. 'd:\Dokumenter - Per\Buget 2004.xls', så kommer der først en fejlbesked med "Filen d:\Dokumenter.xls kunne ikke findes......" efter klik på OK kommer fejlbeskeden så med "Filen Budget.xls kunne ikke findes....". Så nu har jeg en fejl som ligner din meget, jeg melder mig når jeg har klaret problemet (hvis jeg klarer det), jeg har overvejet en geninstallering af excel men det hjælper nok ikke da det jo nok ikke er en excel-fejl.

Jeg gjorde som følger for at fremprovokere fejlen:
Start Windows stifinder  find frem til en excel-fil  klik på menupunktet ’Funktioner’  klik på ’Mappeindstillinger’  klik på fanen ’Filtyper’  Scrool net til og marker filtypen XLS  klik på knappen ’Avanceret’  klik på ’Åbn’ i handlingsvinduet  klik på knappen ’Angiv standard’  klik på ’OK’ klik på ’Luk’

Jeg tror fejlen bør kunne rettes i registry, det er blot et spørgsmål om at finde ud af hvor.

Vi må jo eksperimentere videre til vi knækker nødden.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-07-04 18:08

Hej igen igen
De mærkelige tegn (&#61664) der står i mit tidligere indlæg var firkanter inden at svaret blev lagt op, mystisk det skulle faktisk have været pile.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 100 point
Dato : 21-07-04 18:43

Hej Igen Igen Igen!!!!
Her er en løsning der virker i hvert fald på min maskine:

Start Windows stifinder -- klik på menupunktet ’Funktioner’ -- klik på ’Mappeindstillinger’-- klik på fanen ’Filtyper’ -- Scrool net til og marker filtypen XLS -- klik på knappen ’Avanceret’ -- klik på ’Åbn’ i handlingsvinduet -- klik på knappen ’Rediger’ -- i feltet ’Program der udfører handlingen’ skal der sidst i linie efter EXCEL.EXE” stå ’ /e "%1"’, altså: mellemrum-skråstreg-e-mellemrum-anførselstegn-procenttegn-ettal-anførselstegn.
I feltet DDE-meddelelse skal der stå: [open("%1")]. På min maskine gør det ingen forskel om der står noget i DDE feltet eller ej.
Det er måske ikke den helt rigtige super løsning, men det virker fint på min maskine og i Excel 2002, under Win XP.

Jeg håber det også virker for dig.

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 22-07-04 07:32

Efter utallige geninstalleringer af Office-pakken virker min stifinder/Excell igen. I avancerede instillinger står der nu bare "/e" og ikke længere "%1". Det kan se ud som om det er "/e" der har manglet.
Du får hermed pointene for hårdt arbejde med problemet.
...Hvaaa, nu hvor du er så godt igang, så har jeg en anden hænger her ved Kandu.dk. Jeg mangler Excell (og evt. Word) til min telefon/pda (Motorola A925). Du skulle vel ikke kende en adresse til et sådan program?

Godkendelse af svar
Fra : kimsdk

Dato : 22-07-04 07:33

Tak for svaret Brassovitski.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-07-04 08:34

Hej
Nej desværre jeg kender ikke noget til programmer til PDA'r.