/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Beskæring og "formering" af Buxbom
Fra : Chamira
Vist : 5881 gange
500 point
Dato : 08-06-04 00:25

Vi har i foråret plantet små buxbom, med henblik på, at de skal blive til en lav, tæt "hæk", men vil gerne have skud helt nede fra jorden (skuddene starter pt. ca. 6 cm oppe). Hvordan og hvor hårdt kan man beskære sine buxbom?

Er det muligt at få vores buxbom til at "formere" sig og hvordan (f.eks. vha. topskud)?

Hvis nogen kan hjælpe, og komme med et tilfredsstillende svar, forøger jeg point til 500.

Mvh/Mira

ps. Jeg kan godt selv søge på Google, og har gjort det, før dette spørgsmål er blevet til, så medmindre der findes en meget seriøs "vejledning" til ovennævnte spørgsmål, behøver jeg ikke nogen links. TAK!

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 08-06-04 02:18

Hejsa.

Du kan beskære dine buxbom mellem juli og september. Dog skal du helst gøre det på en tør dag..(burde være til at klare i den periode )

Stiklinger skal tages om sommeren, og sættes gerne i tørveblandet sand, der hvor du vil have dem...

Det var hvad jeg kunne finde frem til..
Håber det kan bruges..

Lyhne1

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-06-04 02:27

Man skal ikke beskære buksbom alt for hårdt. Og toppen skal absolut ikke beskæres før hækken har nået den ønskede højde. Hvis hækken skal forblive tæt og grøn helt fra bunden er det vigtigt at den bliver klippet skråt så den er smallest foroven, ellers dør bunden af lysmangel.

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 500 point
Dato : 08-06-04 08:55

Formering af buskbom,gør sådan:
Tag et ca.25cm.topskud,fjern lidt af bladene forneden,og klip et par cm.foroven.
Stik det i (eller dem) i en potte med halvt havejord,halvt spagnum.(fugtig)
Potten skal stå i sluttet luft,gør sådan:
Lav 2 passende buer (tynd ståltråd),og træk en hvid plastpose ud over,som du binder tæt til potten.(grøn havetråd).
Stil potten i læ,lidt lyst,gerne i drivhus.
De ting man normalt tager stiklinge af (vin,hækplanter osv osv) vil altid lykkes på
denne måde,men husk:Hvid plast pose,ikke gennemsigtig,lidt tryk(Bilka,Brugsen eller hvad),gør ikke noget.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-06-04 11:00

Jeg skrev 25cm.(skudlængden)det kan sagtens være kortere(10-15cm.).
dova ,svarede på dit andet spørgsmål.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 08-06-04 16:11

Hej Keldd

Det er dit svar jeg mener bør være det mest korrekte, og mest brugervenlige, men jeg kunne godt tænke mig at få svar på endnu en ting, før jeg lukker spørgsmålet:

Når jeg nu planter et topskud, hvornår kan jeg så plante det ud? OG hvad med sideskud fra bunden, kommer de af sig selv, eller skal jeg beskære på en bestemt måde?

Mvh/Chamira

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-06-04 17:20

Når det er friskt og blødt,inden det begynder at blive træagtigt.
Tiden passer fint nu,især er vin meget nem at have med at gøre nu,men også alt andet der er værd at tage stiklinger af,måske skal visse buskarter (virbum,uægte jasmin,weigela,dronningebusk og andre)lige vente lidt.
Men hold øje med skuddene,har de den rette længde så snup dem,så går det ikke galt.
Hvis du beskærer som dova skriver,og bunden af buskbommen får lys,altså pyramideform,vil planten(planterne)
etablere sig igen.
Se på alle dem der lave elefanter og store pipfugle,de sørger altid for at der kommer lys hele vejen rundt,og i bunden,men det er ikke noget der kommer tju hej,giv det lidt tid,kæl lidt med det,og ikke mindst,tal med det,
det virker. (ikke for små urtepotter forresten)
Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : Chamira

Dato : 08-06-04 18:37

Mange tak for svaret, det var lige det jeg manglede.

Mvh/Chamira

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-06-04 19:51

Selv tak Chamira,det glæder mig hvis jeg har hjulpet dig igang,og det vil
selvfølgelig lykkes for dig.
Held og lykke ,hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-06-04 20:12

Der kommer lige lidt mere.
Jeg har rodet hele mit "bibliotek" igennem,men jeg kan ikke finde den artikel med at stiklingene skal stå i sluttet
luft.Nå,men jeg har brugt det trick i mange år,og med hvide plastposer.
Men der er masser af andre muligheder.Gyldendals Store Havebog,er rar at have i baghånden,den sætter tingene
på plads,med fotos,og gode beskrivelser,af faktisk alt hvad man har brug for at vide,om årets gang i haven.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 09-06-04 09:43

Jeg har fået skældud,og må lave min anvisning til dig om.
Der er en række stedsegrønne planter,BUSKBOM,thuja,kristtjørn og cypres,som med lethed kan formeres i alle typer drivhuse.Det sker dog lettest hvis der findes undervarme,i hvert fald vil roddannelsen gå hurtigere.
Til disse planter(stedsegrønne) tilberedes et stikkesubstrat.Lige dele sand og spagnum,og øverst dækkes med 2cm. sand.
Stiklingene skæres i AUGUST ca.15cm. lange,og blade fjernes på den nederste del.
Der benyttes roddanner(pulver,fåes på planteskolen).
Men disse stiklinger behøver ikke stå i lukket,lufttæt rum om vinteren i drivhuset.I august,når vi laver stiklingerne af
den slags planter,kan vi skygge eller dække med hvid plastfolie i solskinsvejr,men resten af året kan de stå udækket i drivhuset..
På denne årstid er der godt med fugtighed i luften(august september).

I koldhus uden undervarme vil stedsegrønne stiklinger i de fleste tilfælde stå helt til næste sommer inden der dannes rødder.
Er der undervarme, sker roddannelsen langt hurtigere (5-8 uger).
Sådan gør de professionelle Chamira .Jeg havde glemt Buskbom var stedsegrøn,så der skal lidt andre boller på suppen,når det er den slags det drejer sig om.
Hilsen Keldd.