/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Rimelig pris for el-installationer?
Fra : jullebassen
Vist : 7584 gange
50 point
Dato : 07-06-04 22:42

Min kæreste og jeg er i den heldige situation, at vi har fået en andelslejlighed. Til gengæld er den, hvad man kan kalde et 'håndværkertilbud' og ALT skal laves. Da jeg er fuldstændig grøn på området (har altid boet til leje), har jeg ingen anelse om, hvad en rimelig pris for håndværkerarbejde er. Vores lejlighed er på 60 kvm., og alle ledninger skal fræses ind i væggen - pt. løber de langs panelerne. Nogle steder skal der vist også nye ledninger, og alle gamle stikkontakter skal udskiftes plus at der skal være flere nye. Endeligt skal vi have nyt antenne- og telefonstik.
Vi har fået et tilbud på 30000, hvilket er inkl. materialer. Er dette normalt/rimeligt/dyrt/billigt?
Håber nogen kan hjælpe mig,
mvh. Julie

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 07-06-04 22:56

Det er dyrt men ikke unormalt og det er sikkert at el arbejde ikke er hver mands sag, der må ikke fuskes da det er forbundet med brand og lemlæstelse.
Jeg er selv gammel elektrikker og har oplevet meget, det er klart at en installatør med sine ansatte og en forretning koster mange penge,
men hvor i landet bor i, jeg kan måske give jer en rimelig kontakt.
Mvh OW

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-06-04 08:38

Lyder som en rimelig pris, hvis elektriker skal fræse ledninger ind m.m.

Hvis i selv har mod på det kan i spare en del ved selv at fræse ledningerne ind i muren, og spartle hullerne igen.

Dette vil kunne spare jer en del timer til elektrikeren, så han kan koncentrere sig om det han er god til, at få styr på strømmen.
Det er fuldt lovligt at gøre ledningerne klar til elektrikeren, men hvis i ikke selv har mod på at røre ved noget, må man jo betale.

Kommentar
Fra : 7337

Dato : 08-06-04 08:57

Spørg da en elektriker mere. Det er rimelig almindelig at få et par bud inden man sætter noget igang.

Det sidste el jeg skulle have lavet fik jeg to bud, et på 15 800 og et på 8 000,- - begge plus moms. Gæt hvem vi valgte.

Accepteret svar
Fra : Hondaen

Modtaget 50 point
Dato : 08-06-04 10:24

Hej Jullebassen,
det lyder MEGET dyrt - og i øvrigt er det vist nu tilladt at indhente så mange tilbud, man har lyst til, så det ville jeg gøre. Min kæreste og jeg var i en lignende situation (fik udskiftet stofledninger og lavet en del nye stikkontakter) , og der var stor forskel på tilbuddene. Det værste var næsten, at der var flere ude og for at se vores andel for at give tilbud - halvdelen gad ikke engang give tilbud, eller sendte tilbuddet til den forkerte adresse. Må indrømme, at jeg må tilslutte mig koret af mennesker, som ikke er imponerede over danske håndværkere. Man får nærmest indtryk af, at de ikke har brug for arbejde (måske de har for meget sort arbejde?)
Husk i øvrigt at få en regning, den skal I bruge, når I skal sælge andelen igen, så I kan få pengene tilbage...
Held og lykke med det,
Hondaen

Kommentar
Fra : jullebassen

Dato : 08-06-04 10:59

Hej Oldwiking, vi bor på Frederiksberg. Tak for alle svarene til I andre. Jeg synes også det lyder lidt dyrt, men på den anden side tør vi ikke selv begynde at pille ved elektriciteten....

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-06-04 17:01

det lyder rimeligt da der er en del arbejde i at fræse alle kabler ind i væggen
prøv freks. en af de lokale el-ins.
links fundet freks. http://www.frederiksberg-el.dk/

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 08-06-04 21:26

Det er jo en total renovering af en gammel installation i skal have jeg snakker med en kollega i morgen, skal jeg selv ind i billedet så bliver det først i September
Mvh OW

Godkendelse af svar
Fra : jullebassen

Dato : 14-06-04 22:45

Tak for svaret Hondaen.