/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
problem med trådløst netværk - W98 vs XP
Fra : andreasf
Vist : 297 gange
100 point
Dato : 07-06-04 21:40

Jeg har forsøgt at oprette et trådløst netværk mellem min xp-maskine og min kærestes bærbare. XP-maskinen er forbundet til en trådløs DI-514 router, og den bærbare har et Skyr@cer 3011. Efter en del besvær har jeg fået den bærbare til at finde forbindelsen. Og jeg kan nu pinge både routeren og begge maskiner (fra begge maskiner).
Der er to problemer:
1) Den bærbare kan ikke komme på nettet. Den siger bare at siden ikke kan findes. Hvilken indstilling kan jeg have glemt at stille på?

2) Begge PC'ere kan ses i andre computere, men der er alligevel ikke adgang til dem. Jeg vil jo gerne kunne dele filer til den bærbare. Nogen løsninger?

Vil det blive bedre, hvis jeg installerer win2000 på den bærbare (den kan ikke køre XP)?

mvh

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-06-04 21:45

win2000 ville jeg da overveje i stedet for 98. Langt bedre netværksunderstøttelse!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-06-04 21:52

På din 98 skal der installeres netbuei.
jeg går ud fra at du kan se de to comp. comp i nærheden.
h-klik på på dem>egenskaber>der skulle gerne være hak i
klient........
fil og ud...
netbeui.... bør installeres (ligger på win98 CD)
internet....
Emesen.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 08-06-04 04:54

- De to pc'ere skal se hinanden:
Med netop WinXP og Win98 er der særlige problemer med at få Microsoft netværks delen til at køre, men det kan
naturligvis lade sig gøre.
I WinXP kan man lave en en netværksdiskette via XP's netværksguide, som derefter kan loades på win98.

I Win2000 er der ikke det sammme problem, hvorfor det godt kan anbefales at skifte til Win2000.
Derudover så er der muligt at etablere netværks sikkerhed i Win2000. Netværks SIKKERHED er et fy ord i sammenhæng med Win98.

- Win98 skal på internettet
Hvilken internet udbyder bruger du? Hos nogle internet udbydere skal man ind på en åbnings/registrerings side med en ny pc, for at den kan få adgang til nettet.

Ellers kan det lyde som om der ikke er tildelt gateway adresse eller DNS server adresse på Win98 pc'en.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-06-04 08:53
Kommentar
Fra : jaytee

Dato : 24-06-04 12:20

Netbeui skal også installeres på Windows XP og da det er en ældre protokol er den ikke umiddelbart tilgængelig under installation af netværksprotokoller. Netbeui skal derimod installeres manuelt. På Windows XP CD'en er der en mappe der hedder noget i stil med :
CD-drev:\VALUEADD\MSFT\NET\NETBEUI (søg e.v.t. efter mappen "netbeui"). Følgende er kopieret fra den txt-fil der ligger i mappen:

Installation instructions for NetBEUI protocol on Windows XP and Windows 2002.

* copy nbf.sys into the %SYSTEMROOT%\SYSTEM32\DRIVERS\ directory
* copy netnbf.inf into the %SYSTEMROOT%\INF\ directory
* open network connection properties and use "Install..." button to add NetBEUI protocol

vh Jesper