/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Er GSM sikkert??
Fra : PhanTomY
Vist : 655 gange
20 point
Dato : 31-05-01 09:52

Hej..

Echelon er, for tiden, meget oppe i medierne - Såhh - Da GSM er, så vidt jeg ved, en RC5 krypt. har jeg ret? RC5 antages, mig bekendt, ikke mere som en "sikker" krypt. (da det med nutidens computere er muligt at brute force koderne) - og så til spørgsmålet!
Hvor sikkert er GSM og hvad skal der til for at gennemføre en eventuelle aflytning??

\\PhanTomY
ScumPaQ//

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-05-01 10:45

Mobilsamtaler er simple at aflytte da de kun krypteres mellem mobil og mast,
og derefter fortsætter dekrypteret.

Hvordan man dekoder: ja..

Mvh
Christian

"PhanTomY" <PhanTomY.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:nKmR6.6903$dS3.407909@news010.worldonline.dk...
> Hej..
>
> Echelon er, for tiden, meget oppe i medierne - Såhh - Da GSM er, så vidt
> jeg ved, en RC5 krypt. har jeg ret? RC5 antages, mig bekendt, ikke mere
> som en "sikker" krypt. (da det med nutidens computere er muligt at brute
> force koderne) - og så til spørgsmålet!
> Hvor sikkert er GSM og hvad skal der til for at gennemføre en eventuelle
> aflytning??
>
> \\PhanTomY
> ScumPaQ//
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : Rastafari

Modtaget 20 point
Dato : 31-05-01 13:17

Efterhånden er der ikke rigtig noget der er 100% sikker mere ...dette gælder også GSM. det er relativt simpelt at "aflytte" en mobilsamtale. Dette gælder også data-overførsler fra telefon til telefon såsom SMS og fax.

Godkendelse af svar
Fra : PhanTomY

Dato : 31-05-01 13:40

Det er jeg godt klar over, men det er jo ikke sværer end at bruge en ny krypt. så som fx DES el.lign.
\\PhanTomY
ScumPaQ//

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 31-05-01 13:40

Det er jeg godt klar over, men det er jo ikke sværer end at bruge en ny krypt. så som fx DES el.lign.
\\PhanTomY
ScumPaQ//

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 31-05-01 13:42

SÅ nu skal svaret være dobbelt så godt....

\\PhanTOmY

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-05-01 15:15

Ingeniøren har haft en artikel om hvordan man aflytter GSM:

http://www.ing.dk/arkiv/001219/gsm.html

Det beskriver hvordan man kan låne en anden simkort en times tid og så
levere det tilbage. Hvorefter du er i stand til at aflytte vedkommendes
samtaler.

--
MVH/Regards
Asbjørn Mejnertsen

asbjoern@mejnertsen.dk
ICQ UIN#: 2602283
--
Jeg fjerner simlåsen på de fleste Ericsson og Nokia telefoner mens du
venter. Jeg bor i Lyngby - http://simlock.subnet.dk

"PhanTomY" <PhanTomY.news@kandu.dk> wrote in message
news:nKmR6.6903$dS3.407909@news010.worldonline.dk...
> Hej..
>
> Echelon er, for tiden, meget oppe i medierne - Såhh - Da GSM er, så vidt
> jeg ved, en RC5 krypt. har jeg ret? RC5 antages, mig bekendt, ikke mere
> som en "sikker" krypt. (da det med nutidens computere er muligt at brute
> force koderne) - og så til spørgsmålet!
> Hvor sikkert er GSM og hvad skal der til for at gennemføre en eventuelle
> aflytning??
>
> \\PhanTomY
> ScumPaQ//
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-05-01 16:07

"Asbjørn Mejnertsen" <asbjoern@mejnertsen.dk> writes:

>Ingeniøren har haft en artikel om hvordan man aflytter GSM:

>http://www.ing.dk/arkiv/001219/gsm.html

>Det beskriver hvordan man kan låne en anden simkort en times tid og så
>levere det tilbage. Hvorefter du er i stand til at aflytte vedkommendes
>samtaler.

Husk dog lige den lille detalje, at der også skal bruges
udstyr for 3.3 millioner kroner. Envidere virker det programmel,
der kan udlæse den krævede Ki-kode fra et SIM-kort kun for kort
baseret på den oprindelige A3 kryptering. Bl.a. Sonofon og
Mobilix vil levere ændrede algoritmer på nye SIM-kort.

Kilde: Ingeniøren 25.05.2001.

Hilsen
Per

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
To reply to this change .dkx to .dk in my address.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-05-01 19:17

On Thu, 31 May 2001 07:52:01 GMT, "PhanTomY" <PhanTomY.news@kandu.dk>
wrote:

>Hej..
>
>Echelon er, for tiden, meget oppe i medierne - Såhh - Da GSM er, så vidt
>jeg ved, en RC5 krypt. har jeg ret? RC5 antages, mig bekendt, ikke mere
>som en "sikker" krypt. (da det med nutidens computere er muligt at brute
>force koderne) - og så til spørgsmålet!
>Hvor sikkert er GSM og hvad skal der til for at gennemføre en eventuelle
>aflytning??
Læs http://www.datashopper.dk/~boo/a5_1_2.html