/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Nikon Coolpix 3200 og panorama?
Fra : Currant
Vist : 466 gange
50 point
Dato : 07-06-04 13:33

Hejdav...

Jeg har lige fået mig et Nikon Coolpix 3200 og ville prøve panorama billeder... Den medfølgende software kan selvfølgelig bruges, men denne er vel klart nok ikk den bedste løsning? Jeg har kigget lidt på Panorama Factory og der er en masse indstillinger og værdier der skal sættes...

Mit spørgsmål er så bare: hvordan skal indstillingerne være for at tilpasse mit kamera i fuld vidvinkel selvfølgelig... Noget andet er så - om der er nogle generelle retningslinier for hvordan panorama billeder bør tages - jeg er ny, så helt basale ting kan være nyttig læsning for mig...

P.S. Hvis man skal købe extra batterier til kameraet, så koster de 150 kr for et sæt - behøver man bruge Nikon's NiMH batterier eller kan andre gå an?

Mvh
Michael :)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-06-04 13:54

Du bruger vel opladelige batterier, det skal være NiMH.
I øvrigt læs vejledningen grundigt.
Og lån nogle bøger på biblioteket om digital fotografering.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-06-04 13:55

Her er en hjemmeside om digital fotografering. Læs og lær.
http://www.digital-fotografering.dk/

Kommentar
Fra : Currant

Dato : 07-06-04 14:59

Citat fra www.digital-fotografering.dk:

_____________________________________________

Det er forholdsvis enkelt at lave panoramabilleder ved hjælp af stiching-software.

Du tager en række billeder, som overlapper hinanden en smule.

Sørg for at billedernes horisont er lige.

Sørg for ensartet belysning.

Billederne åbnes i stichingprogrammet og anvisningerne følges.

Til sidst beskæres det sammensmeltede billedes over- og underkant.

Du kan downloade en shareware version af stichprogrammet The Panorama Factory fra www.panoramafactory.com

_____________________________________________

Det synes jeg ikk var særlig behjælpeligt i min situation...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-06-04 15:09

Ser ud at du mangler grundlæggende viden om fotografering.
Begynd med nogle bøger i emnet.
Så må du arbejde og eksperimentere, den eneste måde at lære på.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 07-06-04 15:10

Hej Currant,

jeg benytter selv Canon Powershot og har derfor ikke ret meget kendskab til Nikon, men de er nok ikke så forskellige.
Hvis jeg skal panorama billeder med Canon, består det af 2 ting:
1: Først indstilles programvælgeren på panorama - på Nikon burde du have noget, der hedder Panorama assist.
Derefter optager du det antal billeder du ønsker - enten fra venstre eller højre ( husk, at der skal væreoverlapning ).
Lysmåling foretages normalt på det første billede og fastholdes indtil det sidste billede.
2: Du overfører billederne til din PC og benytter det program, der fulgte med kamaraet. Canon benytter "Photo Stick"
Den sørger selv for, at sammenstille panoramaet p.g.a. de overlap som du har optaget billederne med.

Ønsker du at sammenstille billeder der ikke er optaget via panorama funktionen, kan du nemt få problemer med belysning .o.s.v.

Forsøg dig frem - det er ret nemt med Canon.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 07-06-04 15:10

Hej Currant,

jeg benytter selv Canon Powershot og har derfor ikke ret meget kendskab til Nikon, men de er nok ikke så forskellige.
Hvis jeg skal panorama billeder med Canon, består det af 2 ting:
1: Først indstilles programvælgeren på panorama - på Nikon burde du have noget, der hedder Panorama assist.
Derefter optager du det antal billeder du ønsker - enten fra venstre eller højre ( husk, at der skal væreoverlapning ).
Lysmåling foretages normalt på det første billede og fastholdes indtil det sidste billede.
2: Du overfører billederne til din PC og benytter det program, der fulgte med kamaraet. Canon benytter "Photo Stick"
Den sørger selv for, at sammenstille panoramaet p.g.a. de overlap som du har optaget billederne med.

Ønsker du at sammenstille billeder der ikke er optaget via panorama funktionen, kan du nemt få problemer med belysning .o.s.v.

Forsøg dig frem - det er ret nemt med Canon.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : Currant

Dato : 08-06-04 17:00

Okay, nu fandt jeg selv ud af det med panoramabilledet med hensyn til at tage og sammensætte det - det blev faktisk skide godt - ingen har kunne se nogle samlinger overhovedet... :) Nå, men så kunne jeg jo acceptere svaret for den som lige kommer med hint om hvordan man fremviser 360 graders panorama på hjemmeside eller bare på lokal computer derhjemme - dvs sådan at man kan rotere i uendelighed, så billedet faktisk er samlet i enderne... Det ku jeg sq ikk lige hitte ud af... :(

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 50 point
Dato : 10-06-04 14:12

Currant,

se: http://infomedia.ipix.com/support/ipiximages/faq.shtml - Men produktet er ikke billigt.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 10-06-04 14:14
Godkendelse af svar
Fra : Currant

Dato : 10-06-04 14:31

Se det kan man sq bruge til noget...