/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
tegtag.
Fra : nanahund
Vist : 562 gange
40 point
Dato : 07-06-04 07:34

Kan et gammelt tegltag genbruges når det nedtages og afleves som sorteret affald.? Jeg mener det så er billigere at komme af med ligesom beton og mursten der jo knuses og bruges til nye mursten.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-06-04 10:41

Det kan det da godt men gør det næppe Det bliver nok nærmere brugt som opfyldning,men du skal da ikke betale for at komme af med det vel???
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-06-04 11:05

Som privatperson kan du aflevere det på genbrugspladsen.
Transporten betaler du selv.
Så vidt jeg kan se er det ikke muligt at sætte beton og tegl
ud til storskrald.
Vognmænd der bruger til vejfyld o.a. tager betalt for at hente.

Accepteret svar
Fra : penelope

Modtaget 40 point
Dato : 07-06-04 20:57

Hej!
Du omtaler "et gammelt tegltag" men det kan være mange ting. Det interessante er, om det er håndstrøgne tegl eller maskinstrøgne. Ved udskiftning af tegltag på fredede bygninger skal man bruge håndstrøgne tegl og de er ret dyre, hvis man køber nye. Derfor er der et marked for brugte. På godserne har man tegl fra 1700 tallet, som er lagt om flere gange, når træværket var dårligt.
Vi har lige udskiftet tegltag som var lagt op i 1877. Vi har renset stenene for mørtel og pakket dem på paller. Det gav 3.- kr pr stk eller 8500.- (skattefrit). Desuden sparede vi omkostninger til at komme af med dem.
Der var selvfølgelig noget arbejde med det men jeg synes også det er en tilfredsstillelse at de kan bruges igen til et pænt gammelt hus.
Der er nogle som køber/sælger brugte tegl, du kan finde dem på Rådvads Hjemmeside.
Hvis du ikke ved hvordan man kender håndstrøgne tegl er det let at forklare: De er nubrede på bagsiden, hvor maskinstrøgne er pænt glatte. Det skyldes at man strøede en håndfuld tørt strandsand i formen for at få den færdige men fugtige tagsten til at slippe formen.
Hvis du bor på Sjælland og ikke har købt stenene endnu så prøv Jakobsen og Sønner A/S Fragtvej 9 , Kbhvn S. De køber brugte tegl i bytte når man køber nyt og de har over 100000 brugte på lager.

Godkendelse af svar
Fra : nanahund

Dato : 08-06-04 09:46

Tak for svaret penelope.
Jeg syntes dit svar var langt omkring da der er tænkt enormt meget på genbrug og bevaring af gamle sten, men mine sten er nye og nok af alt for dårlig kvalitet da de revner skåller af og så har taget sat sig så mange er i stykker på bagsiden så de ikke kan lægges op igen.
Hilsen Karen fra fyn.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 14-06-04 18:36

Hej!
Et forsinket svar, da jeg ikke har været hjemme.
Det var synd at stenene ikke duer. Jeg tror det er fordi leret indeholder kalk, hvilket er vandsugende. Når det så bliver frost udvider isen sig og stenen frostsprænges. Det kan også forekomme med mursten.
Jeg har set en kursusejendom på Fyn, hvor taget var ved at blive udskiftet. Der lå flager af sprængte tagsten overalt. Det var ikke 10 år gammelt og jeg har læst et sted at det er et bestemt teglværk på Fyn som har leveret dårlige sten mange steder, netop med kalksprængere.